کد خبر : 526332

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۲۲ زمان : ۱۰:۰۰

واکنش‌های گسترده به حادثه در خانه خدا

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، حادثه عصر روز جمعه مکه مکرمه که منجر به مجروح شدن ۲۳۰ زائر و کشته شدن ۱۰۷ نفر دیگر شد، موجی از نگرانی را در بین خانواده‌ها به‌وجود آورد. این اتفاق باعث اعتراض مراجع و مسئولان شد و رئیس‌جمهور نیز برای خانواده‌های داغدار پیام تسلیتی صادر کرد. تازه‌ترین […]

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، حادثه عصر روز جمعه مکه مکرمه که منجر به مجروح شدن ۲۳۰ زائر و کشته شدن ۱۰۷ نفر دیگر شد، موجی از نگرانی را در بین خانواده‌ها به‌وجود آورد.

این اتفاق باعث اعتراض مراجع و مسئولان شد و رئیس‌جمهور نیز برای خانواده‌های داغدار پیام تسلیتی صادر کرد. تازه‌ترین آمارها حکایت از کشته شدن یک زائر ایرانی و مجروح شدن ۲۵نفر دارد که براساس آمار سازمان هلال احمر تنها ۴مجروح حادثه نیاز به جراحی دارند و حال بقیه مجروحان مساعد است.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ۲۵ زائر مجروح ایرانی در حال ترخیص از بیمارستان هستند، گفت:«به‌نظر می‌رسد آمار کشته‌شدگان به مرز ۱۵۰ نفر برسد. هم‌اکنون نیز تلاش برای شناسایی افراد مجهول‌الهویه ادامه دارد. برنامه زائران ایرانی به‌گونه‌ای است که بعد از ساعت یک بامداد محرم می‌شوند و به زیارت خانه خدا می‌روند و ظهرها هم بعد از نماز ظهر به هتل‌ها می‌روند و برای نماز مغرب به بیت‌الله‌الحرام باز می‌گردند. به همین دلیل زمان وقوع حادثه(۵بعد از ظهر) زائران ایرانی زیادی در مسجد‌الحرام نبودند.» به گفته سعید اوحدی، هیأت پزشکی و ستاد گمشدگان ما از روز جمعه در تمام بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی مکه در پی گمشدگان یا زوار ایرانی بودند که کسی از زوار ایرانی بین مجهول‌الهویه‌ها و گمشدگان نبود.

به گزارش همشهری، سیدامیرمحسن ضیایی، رئیس سازمان هلال احمر ایران نیز با تأکیدبر اینکه حال بیشتر مجروحان ایرانی مساعد است، گفت:«این افراد به‌صورت سرپایی درمان شدند. اما براثر وقوع این حادثه تعدادی از مجروحان به بیمارستان سعودی منتقل شدند که طی تماس با وزیر بهداشت و تأکید ایشان تصمیم گرفتیم آن دسته از مجروحانی که حال مساعدتری دارند برای دریافت خدمات بهتر و بیشتر به بیمارستان هلال احمر در مکه منتقل شوند.» البته آنطور که رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر اعلام کرده حال همه زائران ایرانی حادثه‌دیده خوب است و تنها ۴نفر از آنها به جراحی احتیاج دارند.

  • واکنش مراجع و مسئولان

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی نیز روز گذشته در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با ناگوار خواندن حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، این حادثه را تسلیت گفت و برای آمرزش روح شهیدان این حادثه فاتحه قرائت کرد. ایشان با بیان اینکه این حادثه نشان می‌دهد که آل سعود توانایی اداره حرمین شریفین را ندارد، از بی‌تدبیری مقامات سعودی چنین انتقاد کرد:

«کدام عقل سلیم اجازه می‌دهد در بالای مسجدالحرام در ایامی که میلیون‌ها نفر برای زیارت می‌آیند جرثقیلی باشد که یک طوفان باعث سقوط آن شود و ۲۹۰نفر زخمی و کشته شوند. متأسفانه در اطراف مسجدالحرام بناها و برج‌هایی ایجاد کرده‌اند که ده‌ها مرتبه بالاتر از مسجدالحرام است و برج‌ها و ساختمان‌های سر به فلک کشیده عظمت و شکوه این مکان مقدس را تحت‌الشعاع قرار داده است. باید با بزرگان و علمای اسلام مناطق دیگر مشورت کنند، این برج‌ها را ویران کنند و از بین ببرند تا مسجدالحرام ابهت خود را باز یابد. نگذارید یک طبقه بالاتر از آن بسازند.»

همزمان اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه ادامه ساخت‌وساز در موسم حج هیچ ضرورتی نداشت، گفت: «باید پروژه‌های ساختمانی در ایام حج متوقف می‌شد و چنین حادثه‌ای بیانگر بی‌لیاقتی مسئولان سعودی در مدیریت حج و حفظ امنیت جانی زائران است.» منصور حقیقت‌‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز سقوط بالابر روی زائران در مکه را نشانه بی‌کفایتی، بی‌عرضگی و بی‌لیاقتی عربستان در مدیریت این حرکت بزرگ دانست.

جواد جهانگیرزاده، دیگر عضو این کمیسیون نیز با بیان اینکه سعودی‌ها توان مدیریت حج را ندارند، گفت: رژیم سعودی برای حفظ جان حجاج جدیت نشان نمی‌دهد. سعودی‌ها با عدم‌مدیریت خود نشان‌ دادند که آدم‌کشی‌هایشان به یمن محدود نمی‌شود و برای حفظ جان حجاج هم جدیت نشان نمی‌دهند.

حالا باید منتظر ماند و دید این حادثه چه تبعاتی برای حکومت عربستان خواهد داشت. جرثقیلی که با سقوط در مسجدالحرام باعث مرگ ۱۰۷نفر و زخمی شدن بیش از ۲۰۰نفر شد، متعلق به شرکت محمد بن سلمان پادشاه عربستان سعودی است و حالا موجب بروز یک آبروریزی برای سعودی‌ها شده است.هر چند عربستان اعلام کرده با تشکیل یک کمیته ویژه این موضوع را پیگیری می‌کند و اصرار دارد این حادثه خللی در برگزاری حج امسال ایجاد نخواهد کرد اما حالا چند میلیارد مسلمان در سراسر جهان این موضوع را دنبال می‌کنند.

  • رئیس‌جمهور :حادثه دلخراش مکه موجب تألم خاطر امت اسلامی شد

رئیس‌جمهور کشورمان در پیامی این حادثه دلخراش را موجب تألم خاطر امت اسلامی دانست. در پیام دکتر حسن روحانی آمده است:جان باختن و جراحت تعدادی از حجاج بیت‌الله‌الحرام ازجمله تعدادی از حجاج عزیز ایرانی در حادثه مکه مکرمه موجب تأسف و تألم اینجانب شد.در این ایام که مصادف با موسم حج ابراهیمی است و انظار و قلوب مسلمانان بیش از پیش معطوف به سرزمین وحی است، بی‌شک این حادثه دلخراش موجب تألم خاطر امت اسلامی شده است.اینجانب ضمن همدردی با خانواده‌های آسیب‌دیدگان، طلب مغفرت برای جان‌باختگان، آرزوی سلامتی و شفای عاجل برای مجروحان دارم.

ارسال دیدگاه