کد خبر : 524944

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۳۰ زمان : ۱۰:۰۰

ترک سیگار ، واقعاً خوب است؟

ترک سیگار سیگار یکی از عمده‌ترین علل قابل پیشگیری بیماری‌ها بوده که با ترک آن از بروز این بیماری‌ها جلوگیری می‌شود. از مهم‌ترین علل مرگ و میری که سیگار در آنها نقش دارد، می‌توان از تصلب شرایین، سرطان، و بیماری‌های انسدادی مزمن ریه اشاره کرد. هم چنین سیگار در بروز بیماری‌های دیگر هم چون سندرم، […]

ترک سیگار

سیگار یکی از عمده‌ترین علل قابل پیشگیری بیماری‌ها بوده که با ترک آن از بروز این بیماری‌ها جلوگیری می‌شود. از مهم‌ترین علل مرگ و میری که سیگار در آنها نقش دارد، می‌توان از تصلب شرایین، سرطان، و بیماری‌های انسدادی مزمن ریه اشاره کرد. هم چنین سیگار در بروز بیماری‌های دیگر هم چون سندرم، برونشیولیت، آپنه انسدادی حین خواب و پنوموتوراکس ایدیوپاتیک می‌تواند علت اصلی باشد.

از آنجایی که کشیدن سیگار در واقع تهدیدی برای سلامت عموم مردم است، از مسئولین بهداشت و سلامت در دولت ها انتظار می‌رود به طور جدی و فعال جهت مقابله با آن اقدام کنند.

چگونگی برخوردهای اجتماعی و سیاسی با مسئله سیگار از اهمیت زیادی برخوردار است و هم در کشیدن آن برای اولین بار و هم در ترک مصرف آن نقش مهمی ایفا می‌کند. از جمله اقداماتی که می‌تواند به طور مؤثر در این زمینه کمک کند، عبارتند از:

۱- محدودیت در دسترسی به محصولات تنباکو و سیگار خصوصاً برای جوانان

۲- محدودیت برای کشیدن سیگار در اماکن عمومی

۳- عدم تبلیغ برای فروش سیگار و حتی پیام‌های رسانه‌ای مبنی بر زیان‌های سیگار

۴- افزایش قیمت سیگار از طریق وضع مالیات‌های خاص

در نهایت چون ترک سیگار به وضوح با مزایای بهداشتی زیادی همراه است، بنابراین باید یکی از هدف‌های اصلی مراقبت‌های بهداشتی باشد.

 ترک سیگار ، واقعاً خوب است؟

 

مزایای ترک سیگار

ترک سیگار با مزایای زیادی هم برای آقایان و هم برای خانه‌ها در تمام سنین همراه است. عمده‌ترین این مزایا عبارتند از:

مزایای قلبی و عروقی : ترک سیگار به وضوح باعث کاهش سریع خطرات قلبی در افراد سیگاری چه با سابقه بیماری قلبی و چه بدون مسابقه مذکور می‌شود. همچنین باعث کاهش تدریجی در میزان خطرات ناشی از تصلب شرایین خواهد شد. این مزایای قلبی و عروقی در تمام سنین مشاهده می‌شود.

مزایای ریوی : از بیماری‌های ریوی که با ترک سیگار بهبود چشمگیری نشان خواهند داد، می‌توان از انسداد مزمن ریوی، برونشیولیت ریوی نام برد. هم چنین افراد سیگاری که سرفه و خلط زیادی دارند، پس از ترک سیگار این علایم در آنها تخفیف یافته و ظرف ۱ سال بهبود کامل می‌یابند.

کاهش بدخیمی‌ها : کشیدن سیگار به عنوان ۱ عامل خطرزا به عنوان چندین نوع از سرطان‌ها شناخته شده است.

با ترک سیگار، احتمال خطر بروز چنین سرطان‌هایی کم می‌شود. از مهم‌ترین این سرطان‌ها سرطان ریه و مجاری تنفسی است.

مزایای گوارشی : ترک سیگار باعث کاهش احتمال بروز زخم معده شده و همچنین بهبود آن را نیز تسریع می‌کند.

ارسال دیدگاه