کد خبر : 782

تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۹ زمان : ۶:۲۷

نقش تحصیلات در موسیقی و خوانندگی

مقدمه كافي است يك روز صبح از خواب بيدار شويد و تصميم بگيريد که خواننده شويد. نگاهي به جيبتان بيندازيد، كلماتي كه در ذهنتان رژه مي‌روند را روي كاغذ قطار كنيد و نام شعر را بر روي آن بگذاريد، يك آهنگساز پيدا كنيد، سر كيسه را شُل كرده و به همين راحتي به جرگه‌ی خوانندگان […]

مقدمه

كافي است يك روز صبح از خواب بيدار شويد و تصميم بگيريد که خواننده شويد. نگاهي به جيبتان بيندازيد، كلماتي كه در ذهنتان رژه مي‌روند را روي كاغذ قطار كنيد و نام شعر را بر روي آن بگذاريد، يك آهنگساز پيدا كنيد، سر كيسه را شُل كرده و به همين راحتي به جرگه‌ی خوانندگان بپيونديد.

تعداد خواننده‌ها روزبه‌روز بيشتر مي‌شود. خواننده‌هايي كه صدايشان چندان شناسنامه‌دار نيست و گاهي به خواندن يكي دو ترانه بسنده مي‌كنند و ديگر هيچ نامي از آنها نخواهيد شنيد. كافي است يك ساعت از وقتتان را بگذاريد و در اينترنت چرخي بزنيد، بدون شك با صدها خواننده و آهنگي روبه‌رو خواهيد شد كه تا به حال اسمشان به گوشتان نخورده است و بعد از اين هم ديگر به آنها برنخواهيدخورد.

mosiqi نقش تحصیلات در موسیقی و خوانندگی

موسیقی

براي آنكه بيشتر با چند و چون اين قضيه آشنا شويم به استوديو «آواي كهن شرق» آمده‌ايم و چند ساعت از وقتمان را اين‌جا مي‌گذرانيم تا از نزديك با آهنگساز اين استوديو و دو نفر از افرادي كه شخصا و به شكل مستقل تصميم گرفته‌اند خواننده شوند و از جايي حمايت نمي‌شوند گپ و گفتي داشته باشيم. خواننده‌هايي كه تنها به خوانندگي علاقه دارند و براي آنكه آهنگ بيرون دهند، خودشان شخصا دست به كار شده‌اند.

 

براي خوانندگي پولدار باش!

مهدي معظم متولد سال ۱۳۶۹ و فارغ‌التحصيل مهندسي فركانس از دانشگاه مشهد است. او دو سال است كه مجوز استوديو آواي كهن شرق را گرفته و به شكل حرفه‌اي فعاليت مي‌كند. زمينه اصلي فعاليت معظم، تنظيم آهنگ است اما آهنگسازي نيز مي‌كند و هر از گاهي نيز مي‌خواند. پيش از داير كردن استوديو نيز دو سال به شكل نيمه حرفه‌اي و آماتور در اين عرصه حضور داشته است.

او درباره‌ی فعاليت‌هاي موسيقايي‌اش مي‌گويد: فعاليت من در زمينه موسيقي به شكل كاملا خودجوش بوده است. من ابتدا كتاب‌هايي را در ارتباط با اين رشته مطالعه كردم و آهنگسازي را به‌طور تجربي ياد گرفتم، در كنارش علم آن را هم آموختم.

وي درباره‌ی ميزان تحصيلاتش در موسيقي مي‌گويد: تحصيل در اين رشته مي‌تواند تاثيرگذار باشد اما تجربه مهم‌تر است. من شاگرداني دارم كه ليسانسشان در زمينه موسيقي است و علم آن را بلد هستند اما اينجا به شكل تجربي با اين مقوله آشنا مي‌شوند.

معظم البته مي‌گويد در طول يك ماه ۱۵ مشتري دارد كه در نوع خود يك ركورد محسوب مي‌شود. او درباره‌ی سطح سفارشات مشتريانش مي‌گويد: از كارهايي كه من در طول يك ماه مي‌سازم نهايتا دو يا سه تاي آنها را مي‌توان واقعا گوش داد و مي‌توانم بگويم كه اين آهنگ را من ساخته‌ام.

او با اينكه خودش جوان است اما اينكه جواني بخواهد خوانندگي كند را خوب درك مي‌كند: هيچ انگيزه‌اي ندارند، فقط دوست دارند بخوانند. مثل كساني كه ورزش مي‌كنند اما بعد از گذشت مدتي آن را رها مي‌كنند اما با اين تفاوت كه اينها ديگر رها نمي‌كنند و ادامه مي‌دهند چون موسيقي تنوع دارد و تفريح رو به پاياني نيست.

