کد خبر : 525103

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۲ زمان : ۸:۰۰

سبک زندگی یکی از مهم‌ترین محورهای جمع کلمه جامعه

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، آیت الله “محسن اراکی” دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی سخنانی در نشست علمی “سبک زندگی؛ همدلی و هم زبانی” که صبح روز یکشنبه در مشهد مقدس برگزار شد، با بیان اینکه سبک زندگی یکی از مهم‌ترین محورهای جمع کلمه جامعه مسلمین است، اظهار داشت: در […]

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، آیت الله “محسن اراکی” دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی سخنانی در نشست علمی “سبک زندگی؛ همدلی و هم زبانی” که صبح روز یکشنبه در مشهد مقدس برگزار شد، با بیان اینکه سبک زندگی یکی از مهم‌ترین محورهای جمع کلمه جامعه مسلمین است، اظهار داشت: در بین مذاهب اسلامی اگر اختلافی وجود دارد عمدتاً در مسائل مربوط به فقه خرد است و در مسائل فقه کلان اختلافی وجود ندارد.

محسن اراکی سبک زندگی یکی از مهم‌ترین محورهای جمع کلمه جامعه

وی افزود: اگر مذاهب اسلامی، فقهای اسلام و متفکرین جهان اسلام با هم همفکری کنند و الگوی اسلامی مدیریت جامعه را تنقیح کنند، درخواهند یافت که در ارائه الگوی زندگی و الگوی نظام اسلامی اختلافی بین مذاهب اسلامی وجود ندارد و ما می‌توانیم الگوی واحدی را که اتفاق نظر همه مذاهب اسلامی است برای جامعه اسلامی ارائه کنیم.

آیت الله اراکی به تبیین سبک زندگی از دیدگاه قرآن و عترت پرداخت و گفت: بحث سبک زندگی ابتدا به یک بستر نیاز دارد یعنی ابتدا باید زمینه این بحث تبیین و تنقیح شود.

وی افزود: در قرآن کریم، دو نوع زندگی که متباین و متناقض از همدیگر هستند اشاره شده است؛ یکی زندگی ذکر که از آن به حیات ذاکران تعبیر شده و دیگری زندگی غفلت که از آن به حیات غافلان تعبیر شده است.

آیت الله اراکی با اشاره به آیه ۱۷۹ سوره اعراف (وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِّنَ الْجِنِّ وَ الإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ یَفْقَهُونَ بِهَا وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لاَّ یُبْصِرُونَ بِهَا وَ لَهُمْ آذَانٌ لاَّ یَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِکَ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ)، اظهار داشت: این آیه نمونه‌ای از سبک زندگی غافلان است.

وی همچنین با اشاره به آیه ۲۰۵ سوره اعراف (وَاذْکُر رَّبَّکَ فِی نَفْسِکَ تَضَرُّعًا وَ خِیفَهً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَ الآصَالِ وَ لاَ تَکُن مِّنَ الْغَافِلِینَ)، گفت: این آیه نمونه‌ای از زندگی ذاکران است که نمونه تام آن رسول اکرم(ص) است و حیات نبی مکرم اسلام حیات ذکر است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب در ادامه با اشاره به آیه ۳۶ و ۳۷ سوره نور(فى بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیها اسمه یسبح له فیها بالغدو و الاصال(۳۶) رجال لا تلهیهم تجاره و لا بیع عن ذکر اللّه و اقام الصلوه و ایتاء الزکوه یخافون یوما تتقلب فیه القلوب و الابصار(۳۷)) در خانه‌هایى که خدا اجازه داده همواره محترم و با عظمت باشند و نام وى در هر بامداد و پسین در آن یاد شود، مردانى هستند که تجارت و معامله، از یاد خدا و نماز خواندن و زکات دادن غافلشان نمى‌کند و از روزى که در اثناى آن روز دل‌ها و دیدگان زیر و رو شود بیم دارند اظهار داشت: این‌ها رجالی هستند که زندگی آن‌ها زندگی ذکر است.

آیت الله اراکی در ادامه با اشاره به اینکه در قرآن کریم زندگی غفلت به حیات انعامی تعبیر می‌شود، اظهار داشت: زندگی انسان پنج مرحله دارد؛ مرتبه اول حیات نباتی است که خاصیت آن تغذیه و نمو است و مرتبه دوم، حیات حیوانی است که خاصیت این مرحله احساس و لذت است و قرآن کریم از حیات نباتی و حیوانی به حیات اکل و تمتع تعبیر کرده است و در بسیاری از آیات به حیات اکل و تمتع اشاره شده است.

