کد خبر : 2962

تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۸ زمان : ۸:۰۶

شکار میکروسکوپ / تفاوت دانه های شور و شیرین

اگر چند بلور شکر و چند بلور نمک را با هم خلوط کنند و جلویت بگیرند، آیا می‌توانی دانه های نمک را از شکر جدا کنی؟ آن هم فقط با نگاه کردن. من که نمی‌توانم و در ظاهر هیچ آدمی نمی‌تواند با چشم غیرمسلح این بلورها را از یکدیگر تشخیص بدهد. اما پیشرفت‌های علم و […]

اگر چند بلور شکر و چند بلور نمک را با هم خلوط کنند و جلویت بگیرند، آیا می‌توانی دانه های نمک را از شکر جدا کنی؟ آن هم فقط با نگاه کردن.

من که نمی‌توانم و در ظاهر هیچ آدمی نمی‌تواند با چشم غیرمسلح این بلورها را از یکدیگر تشخیص بدهد. اما پیشرفت‌های علم و فناوری، به چشمان من و تو قدرت می‌دهد تا شکل زیبا و متفاوت دانه های شور و شیرین را ببینیم.

در تصویری که با کمک یک میکروسکوپ الکترونی از بلورهای شکر و نمک گرفته شده، تشخیص آن دو از یکدیگر آسان است. بلورهای نمک، کوچک و شش وجهی هستند؛ اما بلورهای شکر درشت‌تر، تیره‌تر و ده‌وجهی‌اند. گفتنی است که بلورهای شکر سرخ بیشتر به یکدیگر می‌چسبند.

جالب است بدانیم که در میکروسکوپ‌های نوری، برای بزرگنمایی تا ۲۰۰۰ برابر اندازه واقعی، از عدسی شیشه‌ای استفاده می‌شود. در حالیکه میکروسکوپ‌های الکترونی می‌توانند اشیا را تا یک میلیون برابر بزرگ کنند. در این نوع از میکروسکوپها، به جای عدسی شیشه‌ای، از مغناطیس استفاده می‌شود و با بمباران الکترونی نمونه موردنظر، تصویری از آن به دست می‌آید. این الکترون‌ها بعد از بمباران نمونه، هنگام بازگشت، از یک عدسی مغناطیسی می‌گذرند و به یک پروژکتور برخورد می‌کنند. از پروژکتور علائمی به صفحه تلویزیون فرستاده می‌شود و تصویر نهایی شکل می‌گیرد. این تصویر قابل عکسبرداری است و شکل بافت و ساختار جسمی را که الکترون به آن تابانده شده، نشان می‌دهد.

 

نویسنده : زهرا جعفری

ارسال دیدگاه