او حتي به مشتريانش براي بهترشدن يا نشدن كارهايشان توصيه هم مي‌كند: من نسبت به ديگر آهنگسازها خيلي رُك هستم و تا جايي كه فرد انتقادپذير و داراي جنبه براي پذيرش اين قضيه باشد به او مي‌گويم اما به‌طور كلي مشتري‌ها را به دو دسته تقسيم مي‌كنم. اول كساني كه قرار است پيشرفت كنند و دوم كساني كه قرار است پول بدهند. براي دسته اول كار بهتري ارائه مي‌دهم و مي‌توانم به آنها افتخار كنم.

معظم مولفه‌هاي اصلي خوانندگي را در سه چيز مي‌داند: فاكتورهاي خوانندگي امروز با گذشته متفاوت است. اول پول، دوم رابطه، سوم توانايي خوب فكر كردن، چهارم استعداد فهم موسيقي و در نهايت صدا معيارهاي لازم براي خوانندگي هستند.

 

مداحي مي‌كردم!

آريا اميدبخش ۳۰ سال دارد و دانشجوي تربيت‌بدني است. قبلا مداحي مي‌كرده و مدتي است كه تصميم گرفته خواننده شود. سبك پاپ را دوست دارد و همين كه خودش از گوش دادن به آهنگ‌هايش لذت مي‌برد برايش كافي است اما مي‌گويد هركسي كه آهنگ‌هايش را شنيده، دوست داشته و براي ادامه كار تشويقش كرده است.

اميدبخش درباره چگونگي ورودش به عرصه موسيقي مي‌گويد: من قبلا مداحي مي‌كردم، عده‌اي از دوستانم كه كار خوانندگي مي‌كردند بعد از شنيدن صدايم تشويقم كردند كه به اين عرصه بيايم. از طرفي برخي از شعرها را نيز دوست داشتم و مي‌خواستم با صداي خودم خوانده شود.

او درباره‌ی شباهت‌هاي خوانندگي و مداحي مي‌گويد: شباهتي ندارند اما مخالفتي هم با هم ندارند. در مداحي برخي از حروف عربي تلفظ مي‌شوند. در مداحي آموزش ديده‌ام چون سخت است و واقعا به آموزش نياز دارد. براي خوانندگي آموزش خاصي نديده‌ام. كلاس گيتار مي‌روم؛ آنجا هم گيتار تدريس مي‌شود هم كمي آواز.

وي درباره‌ی هزينه‌هايي كه صرف خوانندگي‌اش مي‌كند، مي‌گويد: هزينه‌ی آن زياد نيست چون بيشتر شعر گران است و من خودم شعر آهنگ‌هايم را مي‌گويم. هزينه‌ام براي هر آهنگ تقريبا يك و نيم ميليون تومان است.

 

كارگري كه خواننده شد…

ميلاد نامجو متولد سال ۱۳۷۰ و ديپلم ردي است. از كودكي با فضاي موسيقي آشناست و حالا سبك خاص خودش را در خواندن دارد. سبكي كه خودش مي‌داند نمي‌تواند براي پخش آن مجوز بگيرد، براي همين هم خودش دست به كار شده تا شخصا آهنگ‌هايش را تهيه و از طريق اينترنت پخش كند. ميلاد اعتمادبه‌نفس بالايي دارد و براي تامين هزينه‌هاي اين كار حتي در ساختمان هم كارگري كرده است.

نامجو درباره ورودش به موسيقي مي‌گويد: از كودكي يك فضاي موسيقي‌گونه در خانه‌مان وجود داشت، برادرم اُرگ مي‌زد و من مي‌خواندم. در گروه سرود مدرسه هم بودم و به خواندن علاقه داشتم. ابتدا رپ مي‌خواندم اما ديدم خوب نمي‌خوانم، رپ را با پاپ مخلوط كردم و در همه آهنگ‌هايم هم رپ مي‌خوانم هم پاپ. بايد يكي را انتخاب مي‌كردم اما وقتي تلفيق كردم ديدم جواب مي‌دهد، بالاخره شاخه‌ام را پيدا كردم و آن را ادامه دادم. در خارج از كشور به اين سبك آر‌اند بي ‌مي‌گويند.

چون پولدار نيست خودش شعرهايش را مي‌گويد: شرايطم براي خريد شعر خيلي سخت است چون بيكار هستم و پول موزيكم را خودم تامين مي‌كنم، مدتي سر ساختمان مي‌رفتم و كارگري مي‌كردم.

نامجو درباره‌ی پول درآوردن از اين حرفه مي‌گويد: شايد در آينده بتوانم خارج از ايران كنسرت برگزار كنم و پول درآورم يا با ديگر خواننده‌ها همخواني كنم و به اصطلاح فيت بدهم اما در كل خوانندگي را به چشم شغل نمي‌بينم، بيشتر از آن لذت مي‌برم.

نویسنده : علی نعیمی

 

منبع : سایت خبری تحلیلی کسب و کار > http://www.biznews.ir

ارسال دیدگاه