وی افزود: مرحله سومی برای حیات انسان وجود دارد که انسانیت انسان به این مرحله و آن مرحله فکر و تعقل است و انسان در قرآن کریم مساوی با تعقل است و حیات انسانی مساوی با حیات تعقل و تفکر است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب با اشاره به آیه ۱۹۰ و ۱۹۱ سوره آل عمران إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَ اخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ لَآیَاتٍ لِّأُولِی الْأَلْبَاب (۱۹۰) الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکرُونَ فى خَلْقِ السمَوَتِ وَ الاَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْت هَذَا بَطِلاً سبْحَنَک فَقِنَا عَذَاب النَّارِ(۱۹۱) ، اظهار داشت: این آیات نمونه‌ای از حیات انسانی و حیات تفکر است.

وی با اشاره به اینکه انسانیت انسان به زندگی عقل و تعقل بستگی دارد، دو کانال برای تهیه مواد تعقل برای انسان فراهم شده است و آن سمع و بصر است و انسان موظف است در آنچه می‌شنود و در آنچه می‌بیند بیاندیشد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین خصوصیت‌های سبک زندگی اسلامی و شهر اسلامی این است که به انسان‌ها فرصت اندیشیدن در آیات الهی را می‌دهد. انسان‌ها در شهر اسلامی می‌اندیشند و در طلوع و غروب خورشید و اختلاف لیل و نهار می‌اندیشند و اگر کودکی در شهر بنا شده بر اساس سبک اسلامی بزرگ شود می‌تواند آسمان‌ها را ببیند و طلوع و غروب خورشید و ستارگان را نظاره کند اما در سبک زندگی غیر اسلامی و غربی کودک به دلیل اینکه آن شهر بر اساس سبک اسلامی بنا نشده نمی‌تواند آیات الهی را ببیند.

وی افزود: در سبک زندگی مبتنی بر غفلت تذکر به موت عیب است و باید به یاد مرگ نباشید اما در سبک زندگی اسلامی یاد مرگ یکی از اُسس زندگی است و مردم باید به یاد مرگ بیافتند. زیارت قبور تقدیس اموات نیست بلکه برای این است که مردم در یک زندگی ذکر به سر ببرند و بدانند که این دنیا گذارا است و خودشان را برای زندگی بعد آماده کنند، یکی از مهم‌ترین فلسفه‌های زیارت قبور زندگی ذکر است.

آیت الله اراکی با بیان اینکه زندگی عقل ضرورتاً به مرحله چهارم که زندگی ایمان است، منتهی می‌شود اظهار داشت: مرتبه چهارم مرحله حیات الایمان است و در قرآن کریم به آن تأکید فراوان شده است.

وی با اشاره به آیه ۲۲ سوره مجادله(لا تجد قوماً یؤمنون بالله و الیوم الآخر یوادون من حاد الله و رسوله ولو کانوا آباءهم أو أبناءهم أو إخوانهم أو عشیرتهم أولئک کتب فی قلوبهم الإیمان و أیدهم بروح منه و یدخلهم جنات تجری من تحتها الأنهار خالدین فیها رضی الله عنهم و رضوا عنه أولئک حزب الله ألا إن حزب الله هم المفلحون) اظهار داشت: کسانی که ایمان در دل آن‌ها ثبت شده مؤید یک روح ویژه و ممتاز هستند و آن “روح الایمان” است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: خصوصیت حیات الایمان “حب خدا و حب محمد(ص) و آل محمد” است.

وی با اشاره به آیه ۱۶۵ سوره بقره (وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَتَّخِذُ مِن دُونِ اللّهِ أَندَاداً یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللّهِ وَ الَّذِینَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلّهِ) اظهار داشت: حب خدا از لوازم مرحله ایمانی است و از آن جدا شدنی نیست و به عبارت دیگر حب خدای متعال و حب محبین خدای متعال و در رأس آن حب رسول اکرم (ص) از لوازم ایمان است.

آیت الله اراکی اظهار داشت: مرتبه پنجم روح قدسی است که این حیات برتر از همه حیات است. روح قدسی مرتبه بالاتری از روح انسانی است و کسانی که وارد این مرحله از روح انسانی می شوند علی صراط المستقیم می‌شوند.

وی افزود: در روح قدسی اراده انسانی به مرحله‌ای از اوج می‌رسد که رضایش عین رضای الهی و خشمش عین خشم الهی می‌شود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: کاری که ما در سبک زندگی اسلامی می‌کنیم این است که انسان را از مرحله زندگی حیوانی به مرحله زندگی ذکر منتقل کنیم.

آیت الله اراکی در ادامه سخنان خود به خصوصیات زندگی ذکر اشاره کرد و گفت: اولین ویژگی حیات ذکر، تعقل به ویژه تفکر در آیات الهی است و تفکر در قرآن کریم، در اسلام و آیات الهی از اساسی‌ترین محورهای سبک زندگی الهی است. محبت خدای متعال و محبت اولیای الهی دومین ویژگی حیات ذکر و سبک زندگی اسلامی است .

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال دیدگاه