کد خبر : 525341

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۶ زمان : ۸:۰۰

روش‌های ترک سیگار

هم روش‌های رفتاری و هم دارویی جهت کمک به ترک سیگار در افراد سیگاری مؤثرست. عمده‌ترین داروهایی که به این منظور به کار می‌رود، نیکوتین و بوپروپیون است. در مداخلات رفتاری، بیشترین تلاش کلینیکی برای ترک سیگار با مشاوره‌های وسیع و همه‌جانبه انجام می‌شود. توصیه‌های ساده پزشکی به افراد سیگاری برای ترک، به راحتی می‌تواند […]

هم روش‌های رفتاری و هم دارویی جهت کمک به ترک سیگار در افراد سیگاری مؤثرست. عمده‌ترین داروهایی که به این منظور به کار می‌رود، نیکوتین و بوپروپیون است.

در مداخلات رفتاری، بیشترین تلاش کلینیکی برای ترک سیگار با مشاوره‌های وسیع و همه‌جانبه انجام می‌شود.

توصیه‌های ساده پزشکی به افراد سیگاری برای ترک، به راحتی می‌تواند باعث افزایش میزان ترک سیگار در عموم جامعه گردد. در صورتی که این توصیه‌ها با پیام‌های بهداشتی، متناسب با فرهنگ و شخصیت افراد باشد، به مراتب مؤثرتر خواهد بود.

یک برنامه ترک سیگار، که با کمک تمام تداخلات روحی – رفتاری برای مطب پزشکان توسط انجمن ملی سرطان تدوین شده است به شرح زیر است:

۱- پزشکان را تشویق می‌کنند تا پیرامون وضعیت اعتیاد به سیگار بیمارشان به طور دقیق تحقیق کنند.

۲- به افراد سیگاری به هر دلیل که مراجعه کرده‌اند، به ترک مصرف سیگار توصیه می‌کنند.

۳- با اقداماتی که در دسترس است ( دارویی و غیردارویی ) افراد را در مراحل ترک، مورد حمایت قرار می‌دهند.

۴- برنامه مشخصی برای ملاقات‌های بعدی و بررسی وضعیت بیمار تدارک دیده می‌شود.

درهرحال به نظر می‌رسد که حتی در کشورهای پیشرفته مسئولین بهداشت تعداد زیادی از سیگاری‌هایی را که توانسته‌اند از چنین مشاوره‌هایی سود ببرند، از یاد برده‌اند.

برای مثال در ۱ بررسی دیده شده است که از ۳۰۰۰ سیگاری بزرگسال که به صورت سرپایی به پزشکان مراجعه کردند، فقط ۵۱% از سیگار و وضعیت کشیدن سیگار ایشان سؤال شده است و ۴۶% به ترک سیگار

توصیه شده بودند ۱۵% برای ترک، اقدامات دارویی و غیردارویی به منظور کمک دریافت داشته‌اند و صرفاً ۳% جهت پیگیری منظم، برنامه دریافت کردند.

یکی دیگر از راه‌های کمک به افراد سیگاری برای ترک، انجام مشاوره‌های گروهی است که در آنها سخنرانی، تمرینات خودشناسی پیرامون عادات شخصی فرد، بعضی روش‌های ترک به صورت تدریجی و آهسته، رشد مهارت‌های مقابله با مشکلات روزهای ترک، و نهایتاً پیشنهاداتی در ارتباط با ممانعت از برگشت مجدد، انجام شود.

روش ترک تدریجی در مقایسه با قطع ناگهانی :

درحالی‌که کاهش تدریجی گاه در برنامه‌های گروهی موفق بوده، ولی اغلب با علایم سندرم محرومیت ناشی از نیکوتین همراه خواهد بود.

و هم‌اکنون قطع ناگهانی سیگار، خصوصاً در ۱ روز مشخص نسبت به سایر برنامه‌ها ارجح می‌باشد.

 روش‌های ترک سیگار

توصیه می‌کنیم برای مطالعه بیشتر درباره سیگار، مطالب زیر را نیز مطالعه بفرمایید :

ترک سیگار ، واقعاً خوب است؟

آموزش ترک سیگار در ۶ هفته + دانلود

چرا سیگاری‌ها نمی‌توانند سیگار را ترک کنند؟

وحشت جنین هنگام سیگارکشیدن مادر ( تصاویر )

سیگاری‌ها چه غذاهایی بخورند؟

 

اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

ارسال دیدگاه