کد خبر : 532818

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۰۶ زمان : ۱۴:۰۰

طرحهای کنگره آمریکا اجرای برجام را هر روز بیشتر تهدید میکند

هر چند برخی رسانه های داخلی دو موضوع آخر را با هم خلط کرده اند، ولی مجموعه ساختار هیات حاکمه ایالات متحده با تحرکات اخیر و همچنین اقدامات خصمانه قبلی نشان داده اند که کماکان در بهره برداری از شرایط جدید پس از برجام در جهت کاهش بی اعتمادی ملت ایران ناتوان هستند. با این […]

هر چند برخی رسانه های داخلی دو موضوع آخر را با هم خلط کرده اند، ولی مجموعه ساختار هیات حاکمه ایالات متحده با تحرکات اخیر و همچنین اقدامات خصمانه قبلی نشان داده اند که کماکان در بهره برداری از شرایط جدید پس از برجام در جهت کاهش بی اعتمادی ملت ایران ناتوان هستند.

با این حال برای درک بهتر مورد آخر، مناسب است جزییات موضوع و به ویژه نحوه و اهداف رسانه ای شدن موضوع و اهداف آن مورد بررسی بیشتری قرار گیرد تا به درک و تحلیل موضوع کمک بیشتری نماید.

محافل ضدایرانی در داخل آمریکا از اوایل دهه هشتاد میلادی به دنبال این بوده اند که کشته و مجروح شدن سربازان یا اتباع آمریکایی در خارج از این کشور را و به ویژه در خاورمیانه، به ایران نسبت دهند و برای این قربانیان و خانواده آنها طلب غرامت کنند. دریافت غرامت علاوه بر أهمیتی که از نظر مالی دارد، به نوعی می تواند ادعاهای این محافل ضد ایرانی را برای رسانه ها و افکار عمومی مردم دنیا مستندسازی و باورپذیر نماید.

هر چند این عده کارهای نمادینی را نیز تا قبل از سال ٢٠٠٨ انجام دادند، ولی اقدام جدی آنها پس از کشف وجود بخشی از سپرده های بانک مرکزی ایران از طریق برخی واسطه ها نزد شعبه سیتی بانک نیویورک شکل جدیدی یافت. در این سال این محافل، به وکالت از افراد خسارت دیده، طَی شکایتی به دادگاه نیویورک خواستار توقیف و مصادره أموال بانک مرکزی ایران شدند. این دعوی در دادگاه نیویورک ادامه داشت تا این که در سال ٢٠١٢ در کنگره، پیش نویس قانونی تحت عنوان” کاهش تهدید ایران و موضوع حقوق بشر سوریه” مطرح گردید که محمل قانونی را برای حکم دادگاه و مصادره أموال ایران فراهم می کرد. قبل از این که این قانون در کنگره تصویب شود، اوباما طَی یک فرمان اجرایی دستور توقیف تمامی أموال بانک مرکزی ایران در آمریکا را داد. البته در آن زمان عده ای این اقدام را پیش دستی وی نسبت به مصوبه کنگره در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دانستند تا شخص رئیس جمهور ابتکار عمل را برای هرگونه اقدام یا مصالحه بعدی در دست داشته باشد.

.

IMG21275122 طرحهای کنگره آمریکا اجرای برجام را هر روز بیشتر تهدید میکند

.

بعد از صدور رای توقیف أموال بانک مرکزی توسط دادگاه، بانک مرکزی ایران دخالت کنگره در جریان یک پرونده در دست رسیدگی در دادگاههای آمریکا را خلاف رویه جاری در این کشور و اصل تفکیک قوا دانست و به دادگاه عالی آمریکا درخواست تجدید نظر در این رای را داد. با وجودی که دادگاه عالی هر ساله از هزاران درخواست وپرونده ارجاعی، صرفا تعداد محدودی را برای بررسی می پذیرد، خوشبختانه در أکتبر گذشته اعلام شد که درخواست بانک مرکزی ایران را برای بررسی پرونده پذیرفته است و نظر خود را صادر خواهد کرد. همچنین چند روز قبل اعلام شد که ٢٢۶ نماینده از مجموع ۵٣۵ نماینده کنگره طَی نامه ای مشورتی از دادگاه عالی خواسته اند درخواست تجدید نظر بانک مرکزی ایران را رد کند.

