کد خبر : 411706

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۳ زمان : ۷:۰۰

نوزادان و نگرانی مادران

بچه داشتن تجربه بسیار سخت و پرتنشی است و اگر قرار باشد به افراد نگران جایزه بدهند، مسلماً این جایزه به مادرانی که تازه صاحب فرزند شده‌اند خواهد رسید. فاطمه ابراهیمی ۲۷ ساله که مدتی است بچه‌دار شده در این باره می‌گوید: «من زن سرحال و بانشاط بودم و هیچ وقت زندگی را سخت نمی‌گرفتم. […]

بچه داشتن تجربه بسیار سخت و پرتنشی است و اگر قرار باشد به افراد نگران جایزه بدهند، مسلماً این جایزه به مادرانی که تازه صاحب فرزند شده‌اند خواهد رسید. فاطمه ابراهیمی ۲۷ ساله که مدتی است بچه‌دار شده در این باره می‌گوید: «من زن سرحال و بانشاط بودم و هیچ وقت زندگی را سخت نمی‌گرفتم. اما پس از تولد دختر، چند هفته اول را با نگرانی پشت سر گذاشتم. شب اول که فرزندمان را به خانه آوردیم، مدام فکر می‌کردم نفسش قطع شود و یا اصلاً نفس نمی‌‌کشد. بعد هم احساس می‌کردم رنگ صورتش تیره می‌شود. در عرض چند هفته هم نگران وضع سلامتی جسمانی دخترم شدم و تصور می‌کردم او به کافی شیر نمی‌خورد و همیشه گرسنه است! این نگرانی و تشویش خاطر مدت‌ها با من همراه بود و عذابم می‌داد!»

 

 علل نگرانی مادران

با تولد فرزند، زندگی والدین وارد مرحله جدیدی شده و تا حدودی تغییر می‌کند. از این رو دلایل زیادی برای نگرانی آنها وجود دارد. مادر در این مرحله با چالش‌های متعددی روبه‌رو می‌شود که از نظر جسمانی و عاطفی فراتر از توان اوست. به‌عنوان مثال تا چند هفته پس از زایمان، سطح هورمون‌های بدن به حد طبیعی قبل از زمان بارداری نرسیده و این احتمال وجود دارد که مادر از نظر جسمی و بدنی خسته شده باشد. علاوه بر آن شب زنده‌داری های پشت سر هم نیز می‌تواند نوعی خستگی مزمن ایجاد کند. تنهایی مادر و نوزاد نیز افسردگی روحی او را تشدید می‌کند و تمامی این عوامل دلیلی بر بروز نگرانی‌های متعدد در مادر است.

 

 چه باید کرد؟

از آنجایی که نوزاد در همان هفته‌های اول قادر نیست به شما بگوید کدام کارتان درست و کدام کارتان غلط است، مدام فکر می‌کنید هر کاری انجام می‌دهید اشتباه است. بخصوص هنگامی که کودکتان ناآرام به نظر می‌رسد. به نظر شما چاره چیست و چگونه می‌توانید این نگرانی‌ها را برطرف کنید؟ طبق گفته جکی والش مشاور سلامتی، بهترین کار، در میان گذاشتن مشکلاتتان با اطرافیان است. هیچ وقت فکر نکنید دست و پا چلفتی هستید و نمی‌توانید کاری را درست انجام دهید. اگر نگران سلامتی کودکتان هستید با پزشک تماس بگیرید و سؤالات و مسائلتان را با او در میان بگذارید. اگر از همین الان این نگرانی‌های کوچک را با افراد متخصص در میان گذاشته و آنها را برطرف نکنید، به مرور زمان به مسائل بزرگ‌تری مبدل خواهند شد.

 

مشورت با همسر

همسر و شریک زندگی‌تان در این میان نقش بسزایی داشته و می‌تواند کمک مؤثری باشد چون از همه کس به شما نزدیک‌تر بوده و بهتر شما را می‌شناسد. هنگامی که به سراغ مشاور سلامت می‌روید، همسرتان را نیز با خودتان ببرید تا او هم صحبت‌های مشاوره را گوش کرده و در خانه یاری رسان شما باشد. سعی کنید ۱ سری از وظایف بچه‌داری را به شوهرتان محول کنید چون در همه حال پشت‌گرمی خوبی خواهد بود.

مشورت با سایر مادران که مشکلاتی نظیر شما دارند فوق‌العاده سودمند است، به طوری که محبوبه ذکری‌نیا ۲۹ ساله می‌گوید: « اوایل همیشه نگران خواب مرگی کودکم بودم و به همین خاطر شب‌ها سه چهار بار به سراغش می‌رفتم تا ببینم نفس می‌کشد و نه! بعضی وقتها هم شک می‌کردم که آیا فرزندم به اندازه کافی شیر می‌خورد یا نه! این نگرانی‌ها اعصابم را حسابی به هم ریخته و تا اینکه در کلاس‌های مشاوره با مادرانی آشنا شدم که آنها هم همین مشکل را داشتند. مسائل را با هم در میان گذاشتیم و اطلاعات را لازم را ردوبدل کردیم!»

گاهی اوقات توضیح تفاوت‌های مابین نگرانی‌های طبیعی و مسائلی که کاملاً جدی و قابل تامل به نظر می‌رسند، مشکل است. اگر از نگرانی‌های شما به مرور زمان کاسته نشده و آنها زندگی‌تان را تحت شعاع قرار داده‌اند، این احتمال وجود دارد که به «افسردگی پس از زایمان» دچار شده باشید. این نوع افسردگی تا حدودی شایع بوده و از هر ۱۰ زن، ۱ نفر به آن مبتلا می‌شود.

 

ارسال دیدگاه