کد خبر : 1679

تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۱ زمان : ۷:۰۰

مصاحبه با مخترع نوجوان، حمید فیروز

به گزارش تازه‌های جهان و به نقل از صبح قزوین، حمید فیروز برگزیده پانزدهمین جشنواره خوارزم،  در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین در خصوص اختراع خود،  اظهار کرد: اختراع من مکانیزم جدید حرکتی محسوب می‌شود که قابلیت حرکت در سطوح مختلف را دارد، از جمله حرکت بر سطوح صاف، شنی، آب و حتی حرکت در […]

به گزارش تازه‌های جهان و به نقل از صبح قزوین، حمید فیروز برگزیده پانزدهمین جشنواره خوارزم،  در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین در خصوص اختراع خود،  اظهار کرد: اختراع من مکانیزم جدید حرکتی محسوب می‌شود که قابلیت حرکت در سطوح مختلف را دارد، از جمله حرکت بر سطوح صاف، شنی، آب و حتی حرکت در زیر آب از قابلیت‌های این ربات محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ایده اولیه این طرح بر اساس حرکت ساده پیچ و مهره به ذهن من خطور کرد که با پرداخت بر این ایده توانستم طراحی و برآوردهای اولیه را انجام و در عمل نیز با موفقیت آن را پیاده کنم.

این نخبه نوجوان در خصوص هزینه اختراع خود عنوان کرد: ساخت این ربات در حدود ۸ میلیون ریال هزینه داشت که این هزینه را بسیج علمی و پژوهشی استان با مدیریت آقای حق وردی پرداخت نموده است.

وی با اشاره به کارکرد این ربات گفت:  این ربات با توجه به قابلیت‌های حرکتی که دارا است در تجهیزات نظامی و امدادی با کاهش هزینه ها می‌تواند کاربرد مطلوبی داشته باشد.

این مخترع خوش‌آتیه یادآورشد: از سن ۱۲ سالگی من اختراع می‌کردم و تا کنون در سه دوره از جشنواره ها شرکت داشتم و از طریق برادرم که در سال ۹۰ در جشنواره خوارزمی در بخش رباتیک رتبه نخست را کسب کرده با این جشنواره آشنا شدم.

وی افزود: هدف بعدی من در این راستا مسابقات اوپن ۲۰۱۴ است که با ربات توپی که با ساختمان کره ای شکل قابلیت های متفاوتی را دارد در جشنواره حضور یابم.

حمید فیروز با اشاره به عوامل موفقیت خود، خاطرنشان کرد: علاقه مندی که همراه با پشتکار باشد می‌تواند سبب ایجاد خلاقیت شود. ما باید همواره به ایده هایی که در ذهن داریم بها دهیم و به این ایده ها اجازه تکامل و شکوفایی را بدهیم.

وی با گلایه از روند جشنواره خوارزمی، تصریح کرد: با اینکه جشنواره خوارزمی از معتبرترین جشنواره های کشور محسوب می‌شود اما از دوره سیزدهم شاهد افت کیفی این جشنواره بودیم زیرا متاسفانه محدودیت هایی را در جشنواره ایجاد کرده اند که ذهن خلاق مخترع را نیز محدود می‌نماید.

این مخترع جوان افزود: از جشنواره سیزدهم بخش رباتیک که از پرطرفدارترین بخش های جشنواره بین مخترعین بوده حذف شده و مراحل داوری نیز اضافه شده است که همه اینها سبب می‌شود تا این جشنواره مخاطبین خود را در مواردی از دست دهد و این موضوع می‌تواند به کیفیت جشنواره لطمه بزند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت‌های بسیج علمی و پژوهشی و جناب حق وردی و همچنین حمایت و دلگرمی خانواده‌ام در موفقیت‌های من تاثیر بسزایی داشته و هیچگاه از شکست ترسی نداشته‌ام و همواره به دنبال آن بودم که ثمره ی اختراعاتم به کشور و مردم کمک نماید.

مجله اینترنتی تازه‌های جهان برای این عزیز نوجوان آرزوی موفقیت روزافزون دارد.

ارسال دیدگاه