این خلاصه ای بود از روند و وضعیت فعلی این موضوع، ولی مساله اصلی این است که استفاده ای که مخالفان برجام در آمریکا قصد دارند از این رونده بنمایند به مراتب بزرگتر از یک پرونده دو میلیارد دلاری است. علت رسانه ای و جنجالی شدن این پرونده قبل از اعلام رای دادگاه عالی نیز در همین نکته نهفته است. ماجرا از این قرار است که سه روز قبل خبرنگار یا در واقع وبلاگ نویس سایت بلومبرگ که از مخالفان برجام هم هست، به بهانه نامه اخیر برخی نمایندگان کنگره به دادگاه، این مطلب را برجسته و سعی در تحریک دادگاه عالی و دولت آمریکا نموده و بدین طریق تلاش نموده است بر رای نهایی دادگاه اثر بگذارد.

جاش راگین همچنین تلاش کرده است ابعاد این پرونده را بسیار فراتر از آنچه أکنون مطرح است گسترش دهد و ادعا می کند که دولت آمریکا می تواند به این قربانیان کمک بیشتری کند و قبل از آزادسازی ١۵٠ میلیارد درآمدهای مسدود شده نفتی ایران خسارت این افراد را به ادعای راگین بیش از ١٣٠٠ نَفَر هستند، جبران نماید. وی به نقل از مارک دوبوویتز، از تندروترین مخالفان ایران و رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی موسوم به FDD می نویسد: “اگر دولت اوباما در کمک به این قربانیان جدی بود، می بایست ساختار توافق هسته ای با ایران را به گونه ای پیش می برد که پرداخت به این قربانیان از محل درآمدهای نفتی مسدود شده ایران تأمین گردد.”

***توافق دولت اوباما و کنگره

درهمین حال بنا برگزارشهای رسیده دولت آمریکا و کنگره این کشور درباره دریافت غرامت ۲ میلیارد دلاری از ایران درباره حوادث بمبگذاری بیروت و عربستان به توافق رسیدند.بلومبرگ در گزارشی نوشت کنگره و اوباما توافق کردند که ایران باید به قربانیان حادثه‌های بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در بیروت و بمب‌گذاری سال ۱۹۸۶ برج‌های خّبر در عربستان سعودی غرامت پرداخت کند.

بر اساس این گزارش، پرونده‌ای در دیوان عالی آمریکا وجود دارد که درباره پرداخت غرامت به قربانیان تروریسم است و فرصتی به مجلس نمایندگان و دولت اوباما می‌دهد تا پس از مدت‌های طولانی برای نخستین بار بر سر ایران به توافق برسند.

بلومبرگ نوشت مجلس نمایندگان با حمایت هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در حال بررسی پرونده‌ای است که در آن تهران تلاش دارد از پرداخت غرامت به قربانیان حملات تروریستی مرتبط با ایران اجتناب کند. به ادعای این رسانه غربی دو حادثه بمب‌گذاری مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت در سال ۱۹۸۳ و همچنین بمب‌گذاری در برج‌های خُبر در عربستان سعودی با حمایت ایران انجام شده است.

موضوع این است که آیا بانک مرکزی ایران مجبور خواهد شد به ۱۳۰۰ آمریکایی غرامت بپردازد یا خیر. به ادعای دولت آمریکا برخی از این افراد قربانیان حملاتی هستند که با دولت ایران مرتبط هستند. بقیه هم دیگر اعضای خانواده‌های بازماندگان هستند.

با وجود آنکه دادگاه‌های آمریکا دولت ایران را مقصر حملات مذکور محسوب کرده‌اند و دستور اخذ غرامت دادند اما ایران هرگز چنین مسئولیتی را نپذیرفت و از درخواست‌های نظام قضایی آمریکا برای پرداخت میلیاردها دلار غرامت پیروی نکرده است. با این همه در سال ۲۰۰۸ قربانیان فوق دریافتند که بانک مرکزی ایران حدود دو میلیارد دلار در حساب‌های «سیتی‌بانک» نیویورک سپرده کرده است. این افراد برای دریافت غرامت خود از این پول شکایت کردند و دعوی قضایی آن اکنون به دیوان عالی آمریکا رسیده است.

