کد خبر : 529111

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۰۸ زمان : ۱۶:۰۰

پایان سیاست تک‌فرزندی در چین

خبرگزاری چینی شینهوا اعلام کرد که زوج‌های چینی پس از این به داشتن دو فرزند مجاز خواهند بود این در حالی است که پکن از اواخر سال ۲۰۱۳ آسان گیری‌هایی را در سیاست‌های تک فرزندی در چندین ایالت اعمال کرده بود. از سال ۱۹۷۹ و با هدف جلوگیری از افزایش شدید جمعیت، سیاست تک فرزندی […]

خبرگزاری چینی شینهوا اعلام کرد که زوج‌های چینی پس از این به داشتن دو فرزند مجاز خواهند بود این در حالی است که پکن از اواخر سال ۲۰۱۳ آسان گیری‌هایی را در سیاست‌های تک فرزندی در چندین ایالت اعمال کرده بود.
از سال ۱۹۷۹ و با هدف جلوگیری از افزایش شدید جمعیت، سیاست تک فرزندی در چین اجرا شد. خانواده‌های چینی در این سال‌ها تنها مجاز به داشتن یک فرزند بوده و در صورتی که از این قانون سرپیچی می‌کردند مجازات می‌شدند.
بر اساس تصمیم دولت چین، این قانون رسما لغو شده و زوج‌های چینی از این پس بدون واهمه می‌توانند فرزند دوم نیز داشته باشند.

خبرگزاری شینهوا روز پنج‌شنبه (۲۹ اکتبر/ ۷ آبان) نوشت که کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در جریان آخرین روز نشست خود لغو سیاست تک‌فرزندی در این کشور را اعلام کرده است.
جمعیت چین در سال‌های گذشته رو به پیری گذاشته و نرخ زاد و ولد در این کشور نیز کاهش داشته است.
پیش از این در سال ۲۰۱۳ پکن اندکی در اجرای سیاست تک‌فرزندی آسان‌گیری به خرج داده و در چند ایالت مشخص چنانچه یکی از زوج‌ها خود تک فرزند می‌بود، این خانواده می‌توانست دارای فرزند دومی شود.
طبق برآوردهای جمعیتی چنانچه سیاست تک‌فرزندی در چین با قدرت اعمال نمی‌شد، جمعیت فعلی این کشور در حال حاضر ۳۰۰ میلیون نفر بیش از میزان کنونی بوده است.
طبق سرشماری بانک جهانی در سال ۲۰۱۳، جمعیت کنونی چین یک میلیارد و ۳۷۵ میلیون نفر است.

منبع : خبرگزاری بین‌المللی تسنیم
ارسال دیدگاه