کد خبر : 524832

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۸ زمان : ۱۶:۰۰

چرا سیگاری‌ها نمی‌توانند سیگار را ترک کنند؟

مطالعات جدید نشان داده ترک سیگار باعث می‌شود مراکز عصبی دریافت لذت در مغز از این لذت‌ها محروم شوند. فقط ۲۰% از سیگاری‌های دنیا می‌توانند سیگار را ترک کنند. دانشمندان معتقدند که علت این امر، مراکز لذت در مغز است. یک واکنش شیمیایی در مغز به نام دوپامین عامل این مسئله است. دوپامین با احساس […]

مطالعات جدید نشان داده ترک سیگار باعث می‌شود مراکز عصبی دریافت لذت در مغز از این لذت‌ها محروم شوند. فقط ۲۰% از سیگاری‌های دنیا می‌توانند سیگار را ترک کنند. دانشمندان معتقدند که علت این امر، مراکز لذت در مغز است. یک واکنش شیمیایی در مغز به نام دوپامین عامل این مسئله است. دوپامین با احساس لذت مرتبط است. این عامل توسط نیکوتین تحریک می‌شود. سطح دوپامین مغز با میزان نیکوتین دریافتی نسبت مستقیم دارد به همین علت این عملکردها را باید در فرآیند ترک سیگار مدنظر قرار داد.

دکتر لین داوکینز به مجله نیوزویک می‌گوید: «تئوری خود را در این زمینه ارائه خواهم داد. طبق این تئوری، سیگاری‌های که برای متوقف کردن عادت خود سعی می‌کنند لذت اندکی دریافت کنند؛ هرچند ثروت مادی یا لذت‌های دیگر نمی‌تواند جای این لذت‌ها را بگیرد اما به همین دلیل مجدداً شروع به استعمال آن می‌کنند.»

محققان آرزو می‌کنند بتوانند روزی ژن‌هایی را کشف کنند که با کمک آن بشود سیگار را ترک کرد، اما بد نیست حال که صحبت به سیگار کشیدن و ترک آن رسید، مطلبی در رابطه با هنرپیشگان هالیوود که در مجله تایم در شماره هفته آخر ماه جولای با عنوان «آدم‌های زیبا و ته سیگار» به چاپ رسیده، اشاره‌ای داشته باشیم.

در آمریکا یک مشکل برای هنرپیشه‌ها وجود دارد و آن این است که رفتار اجتماعی آنها به شدت زیر ذره‌بین است. در یک کنفرانس خبری در جشنواره کن فرانسه تعدادی از خانم‌های هنرپیشه از خود دفاع کردند و نیکول کیدمن از جمله هنرپیشه‌های بود که از طرف انجمن‌های ضد مصرف دخانیات مورد حمله قرار گرفت.

برتینی اسپیرز هم همین دردسر را داشت.

در این میان جولیا رابرتز وضعیت وخیم‌تر داشت؛ زیرا از او خواسته شد دیگر سر صحنه سیگار نکشد!

تایم می‌نویسد: چندی پیش وقتی پوسترهای جدید کاترین زتاجونز چاپ شد او با شرایط بارداری، مشغول سیگار کشیدن بود. زتاجونز می‌گوید: «آیا ما واقعاً در دنیایی زندگی می‌کنیم که خانم‌های هنرپیشه نمی‌توانند بی‌دغدغه سیگار بکشند؟»

ارسال دیدگاه