کد خبر : 525280

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۵ زمان : ۸:۱۵

نحوه انتخاب و استفاده از عطر مناسب

اگرچه رد پای عطر و استفاده از آن را نمی‌توان در سرزمین و ملت خاصی جستجو کرد، ولی به طور قطع و یقین ایرانیان در شناخت و کاربرد عطر پیش‌قدم بودند و حتی استفاده از عطر در فرهنگ و آداب و رسوم شان جایگاه خاصی داشته است. آنچنان که او روزی از سال را با […]

اگرچه رد پای عطر و استفاده از آن را نمی‌توان در سرزمین و ملت خاصی جستجو کرد، ولی به طور قطع و یقین ایرانیان در شناخت و کاربرد عطر پیش‌قدم بودند و حتی استفاده از عطر در فرهنگ و آداب و رسوم شان جایگاه خاصی داشته است. آنچنان که او روزی از سال را با نام روز آبها و نهرهای روان جشن گرفته و در آن روز بر رودخانه و نهرهای روان عطر و گلاب وارد می‌شدند و همواره در جشن‌های آیینی و مذهبی، از خوشبو کننده‌هایی همچون عود، مشک و گلاب استفاده کرده و حتی در ساختن مقبره‌های بزرگان، از چوب‌های معطری چون ساج و آبنوس بهره می‌بردند. با ورود اسلام به ایران، نه تنها استفاده از این خوش‌بوکننده ها منسوخ نشده، بلکه بنا بر سنت پیامبر که به عطر علاقه خاصی داشت، تا آنجا که نیمی از دارایی خود را صرف خرید عطر و مواد خوش‌بوکننده می‌کرد، استفاده از آن ریشه اعتقادی و الهی نیز پیدا کرد.

عطر مناسب نحوه انتخاب و استفاده از عطر مناسب

استفاده از عطر گاهی نیز جنبه تجملی و اشرافی پیدا می‌کرد، ولی به‌هیچ‌عنوان منحصراً به طبقه خاصی تعلق نداشت و عموم مردم نسبت به وضع معیشتی و یا طبقاتی خود از آن استفاده می‌کردند.

شاید توجه بشر به عطر، از معدود مواردی باشد که از گذشته‌ها تا به امروز هیچ تغییری نیافته و هنوز هم استفاده از این ماده آن قدر برای افراد ضروری به نظر می‌رسد که در هر شرایطی و با هر بهانه‌ای برای تهیه و استفاده از عطر اقدام می‌کنند.

استفاده از عطر مانند بسیاری چیزهای دیگر در جامعه آداب خاص خود را دارد. نوجوانان اغلب بدون توجه به شخصیت، روحیه، احساسات، مکان و زمان، عطری را استفاده می‌کنند که تبلیغ بیشتری برای آن شده و یا محصول جدیدتر و گران‌قیمت تری بوده و خلاصه این که مد روز باشد و غافلند از اینکه عطرها می‌توانند روحیات، احساسات و شخصیت انسان‌ها را نمایان سازند و از طرفی فرد می‌تواند با بوی خود، روحیات و احساسات مختلفی را در اطراف خود ایجاد کرده و تأثیرات عمیقی بر اطرافیانش بگذارد.

استفاده از عطر مناسب و نه عطر مد روز، می‌تواند در ایجاد توجه، معجزه کند و افراد را مقهور شخصیت شما سازد، البته عکس این قضیه هم صادق است. آیا می‌دانید عطر مناسب برای شما کدام است؟

انسان‌ها به ۳ دلیل عمده از عطر استفاده می‌کنند، این دلایل اگر توسط یک روان‌شناس مورد روان‌شناختی قرار گیرد، به خوبی می‌تواند زمینه‌های شخصیتی فرد را آشکار سازد.

۱-کسانی که از عطر به عنوان محصولی استفاده می‌کنند که به آنها تشخص و احترام می‌بخشد همانند لباس، مبلمان و زینت‌آلات، در نتیجه عطرها برای آنها بخش مهمی از ارضای نیازهای درونی‌شان را که اغلب دست نیافتنی شده، فراهم می‌سازد.

آنها با استفاده از این وسیله خود را مقبول و بزرگ می‌پندارند. این گونه افراد تنها عطرهای گران‌قیمت و مد روز را می‌پسندند و اگر غیر از این باشد، علاقه به معطر کردن خود نخواهند داشت. این افراد اغلب هویت خود را گم کرده و به وسیله‌ای برای جلب نظر اطرافیان نیاز دارند.

