کد خبر : 2151

تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۶ زمان : ۷:۰۸

چهار نکته درباره تخم مرغ که نمی‌دانستید

می‌خواهم باز هم پاسخی به پرسش‌های پزشکی پیرامون تخم مرغ بدهم. پرسش‌هایی که شاید در ذهن بسیاری از مردم دنیا باشد.     آیا مصرف تخم مرغ های ترک‌دار صحیح است؟ – باکتری ها از طریق ترک های موجود در سطح پوسته تخم مرغ وارد آن می‌شوند. از این رو باید دقت کرد که تخم […]

می‌خواهم باز هم پاسخی به پرسش‌های پزشکی پیرامون تخم مرغ بدهم. پرسش‌هایی که شاید در ذهن بسیاری از مردم دنیا باشد.

 

egg yolks چهار نکته درباره تخم مرغ که نمی‌دانستید

 

آیا مصرف تخم مرغ های ترک‌دار صحیح است؟

– باکتری ها از طریق ترک های موجود در سطح پوسته تخم مرغ وارد آن می‌شوند. از این رو باید دقت کرد که تخم مرغ های ترکدار خریداری نشوند. اگر تخم مرغ ها در طول مسیر خرید تا منزل ترک بخورند، باید قبل از مصرف، آنها را داخل یک ظرف تمیز شکست. سپس آن را به دقت پوشانید و در یخچال نگهداری و نهایتاً تا دو روز بعد، استفاده کرد. اما اگر تخم مرغ ها در مدت پخت بشکنند، مصرف آنها اشکالی ندارد.

 

چرا یک تخم مرغ پخته نسبت به تخم مرغ تازه، سریع تر فاسد می‌شود؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت: هنگامی که یک تخم مرغ را می‌پزیم مایه محافظ آن شسته می‌شود و باکتری ها به سهولت درون آن نفوذ می‌کنند. از این رو تخم مرغ پخته را باید نهایتاً تا دو ساعت پس از پخت در یخچال نگهداری و تا یک هفته بعد مصرف شود.

 

زنان باردار چگونه باید از تخم مرغ استفاده کنند؟

به طور کلی نیاز به پروتئین در طول دوران آبستنی افزایش یافته که علت آن افزایش حجم خون مادر و جنین و همچنین رشد بافتهای بدن جنین است. و همراه با تغییرات در بدن مادر در زمان آبستنی باید میزان انرژی غذایی و نیز کافی باشد تا بدن مجبور نشود جهت تامین انرژی ناچار به استفاده از پروتئین باشد.

 

افراد مسن چگونه باید تخم مرغ مصرف کنند؟

افراد مسن نسبت به دوران جوانی خود باید کالری کمتری مصرف کنند؛ زیرا سوخت و ساز پایه بدن آنها آرام‌تر انرژی مصرف کرده و در ضمن فعالیت فیزیکی آنها نیز کم شده و نیاز به انرژی کمتر دارند. البته افراد مسن به همه مواد نظیر پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی به طور روزمره احتیاج دارند، اما نه به اندازه دوران جوانی خود. استفاده از مواد غنی از پروتئین نظیر گوشت و مرغ به علل مختلفی نظیر مشکل‌بودن جویدن آن برای افراد مسن، یا افرادی که در هضم این مواد دچار مشکل هستند و همچنین به علت گران‌تر بودن این مواد نسبت به برخی از مواد پروتئین‌دار، مصرف کمتری دارد.

 

دکتر باربارا میشل

ارسال دیدگاه