در سال ۲۰۱۲ اوباما دستوری اجرایی برای بلوکه کردن تمام اموال بانک مرکزی ایران در آمریکا صادر کرد تا به این ترتیب از بازگرداندن آن پول به ایران جلوگیری کند. در همان زمان کنگره قانون «کاهش تهدید ایران و قانون حقوق بشر سوریه» را تصویب کرد که شامل مفادی است که در آن دریافت غرامت از پول بلوکه شده دولت‌ ایران آسانتر است.

برخی از کارشناسان اعلام کرده‌اند که دولت در کمک به قربانیان می‌تواند اقدامات بیشتری انجام دهد که از آن جمله می‌توان بررسی ادعای قربانیان پیش از آنکه به ایران اجازه دسترسی به ۱۵۰ میلیارد دلاری که در نتیجه برداشته شدن تحریم‌ها داده می‌شود، باشد.

“مارک دوبویتز” مدیر اجرایی موسسه دفاع از دموکراسی اعلام کرد: در صورتی که دولت درباره کمک به قربانیان جدی باشد آنها می‌توانند توافق هسته‌ای را به گونه‌ای سازماندهی کنند که غرامت را از درآمدهای نفتی بلوکه شده دریافت کنند.

مبارزه برای دریافت ۲ میلیارد دلار در حال نزدیک شدن به پایان خود است. در ماه اکتبر، دادگاه عالی تصمیم گرفت که به استماع درباره این موضوع بپردازد. این در حالی است که بانک مرکزی ایران به این موضوع اعتراض دارد اما در حالی که در بسیاری از موضوعات مرتبط با ایران، دولت آمریکا در حال مبارزه و چالش با کنگره است اما در این یک مورد، کاخ سفید، جمهوری خواهان و دموکرات‌های کنگره متحد هستند. باید ۲ میلیارد دلار از ایران گرفته شود و به قربانیان داده شود تا آنها را درباره یک موضوع قانع کنند و آن “عدالت” است.

همچنین شیکاگو تریبیون با اشاره به نظر مثبت دولت آمریکا برای دست اندازی به دارایی ۲ میلیارد دلاری ایران در این کشور به بهانه حمایت از تروریزم نوشت: قربانیان به اصطلاح حملات تروریستی تنها باید یک گروه دیگر را قانع کنند و آن قضات دیوان عالی آمریکاست.

روزنامه آمریکایی شیکاگو تریبیون طی گزارشی نوشت: پرونده پرداخت غرامت به قربانیان تروریزم که در دیوان عالی آمریکا مطرح است، این شانس را به مجلس نمایندگان و دولت اوباما داده تا بعد از مدت ها برای اولین بار در مورد ایران در یک جبهه قرار بگیرند.

مجلس نمایندگان آمریکا با حمایت نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در حال بررسی پرونده ای است که در آن تهران تلاش دارد از پرداخت غرامت به قربانیان حملات به اصطلاح تروریستی تحت حمایت تهران از جمله انفجار مقر نظامیان آمریکایی در بیروت در ۱۹۸۳ و انفجار ۱۹۹۶ برج های الخبر در عربستان خودداری کند.

سوال اینجاست که آیا بانک مرکزی ایران مجبور به پرداخت خسارت به بیش از ۱۳۰۰ خواهان آمریکایی خواهد شد یا خیر. برخی از این شاکیان، قربانیان حملاتی هستند که دولت آمریکا آنها را به دولت ایران ارتباط می دهد. برخی دیگر خانواده های قربانیان چنین حملاتی هستند.

