کد خبر : 505109

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ زمان : ۰:۰۱

۲۰ درصد کودکان دچار مشکلات خواب شدید هستند

اگر به آمارهای موجود در جوامع مختلف نگاهی بیندازید میانگین، یک‌سوم کودکان و نوجوانان در مرحله‌ای از رشد و تکامل خود، مشکلات خواب را تجربه می‌کنند. براساس نتایج مطالعه‌ای که در ایران در سنین مختلف انجام شده، تقریبا ۲۰ درصد کودکان دچار مشکلات خواب شدید هستند. کودکان و نوجوانان یک دوم و سپس یک‌سوم زندگی […]

اگر به آمارهای موجود در جوامع مختلف نگاهی بیندازید میانگین، یک‌سوم کودکان و نوجوانان در مرحله‌ای از رشد و تکامل خود، مشکلات خواب را تجربه می‌کنند. براساس نتایج مطالعه‌ای که در ایران در سنین مختلف انجام شده، تقریبا ۲۰ درصد کودکان دچار مشکلات خواب شدید هستند.
کودکان و نوجوانان یک دوم و سپس یک‌سوم زندگی خود را در خواب سپری می‌کنند هر نوع اختلال در خواب طبیعی، می‌تواند با تاثیر جدی روی رشد، تکامل، عملکرد ذهنی و هوشی آنها همراه باشد. خواب مورد نیاز در سنین ۳ تا ۵ سالگی حدود ۱۱ تا ۱۲ ساعت در شبانه‌روز است. لازم به ذکر است که بیشتر کودکان پس از ۴ سالگی به خواب بعدازظهر نیازی ندارند.

کودکان دبستانی ۶ تا ۱۲ ساله به حدود ۱۰ تا ۱۱ ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز دارند. خواب‌آلودگی طول روز در این سن، نشانه اغتشاش خواب است.
خواب در سنین نوجوانی
در نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله حداکثر خواب مورد نیاز، ۷ تا ۹ ساعت است. معمولا یکی از شکایات مهم در خواب، کم‌خوابی یا بیخوابی در کودکان و نوجوانان است.
داشتن اطلاعات کافی از کمیت و کیفیت خواب طبیعی در سنین مختلف و همچنین کسب دانش در مورد بیماری‌ها می‌تواند راهگشای تشخیص و درمان به موقع و مناسب بیماری‌های مرتبط با خواب شود. اگر در سنین پایین بی‌خوابی درمان نشود، اثرات آن در سنین بالاتر نیز ادامه پیدا می‌کند و منجر به بروز عوارضی مانند اختلال در عملکرد قلب -عروقی، اختلال عملکرد سیستم ایمنی و اندوکرین بدن از جمله افزایش شانس ابتلا به بیماری‌های عفونی، دیابت و پرفشاری خون شود. در دراز مدت و با مزمن شدن کمبود کمی و کیفی خواب احتمال کاهش تمرکز حواس، کاهش توانایی‌های یادگیری و ضریب هوشی، احتمال بیش‌فعالی، عدم وزن‌گیری مناسب و شانس سوانح افزایش خواهد یافت.

*دکتر شبنم جلیل‌القدر، متخصص کودکان، فلوشیپ خواب و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین

ارسال دیدگاه