۲- انسان‌هایی که تنها برای ارضای نیازهای روانی خود از عطر استفاده می‌کنند، اغلب کسانی هستند که بدون توجه به مد یا قیمت بالا، عطری را انتخاب می‌کنند که با روحیه و احساساتشان هماهنگ باشد. آنها عطر و بوی خوش را برای رضایت روحی خود را بکار می‌بندند و همواره از یک عطر مخصوص استفاده می‌کنند و به ندرت در پی تغییر آن هستند.

۳- کسانی که هماهنگ و منطبق با شرایط و موقعیت‌های اجتماعی، ه عطری را برای جایی و هدفی خاص استفاده می‌کنند، بسته به شرایط، گاه در گروه اول و گاه در گروه دوم قرار می‌گیرند.

عطرها نیز به ۲ گونه‌اند: عطرهای جذاب و مثبت و عطرهای منفی. عطرهایی جذاب به حساب می‌آیند که با روش زندگی و شخصیت استفاده‌کننده مطابقت داشته باشند و عطرهای منفی عطرهایی هستند که هیچ

تناسبی با شخصیت مصرف‌کننده شان ندارند. شخصیت هر کس در توصیف او از عطرش، چه در کل و چه در ارتباط با هر ۱ از زمینه‌ها می‌تواند متجلی شود.

بوی عطر، تشریحی از شخصیت، نیازها، و علایق شما خواهد بود و نوع نگاه شما به زندگی را نشان خواهد داد، پس در انتخاب عطرهای خود دقت کنید!

بوی هر عطر برای هر شخص، نسبت به بوی بدن، نوع تغذیه، و روش زندگی متفاوت است. بنابراین اگر عطر برای شخصی خوشایند بود، دلیل بر مناسب بودنش برای شما نیست.

برای انتخاب عطر مناسب باید به رنگ پوست، سن و فصل هم توجه کرد. معمولاً انسان‌های با رنگ پوست روشن، عطرهای سرد را انتخاب کرده و افراد با پوست تیره، طالب عطرهای گرم هستند. مناسب است در فصل تابستان از عطرهای خنک، در فصل زمستان از عطرهای گرم، در فصل بهار از عطرهایی که هماهنگ با تازگی و طراوت گل‌های بهاری باشد و در فصل پاییز نیز از عطری استفاده کنیم تا خزان و گرفتگی پاییز را به حداقل برساند.

البته عطری که مناسب جوان است، هرگز مناسب افراد میان‌سال و مسن نخواهد بود و عکس آن هم صادق است.

برای خرید ۱ عطر مناسب با روحه‌تان، حتماً با ۱ عدد عطرشناس مشاوره کنید، نه یک مارک شناس اهل مد!

این افراد را می‌توانید در عطرفروشی‌های معتبر و با سابقه بیابید. در ضمن به نوشته‌های روی شیشه‌های عطر دقت کنید؛ چرا که به شما در انتخاب عطر مناسب حتماً کمک خواهد کرد. اگر عطری را پسندیدید که بوی آن برای استفاده در روز و یا اماکن عمومی سنگین است، می‌توانید آن را با ترکیبی از ۹۰% الکل و ده درصد آب مقطر رقیق کنید. عطر در محل‌های از بدن که جریان خون بیشتر در آن فعال است و به اصطلاح نبض می‌زند، بوی خود را بهتر منتشر می‌کند، محل‌هایی مانند پشت گوش، مچ میان آرنج.

هیچ چیز مانند ۱ عطر مناسب نمی‌تواند شادی‌بخش باشد، امتحان کنید. اوقاتی که بداخلاق هستید و یا کسل و یا وقتی در کاری ناامید و افسرده شده‌اید، ببینید یک عطر مناسب چطور می‌تواند با تحریک حواستان جو را به طور معجزه‌آسایی تغییر دهد. یک عطر خوب می‌تواند به تنهایی انسان را به ذوق آورد، تسکین دهد، شاد کند و یا آرام سازد و قطعا عطر منتشره از شما سوی افرادی چنین تأثیراتی دارد.

در هر حال عطر ۱ محرک واقعی است پس در کاربرد به جای آن حساسیت داشته باشید و مطمئن باشید عطر، چیزی نیست که طبق مد بخواهید از آن استفاده کنید؛ بلکه «عطر شما متعلق به شماست!»

ارسال دیدگاه