هرچند دادگاه های آمریکا ایران را مقصر این حملات شناخته و دستور پرداخت غرامت داده اند، اما ایران هرگز مسئولیت این اقدامات را نپذیرفته است. اما در سال ۲۰۰۸؛ قربانیان متوجه شدند که بانک مرکزی ایران تقریبا ۲ میلیارد دلار پول در حساب سیتی بانک نیویورک دارد. این قربانیان برای تصاحب پول بانک مرکزی اقدام کردند و این پرونده اکنون به دیوان عالی آمریکا رسیده است.

پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «مجلس برای کمک به بیش از ۱۳۰۰ شهروند آمریکایی که قربانی اقدامات ایران بوده اند اقدام کرده تا آنها خساراتی که استحقاقش را دارند از بانک مرکزی ایران بگیرند… هیچ چیز نمی تواند ترس ناشی از تروریزم را کاهش دهد. اما آمریکا باید هر چه در توان دارد انجام دهد تا عدالت را در مورد این قربانیان محقق سازد.»

رایان گفت، اگر دیوان عالی طرف بانک مرکزی ایران را بگیرد، قربانیان بمب گذاری های بیروت، الخبر و چند حمله دیگر بی پناه خواهند ماند.

استدلال بانک مرکزی ایران این است که کنگره نباید قادر به تصویب قانونی باشد که هدف آن تغییر نتیجه یک پرونده خاص است. بانک مرکزی ایران کنگره را متهم کرده که با تصویب قانونی در سال ۲۰۱۲ چنین کاری کرده است. طرف ایرانی از دادگاه های فدرال آمریکا خواسته تا تصمیم بگیرند که آیا این اقدام کنگره ناقض اصل تفکیک قوا که در قانون اساسی این کشور آمده، بوده است یا نه.

*** پیگیری وزارت خارجه از طریق دادگاه لاهه

دراین راستا نایب رییس کمیسیون قضایی حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دست اندازی به دارایی های ایران خلاف تمام مقررات خاص و عام بین المللی است وزارت خارجه می تواند با مراجعه به موقع به دادگاههای لاهه و مراجعی که در بیانیه الجزایر پیش بینی شده اعتراض خود را در این رابطه اعلام کند.

.سید حمید رضا طباطبایی نایینی با اشاره به مصوبه کنگره آمریکا مبنی بر برداشت از اموال بلوکه شده ایران در جهت ادعای پرداخت به قربانیان تروریسم گفت: اقدام دولت و دادگاههای آمریکا در محکومیت دولت ایران و برداشت از اموال ایران که در آمریکا بلوکه شده است خلاف تمام موازین حقوقی و قضایی بین المللی است.

نماینده مردم نایین،خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دارایی کشوردر کشورهای دیگر به هر عنوانی چه به عنوان خرید و فروش و اموال غیر منقول از لحاظ عرف دیپلماتیک و کنوانسیون های بین المللی مصون از تعرض است و البته دولت آمریکا و دادگاههای این کشور بارها با تمسک به آرای خلاف قاعده و قانون به دارایی کشورمان دست اندازی کرده اند.

 طباطبایی نایینی مصوبه اخیر کنگره را خلاف مقررات بین المللی و نشان دهنده خوی متجاوز آمریکا دانست .

نماینده مجلس نهم با تاکید بر اینکه دست اندازی به دارایی های ایران خلاف تمام مقررات خاص و عام بین المللی است گفت: باید وزارت خارجه از طریق محاکم بین المللی موضوع را پیگیری کند و بخشی از این مصوبه که تعرض در محدوده برجام و توافقات برجام واقع شده است با اعتراض شدید به سازمان ملل و ۱+ ۵ موضوع را پیگیری کند.

وی تصریح کرد: براساس توافقنامه ایران و‌آمریکا در الجزایر و سایر موافقتنامه های چند جانبه و کنوانسیون های بین المللی اگر آمریکا ادعایی دارد باید در مرجع بیطرف مطرح کند به دلیل اینکه یک کشور نمی تواند هم ادعا کند و هم حکم صادر کرده و برداشت کند.

