کد خبر : 524942

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۳۰ زمان : ۱۰:۰۰

چگونه تفکر خلاق داشته باشیم؟

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، اجازه بدهید قبل از هر چیز نکات مهم را در زمینه خلاقیت و تفکر خلاق مرور کنیم. ۱- خلاقیت، طی کردن راهی تازه و یا پیمودن یک راه طی شده قبلی به طرزی جدید است. ۲- هر اندیشه یا اثری که برای صاحبش تازگی دارد، یک اندیشه یا […]

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، اجازه بدهید قبل از هر چیز نکات مهم را در زمینه خلاقیت و تفکر خلاق مرور کنیم.

۱- خلاقیت، طی کردن راهی تازه و یا پیمودن یک راه طی شده قبلی به طرزی جدید است.

۲- هر اندیشه یا اثری که برای صاحبش تازگی دارد، یک اندیشه یا اثر خلاق است.

۳- افراد خلاق به اشتباه کردن و تغییر نظر و رفتار عادت دارند.

تفکر خلاق چگونه تفکر خلاق داشته باشیم؟

اولین پیشنهادی که به شما می‌کنم، به خاطر سپردن نکات بالا است. توصیه می‌کنم به این ۳ عبارت به طور جدی توجه نموده و آن را بارها و بارها در ذهن خود مرور کنید. حتی می‌توانید آنها را بر روی مقواهای کوچک بنویسید و دائم آنها نگاه کنید. تجربه نشان می‌دهد که عبارات ذکر شده از باورهای کلیدی شکوفایی خلاقیت به شمار می‌روند. دومین اقدامی را که لازم و بسیار مفید می‌دانم، تلاش ذهنی شما برای پاسخ دادن به پرسش زیر است: «چرا شما را فردی خلاق نمی‌دانند؟» واقعاً بنشینید و به طور جدی فکر کنید و دلایل خود را در پاسخ به این سؤال فهرست کنید. تهیه فهرست مزبور، ۱ گام بسیار مؤثر و تفکر عمیق بر روی آنها گام مؤثر دیگری برای ورود به دنیای شیرین و شگفت‌انگیز تفکر خلاق هست.

علاوه بر این دو توصیه مهم، در این مطلب می‌خواهم شما را با تکنیک «بالن در آسمان» آشنا کنم. امیدوارم بتوانید از آن استفاده کنید و لذت ببرید.

آیا تا به حال شاهد مسابقه شطرنج بین ۲ نفر بودید؟ خوب به خاطر آورید، در چنین مواقعی حرکت بهتری نسبت به زمانی که خودتان بازی می‌کنید به ذهنتان خطور می‌کند. در این شرایط پیشنهادهای جالبی هم می‌دهید که معمولاً با اعتراض روبرو می‌شود.

اگر بتوانید در زمانی که خودتان مشغول بازی هستید، لحظه‌ای به عنوان نفر سوم ( شاهد ) نظاره‌گر بازی نیز باشید، اتفاق جالبی می‌افتد؛ بله، راه‌های جدیدی برای شکست دادن حریف پیدا می‌کنید.

بیایید مثال دیگری را بررسی کنیم. روزی را به خاطر آورید که در ۱ مسابقه فوتبال هر چه تلاش می‌کنید تا از مدافع حریف عبور کنید، موفق نمی‌شوید. لحظه‌ای جای خود را به فرد دیگری بدهید و از کنار زمین، صحنه‌هایی از جمله ناکامی جانشین خود را در زمین بازی تماشا کنید. در آن زمان است که پس از لحظات کوتاهی راه‌های مناسبی برای حل این مسئله پیدا می‌کند (به شرط آنکه به دنبال پیدا کردن راه‌حل بوده باشید). حال اگر بتوانید در جریان بازی و به طور هم‌زمان «شاهد» آن باشید، قادر هستید بدون خروج از زمین به راه‌حل‌های جدیدی دست یابید. در تکنیک «بالن در آسمان» یاد می‌گیرید که در زمان انجام کار و حین فرآیند، شاهد آن نیز باشید. البته تکنیک جزئیات مفصل دیگری نیز دارد که از حوصله این مطلب خارج است. صحنه‌های یکی از خاطرات خود را در ذهن مجسم کنید! مثلاً سفری که به یکی از شهرهای زیبا و سرسبز شمال داشته‌اید. تصاویری که به ذهن می‌آورید، به یکی از ۲ صورت زیر است:

– احساسات بیرونی : در این حالت تصاویر خاطره را به صورتی که گویی از شما تصویربرداری کرده‌اند، می‌بینید. یعنی خود را می‌بینید که در کنار برکه آب و بر روی چمن‌ها با اعضای خانواده نشسته و از طبیعت لذت می‌برید.

– احساس درونی : در این حالت، تصاویر خاطره خود را به صورتی که گویی خودتان از صحنه‌ها تصویربرداری کرده‌اید، تماشا می‌کنید. در برون احساسی، خود شما هم در صحنه‌های فیلم ذهنی وجود دارید، ولی در حالت درون احساسی در حالی که در خاطره حاضرید، تصویری را از خود مشاهده می‌کنند. خاطره مسافرت خود را چگونه به یاد می‌آورید؟ به‌صورت بیرونی یا درونی؟

برای انجام تکنیک «بالن در آسمان» باید تمرین کنید تا یادآوری و تصویرسازی ذهنی را به صورت «احساس بیرونی» انجام دهید.

تمرینات این بخش را در مطالب بعدی همین ستون مجله اینترنتی منتشر خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه