کد خبر : 65466

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۴ زمان : ۹:۰۶

چگونگی تشخیص آلودگی و فساد تخم مرغ

برای تشخیص آلودگی و فساد تخم مرغ ، چنانچه تخم مرغ از مرغ سالمی که در شرایط بهداشتی نگهداری شده و از آب و غذای سالمی هم تغذیه کرده است، به دست آمده باشد، معمولاً استریل بوده و عاری از میکروب است. لیکن در عمل مجموع شرایط پخت کمتر وجود داشته و ممکن است تخم […]

برای تشخیص آلودگی و فساد تخم مرغ ، چنانچه تخم مرغ از مرغ سالمی که در شرایط بهداشتی نگهداری شده و از آب و غذای سالمی هم تغذیه کرده است، به دست آمده باشد، معمولاً استریل بوده و عاری از میکروب است. لیکن در عمل مجموع شرایط پخت کمتر وجود داشته و ممکن است تخم مرغ از ابتدا دارای آلودگی های مختلفی باشد. آلودگی های تخم مرغ بیشتر ناشی از مصرف آب و غذای آلوده از سوی مرغ است. اما آلودگی های محل نگهداری هم نقش مهمی در آلودگی تخم مرغ دارند.

تخم مرغ آلوده نسبت به نوع و میزان آلودگی و مخصوصاً شرایط نگهداری پس از آلودگی، مدتی بعد دچار فساد میکروبی شده و غیرقابل مصرف می‌گردد. نوع دیگر فساد تخم مرغ مربوط به از دست رفتن رطوبت آن است که در هوای گرم و خشک اتفاق می‌افتد.

بدین معنی که تخممرغ در چنین شرایطی مقداری از رطوبت خود را از دست می‌دهد و علاوه بر کاهش وزن، تغییرات نامطلوب دیگری هم در آن به وجود می‌آید.

برای شناسایی تخم مرغ سالم از ناسالم راههای ساده ای وجود دارد که مهمترین آن عبارت است از :

 

معاینه ظاهری تخم مرغ

چنانچه سطح تخممرغ آلوده به فضولات مرغ یا محل نگهداری، خون، و لکه های دیگری باشد، مشکوک به آلودگی است. وجود شکستگی روی پوسته نیز دلیلی بر آلودگی احتمالی است. بنابراین در مرحله اول باید تخم مرغ های شکسته و دارای سطح الوده را از مجموعه جدا کرد و پس از اطمینان از سلامت انها را مصرف نمود. هرگز نباید سطح تخم مرغ را شسته و آنها را برای بعدها نگهداری کرد. زیرا شستشوی سطح تخم مرغ باعث حذف لایه محافظ روی سطح آن شده و در نتیجه منافذ آن باز شده و میکروبهای موجود روی سطح و همچنین میکروبهای موجود در آب وارد آن گردیده  و باعث فاسدشدن سریع‌تر تخم مرغ می‌شوند.

ارسال دیدگاه