کد خبر : 524801

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۸ زمان : ۱۴:۰۰

چهارطاقی‌های ساسانی سر پا می‌ماند

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، سرپرست هیأت مطالعه و مرمت چهار طاقی تل جنگی فراشبند درباب اهمیت کاوش های باستان شناسی چهارطاقی گفت: ضرورت انجام این کاوش ها،به سرانجام رساندن مطالعات، پیرامون ساختار چهارطاقی ها و آتشکده های ساسانی بوده است. مصطفی موسوی افزود :این چهار طاقی از جمله معدود چهار طاقی هایی […]

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، سرپرست هیأت مطالعه و مرمت چهار طاقی تل جنگی فراشبند درباب اهمیت کاوش های باستان شناسی چهارطاقی گفت: ضرورت انجام این کاوش ها،به سرانجام رساندن مطالعات، پیرامون ساختار چهارطاقی ها و آتشکده های ساسانی بوده است.
مصطفی موسوی افزود :این چهار طاقی از جمله معدود چهار طاقی هایی است که همچنان بیشتر ساختار های آن باقی مانده است .
به گفته این باستان شناس ، از سویی وضعیت کنونی جرزها به خصوص جرز های دالان طواف تا حدود زیادی سست و دچار رانش شده و بیشتر این عوامل به خاطر انباشت آوار های سقف و فضولات حیوانی است که به خصوص در محل گنبد خانه قرار دارد . 
موسوی اظهارکرد:این آوار با احتساب انباشت های باستان شناختی به حدود دو و نیم متر می رسد . 
سرپرست هیأت مطالعه و مرمت چهار طاقی تل جنگی خاطر نشان ساخت:بارندگی های فصلی باعث جذب رطوبت در جرز ها شده که تخریب و سست شدن پایه های بنا را به همراه داشته، امری که خسارت جبران ناپذیری را متوجه کالبد اثر کرده است.
وی ادامه داد:برداشت این انباشت ها بسیار لازم و ضروری است تا هم مرمت های اضطراری در پایه جرز ها صورت گرفته و هم ساماندهی محوطه برای رفع خطر از بنا و تهیه طرح مرمت امکان پذیر باشد.

چهارطاقی‌های ساسانی چهارطاقی‌های ساسانی سر پا می‌ماند
این باستان شناس عنوان کرد:طرح مرمت چهار طاقی تل جنگی از محل اعتبارات ۲درصد نفت و گاز و با همت فرمانداری شهرستان به انجام می رسد. 
وی درباره شکل انجام این مرمت تبیین کرد: ،عملیات نما سازی جداره های بیرونی که در گذشته بر اثر تخریب عوامل انسانی از بین رفته بود ، دوخت و دوز ترک های موجود ، تثبیت جرز های سست و وارفته ، اجرای طاق و بندکشی سنگها ، بند کشی ترک های موجود در دیواره ها به منظور جلوگیری از نفوذآب و آب بندی کردن جرز ها برای جلو گیری از فرسایش و تخریب کمتر در دستور کار بود که تا کنون با پیشرفت ۹۰ درصدی در حال انجام است.
موسوی عنوان کرد :دوران چهار صد ساله حکومت ساسانی یکی از شکوفا ترین دوره های فرهنگ ، هنری ایران است که پنجره های بسیاری را در زمینه های تاریخ باستان شناسی و معماری پیش روی علاقه مندان گشوده است .
وی اضافه کرد:همانطور که می دانیم ساسانیان شهرت عظیمی در معماری و شهر سازی داشته اند به طوری که یکی از شاخص ترین عناصر به جا مانده از این سلسله بعد از قریب هزار و هفتصد سال بناهایی است که از آن دوران به جای مانده است.
او خاطر نشان ساخت که مهمترین نمود های معماری ساسانیان را می توان در بناهای ،کاخ ها ، شهر ها و بناهای مذهبی این دوران از جمله آتشکده ها (چهار طاقی ها ) مورد مطالعه قرار داد.
براساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، وی تاکید کرد:اردشیر بابکان که خود موبد آتشکده استخر بود بعد از رسیدن به حکومت نیز همچنان عنوان موبد شاه را به همراء داشت و دین زردشتی را به عنوان مذهب رسمی کشور اعلام کرد و مقر حکومتی خود را شهر گور قرار داد.
به گفته موسوی شهر گور یا فیروزآباد در مسیر راه شاهی که استخر را به تیسفون می رساند ، منطقه ای ویژه است که حتی با تغییر پایتخت از شهر گور به بیشاپور و تیسفون همچنان اهمیت خود را به عنوان یکی از خاستگاه های مهم ساسانی حفظ می کند.
موسوی خاطرنشان کرد:مناطقی که امروز میان این دو پایتخت اولیه ساسانی قرار دارد در واقع یکی از مهمترین مناطق مستعد مطالعات باستانشناختی در دوران ساسانی است ، مناطقی مانند فراشبند که به تازگی از فیروز آباد جدا و به عنوان یک شهرستان جدا گانه شناخته شده و دیگری منطقه گره که به عنوان یکی از منزلگاه های مهم تاریخی همیشه مورد توجه بوده است. 
این باستان شناس یادآورشد:از فراشبند،به عنوان پایتخت چهار طاقی های ساسانی می توان یاد کرد که این منطقه درست بر سر دوراهی بوده که فیروزآباد را به سیراف و بیشاپور متصل می کرده است .
موسوی درپایان با اشاره به ظرفیت عظیم مطالعاتی این طرح گفت:این شهرستان با داشتن بقایای بیش از ده چهارطاقی سالم ، نیمه سالم و یا ویران دارای ظرفیت عظیم مطالعاتی در حوزه مذهب و کشف شهود جدید برای رونمایی از تمامی جوانب مذهبی دوران ساسانی است.

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا )
ارسال دیدگاه