نایب رییس کمیسیون قضایی حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: در ارتباط با ادعای گروگان گیری یا تسخیر لانه جاسوسی باید گفت که در بیانیه الجزایر حدود موضوع  تعیین شده و باید براساس توافقنامه چند جانبه اقدام شود نه اینکه دولت آمریکا یک جانبه اقدام کند بنابراین وزارت خارجه می  تواند با مراجعه به موقع به دادگاههای لاهه و مراجعی که در بیانیه الجزایر پیش بینی شده اعتراض خود را در این رابطه اعلام کند.

***کنگره آمریکا مرجع بین المللی نیست

همچنین نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: کنگره آمریکا حق برداشت از اموال بلوکه شده ایران را ندارد به دلیل اینکه مرجع قانون بین المللی نیستند که بتوانند چنین اقدامی انجام دهند.

منصور حقیقت پور در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به مصوبه کنگره آمریکا مبنی بر قرار برداشت  ۱/۵۷میلیارد دلار از حساب‌های بلوکه شده ایران گفت: مجموعه هایی در ماجرای مذاکرات هسته ای و برجام شکست خوردند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی جریان حاکم بر اسراییل ،ارتجاع منطقه و تندروهای آمریکا را از شکست خوردگان در مذاکرات هسته ای ایران دانست و افزود: این مجموعه ها به وضعیت اسفناکی رسیده اند به طوری که  در حال غرق شدن هستند و به هر چوبی چنگ می زنند.

حقیقت پور ادامه داد: کنگره آمریکا هفته گذشته مصوبه ای مبنی بر محدودیت صدور ویزا را داشت و روز چهارشنبه نیز مصوبه برداشت از حساب های بلوکه شده ایران؛ پیش بینی می کنیم تا آخر پارلمان این کشور و برگزاری انتخابات باز هم شاهد چنین اشتباهاتی از سوی کنگره باشیم.

نماینده مجلس نهم اینگونه مصوبات کنگره را اشتباه و حاکی از عصبانیت و باخت آنها دانست و اظهار داشت: به مرکز ثقل آنها ضربه خورده و به این ترتیب تعادل سیاسی و روانی خود را از دست داده و دیوانه وار عمل می کنند.از دیوانگان توقع اقدام عاقلانه نداریم.

وی گفت: اقدامات خصمانه کنگره علیه ایران، بدون توجه به واقعیات و با تاثیرپذیری از محافل صهیونیستی همچنان تداوم دارد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کنگره آمریکا حق برداشت از اموال بلوکه شده ایران را ندارد به دلیل اینکه مرجع قانون بین المللی نیستند که بتوانند چنین اقدامی انجام دهند،بهتر است آنها  باید برای جنگل آمریکا قانون گذاری کنند.

***کاخ سفید باید رفتارهای کنگره را سامان دهد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت آمریکا طبق قوانین بین‌المللی وظایفی را بر عهده دارد که باید آن‌ها را انجام دهد گفت: با دولت آمریکا گفتگو می کنیم و کاری به کنگره نداریم.

احمد شوهانی با اشاره به اینکه کنگره آمریکا با دولت این کشور هماهنگ نیست گفت: هر چه آمریکا به انتخاباتش نزدیک تر می شود اختلافات کنگره و دولت این کشور بیشتر می شود.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی به مصوبات ضد ایرانی کنگره آمریکا اشاره کرد و ادامه داد: دولت آمریکا باید به هر روشی که خود می داند مشکلاتش را حل کند و اختلافات داخلی این کشور نمی تواند موجب نفی تعهدات بین المللی این کشور شود.

شوهانی تصریح کرد: ما با دولت آمریکا گفتگو می کنیم و کاری به کنگره و قوانین آن نداریم.

نماینده مجلس نهم با اشاره به اینکه دولت آمریکا طبق قوانین بین‌المللی وظایفی را بر عهده دارد که باید آن‌ها را انجام دهد افزود: مصوبات ضد ایرانی کنگره آمریکا ممکن است موجب تخریب فضا شده و به ضرر برجام باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ازدولت آمریکا انتظار می رود بتواند مصوبات کنگره را مدیریت کند گفت: با توجه به اینکه دولت ها تضمین کننده مفاد برجام شده اند باید طرف آمریکایی مراقب باشد افراطیون کنترل امور را به دست نگرفته و فضار را دچار تنش نکنند.

