کد خبر : 526336

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۲۲ زمان : ۱۴:۰۰

کدام راست می‌گویند؛ مردم جلیلی یا ملت روحانی؟

مصطفی داننده: مردم، واژه‌ای است که این روزها همه از آن دم می‌زنند و مدعی هستند که نظر آنان، نظر مردم است. مردم موافق توافق هستند، مردم این توافق را خیانت می‌دانند، مردم خواهان رابطه با آمریکا هستند، مردم از آمریکا متنفر هستند و … سخنگوی مردم بودن، کار ساده‌ای است و هرکسی به راحتی می‌تواند […]

مصطفی داننده: مردم، واژه‌ای است که این روزها همه از آن دم می‌زنند و مدعی هستند که نظر آنان، نظر مردم است. مردم موافق توافق هستند، مردم این توافق را خیانت می‌دانند، مردم خواهان رابطه با آمریکا هستند، مردم از آمریکا متنفر هستند و …

سخنگوی مردم بودن، کار ساده‌ای است و هرکسی به راحتی می‌تواند مدعی شود که نظر من، نظر مردم است. نمونه بارز این معنا را می‌شود در جلسات کمیسیون ویژه برجام با تیم مذاکره کننده فعلی و قبلی هسته‌ای ایران مشاهده کرد. هر دو طرف دعوای توافق هسته‌ای خود را صدای مردم می‌دانند و می‌گویند که حرف آنها حرف مردم است و طرف مقابل برخلاف نظر مردم سخن می‌گوینداما واقعا چه کسی صدای مردم در توافق هسته‌ای است؟

برای پاسخ به این سوال که نظر مردم در مورد توافق هسته‌ای و متن برجام چیست باید قدری به گذشته برگردیم و آراء نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را مرور کنیم تا ببینم مردمی که در انتخابات شرکت کردند به چه سیاستی رای دادند و خواهان چه تحولی در سیاست‌های قوه مجریه بودند.

انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، فعلا قوی ترین نظرسنجی است که می‌توان به آن استناد کرد. شاید انتخابات مجلس دهم می‌تواند نظر سنجی بعدی باشد که می‌شود برای پی بردن به نظر مردم به آن استناد کرد.
نگاهی به ترکیب نامزدها و همچنین مناظره‌های انتخاباتی نشان می‌داد که نامزدهای انتخابات با ترکیب ۱-۱-۴ مقابل هم قرار گرفته بودند. حسن روحانی، محسن رضایی، علی اکبر ولایتی و محمدباقر قالیباف در یک سو، سعید جلیلی در سوی دیگر و محمد غرضی در جهت مخالف این دو جریان.
چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری در عرصه سیاست خارجی پیرو یک کلام واحد بودند و آنهم تغییر در سیاست خارجی و روند پرونده هسته‌ای ایران بود. پرونده‌ای که با مدیریت سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری روزگار خوشی را پشت سر نمی‌گذاشت و تحریم‌ها یکی پس از دیگری علیه ایران صادر می‌شدند. همین سیاست موجب شده بود این تحریم‌ها زمینه مشکلات اقتصادی را نیز برای کشور فراهم کند و این مشکلات زمینه وحدت نظری این چهار نامزد انتخابات را در عرصه سیاست خارجی فراهم کند.
جلیلی به عنوان قطب مقابل این چهار نامزد با تداوم شعارهای خود رد عرصه دیپلماسی وارد این انتخابات شده بود و معتقد بود که با او سیاست مقاومت توانسته است، شکست‌های گذشته ایران به ویژه در زمان حسن روحانی در پرونده هسته‌ای ایران را جبران کند.
در این میان سید محمد غرضی نیز سازی مخالف تمام جریان‌ها کوک کرده بود و حرف خود را می‌زند. در روز ۲۲ خرداد، مردم باید از بین این دو جریان یعنی تغییر در روند سیاست ایران و یا تداوم آن یک گزینه را انتخاب می‌کردند. نتیجه انتخابات بیانگر این معنا بود که مردم و جامعه ایران سیاست تغییر را با رای به حسن روحانی انتخاب کرده‌اند. حدود ۳۲ میلیون نفر از مردم ایران که به چهار نامزدی که خواهان تغییر در روند سیاست خارجی ایران رای داده بودند چیزی بیش از ۹۰ درصد شرکت کنندگان و تنها ۴ میلیون خواهان حفظ وضع موجود بودند. بدین تریب با یک حساب ساده می‌شود به این نتیجه رسید که برخلاف سخنان جلیلی و دلواپسان و رسانه‌های نزدیک به آنها که معتقد هستند، مردم موافق سیاست‌های حسن روحانی نیستند، ملت ایران با رای به حسن روحانی خواهان تغییر سیاست‌های هسته‌ای ایران در زمان روی کار بودن این دوستان بودند و توافق هسته‌ای نیز حاصل همین اعتماد مردم به دولت بود. بنابراین بای به جای باور کردن مردم سعید جلیلی و دلواپسان باید به ملت روحانی و ظریف اطمینان کرد.

منبع : پایگاه خبری تحلیلی نامه ( نامه نیوز )
ارسال دیدگاه