کد خبر : 532530

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۰۲ زمان : ۱۲:۰۰

صدها بنر تبلیغاتی برای یک سفر چند ساعته

حسن روحانی، رئیس جمهور کشور قرار است فردا به شهر ری برود و ضمن دیدار با مردم این شهر، مسائل و مشکلات آنها را از نزدیک بررسی کند. اما تصاویر منشتر شده از تدارکات سفر روحانی به شهر ری نشان می دهد که همچون سابق، تشریفات پرهزینه ای برای استفبال از مسئولین در نظر گرفته […]

حسن روحانی، رئیس جمهور کشور قرار است فردا به شهر ری برود و ضمن دیدار با مردم این شهر، مسائل و مشکلات آنها را از نزدیک بررسی کند.

اما تصاویر منشتر شده از تدارکات سفر روحانی به شهر ری نشان می دهد که همچون سابق، تشریفات پرهزینه ای برای استفبال از مسئولین در نظر گرفته شده است. در جای جای شهر ری، بنرهای رنگارنگی با تصاویر رئیس دولت و برخی از سخنان وی نصب شده اند. حتی مشاهده می شود که فاصله بنرها به چند متر از یکدیگر نیز نمی رسد. اگر مقصود از این همه تبلیغات، اطلاع رسانی برای شهروندان است، می شد با روش ها  دیگر و هزینه های به مراتب کمتری مردم شهر ری را از ورود حسن روحانی به شهرشان آگاه کرد.

farhangnews 165996 483527 1450798871 صدها بنر تبلیغاتی برای یک سفر چند ساعته

این رویه تنها منحصر به دولت یازدهم نیست بلکه در گذشته نیز بسیار مشاهده شده است. تبلیغات بی موردی که حتی منجر به آزردگی خاطر شهروندان از اتلاف بیت المال برای کارهای می شود که می تواند به نحو دیگری انجام گیرد. زمانی که مسئولین دولتی بر صرفه جویی در منابع مالی تاکید دارند و حتی از شهروندان می خواهند از گرفتن یارانه صرف نظر کنند، دیدن تصاویر تبلیغاتی از یک مقام یا مسئول در ابعاد و گستردگی زیاد، چه پیامی را ممکن است به دنبال داشته باشد؟ چنین تبلیغاتی در خوشبینانه ترین حالت در شرایط کنونی به ضد تبلیغ تبدیل می شوند.

farhangnews 165996 483525 1450798871 صدها بنر تبلیغاتی برای یک سفر چند ساعته

شرایط اقتصادی کشور در رکود بی سابقه ای قرار دارد و بسیاری از صنایع تولیدی و همچنین کارگاه های خرد اقتصادی، به دلیل نبود تقاضا با خطر ورشکستگی با تعطیلی کامل روبه رو هستند. خریدها به دلیل نبود نقدینگی کاهش پیدا کرده و تحرک خاصی در هیچ یک از بازارها دیده نمی شود. این اوضاع گویای شرایط وخیم اقتصادی است که گریبانگیر مردم شده است. حال در چنین فضا و شرایطی، ریخت و پاش ها در سازمان ها و ادارات که با پول مستقیم بیت الملل اداره می شوند، جای تاسف دارد.

به طور کلی باید چنین رویکردی در سازمان ها و نهادهای دولتی برای همیشه برچیده شود. این درحالیست که در ادارات، سازمان ها و نهادها، بخشی تحت عنوان روابط عمومی و تشریفات وجود دارد که وظیفه تبلیغات بر عهده آنهاست. این بخش ها دارای ردیف بودجه ثابتی هستند که براساس دستورالعمل ها باید آن را هزنیه کنند. برای نمونه در صورت فوت یک شخصیت یا مقام، از تمامی نهادها و سازمان ها دسته گل های تسلیت با قیمت های بالایی، به مراسم ختم ارسال می شود! هزینه های بیهوده ای که تنها به ضرر بیت المال تمام می شود.

farhangnews 165996 483528 1450798871 صدها بنر تبلیغاتی برای یک سفر چند ساعته

در مورد پوسترها و بنرهای تبلیغاتی در شهرهای مختلف نیز فرمانداری ها، بخشداری ها و حتی شهرداری ها دخیل هستند. این ادارات در زمان ورود مقام یا مسئول بلندپایه ای، تمامی امکانات شهری را برای استقبال بسیج می کنند و به نظر می رسد هرچه استقبال پرشورتر و شلوغ تر باشد، آنها در انجام وظایف خود به نحو احسن عمل کرده اند! هزینه هایی که برای تبلیغات جهت استقبال ها می شود، می تواند صرف کارهای ضروری دیگری شود که نفع آن به تمامی شهرواندان برسد.

اطلاع رسانی برای سفر یک مقام بلندپایه  مانند رئیس جمهور، با توجه به پیشرفت ابزارهای اطلاع رسانی می تواند با هزینه های بسیار پایینی انجام شود. اعلام زمان و مکان سفر از طریق صدا و سیما، روزنامه های دولتی و حتی شبکه های اجتماعی، هزینه ها را به شدت تقلیل می دهد.  شبکه های اجتماعی در چند سال اخیر ثابت کرده اند که می توانند موج های خبری بزرگی ایجاد کنند. وقتی ظرفیت شبکه های اجتماعی در چنین ابعادی وجود دارد، دیگر نیاز به چاپ صدها بنر و پوستر تنها برای یک سفر چند ساعته نیست.

 

farhangnews 165996 483524 1450798871 صدها بنر تبلیغاتی برای یک سفر چند ساعته

دولت حسن روحانی که در شعارهای اقتصادی خود بر صرفه جویی و کاهش هزینه های دولتی تاکید کرده می بایست ابتدا جلوی ریخت و پاش های اینچنینی را بگیرد که متاسفانه به یک رویه در سایر دولت ها تبدیل شده است. ادامه این روند به ویژه در شرایط معیشتی و اقتصادی ضعیف مردم، باعث سرخوردگی و بی اعتمادی به شعارها و برنامه های اقتصادی دولت می شود و همچنین منابع دولتی را هدر می دهد.

ارسال دیدگاه