نماینده مردم ایلام در مجلس  شورای اسلامی اختلافات داخلی بین جریانات سیاسی در آمریکا را از دلایل مهم مصوبات ضد ایرانی کنگره آمریکا دانست و تصریح کرد: جمهوریخواهان علاقه ای ندارند دموکرات ها در انتخابات آتی آمریکا از ماجرای حل اختلافات هسته ای با ایران بهره برداری کنند.

شوهانی ادامه داد: از دولت آمریکا انتظار می رود بتواند مصوبات کنگره را مدیریت کند و با توجه به اینکه دولت ها تضمین کننده مفاد برجام شده اند باید طرف آمریکایی مراقب باشد افراطیون کنترل امور را به دست نگرفته و  فضار را دچار تنش نکنند.

***آمریکا هیچ حسن‌نیتی در اجرای تعهداتش ندارد

دراین راستا عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه راستی آزمایی آمریکا با اقداماتش علیه مصوبات کنگره مشخص می شود گفت: اگر آنها به صورت جدی به دنبال انجام تعهداتشان هستند باید نسبت به مصوبات کنگره اقدامات لازم را انجام دهند.

عوض حیدرپور شهرضایی ، درباره هدف  مصوبات اخیر ضد ایرانی کنگره آمریکا علیه ایران گفت: مصوبات اخیر کنگره نشان دهنده رویکرد ضد ایرانی است؛آنها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تحقیر شده و شکست خورده اند به همین دلیل کینه و خصومت دیرینه ای نسبت به ایران دارند.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمریکایی ها پس از پیروزی انقلاب ابهت خود را از دست داده اند و به منظور رفع آن شکست اقدامات ضد ایرانی دارند که نشان دهنده عمق کینه آنها نسبت به انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها طبق برجام نسبت به ایران متعهد هستند تصریح کرد: در ماجرای برجام جمهوری اسلامی ایران با دولت آمریکا طرف حساب است و این کشور فارغ از مصوبات کنگره باید به تعهدات خود در قبال ایران عمل کند.

نماینده مجلس نهم ادامه داد: مصوبات کنگره آمریکا اقدامات خصمانه ای علیه ایران است و دولت این کشور باید جلوی این اقدامات را بگیرد و بتواند کنگره را کنترل کند و مصوبات را وتو کند؛دولت آمریکا باید مشکلاتش را حل کند و اختلافات داخلی این کشور نمی تواند موجب نفی تعهدات بین المللی این کشور شود.

حیدرپور افزود: چنانچه رییس جمهور آمریکا هم با کنگره هم نوایی کند متوجه می شویم که دنبال بهانه بوده و علاقه ای به انجام تعهداتشان علیه ایران نداشتند؛بنابراین راستی ازمایی آمریکا با اقداماتش علیه مصوبات کنگره مشخص می شود.اگر آنها به صورت جدی به دنبال انجام تعهداتشان هستند باید نسبت به مصوبات کنگره اقدامات لازم را انجام دهند.

وی گفت: در صورت عدم انجام اینگونه اقدامات از سوی دولت آمریکا به تعبیری می توانیم در مورد برجام بگوییم نه خانی آمده و نه خانی رفته است.

حیدرپور اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی نیز در صورت ادامه روند کنگره و عدم اقدام لازم از سوی دولت آمریکا در مواجهه با آن می تواند مقابله به مثل کند،به این صورت که اگر آنها اجرای برجام را متوقف کنند ما نیز در مجلس اقداماتی مشابه آنچه آنها انجام دادند انجام می دهیم .یعنی در مقابله با مصوبه محدودیت در صدور روادید از سوی کنگره ما نیز چنین اقداماتی را با همکاری کشورهای دوست علیه آمریکا انجام دهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین در مجلس می توانیم قانونی تصویب کنیم که دولت موظف شود نسبت به اعلام شکایت علیه آمریکا در دادگاه بین المللی لاهه اقدام کند تا به این ترتیب حقوق ملت ایران را احیا کند.

منبع : قدس آنلاین
ارسال دیدگاه