کد خبر : 523527

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۵ زمان : ۰:۰۱

رژیم غذایی کهنسالان / نکاتی برای سلامتی سالمندان

مجبه اینترنتی تازه های جهان : دکتر ترانه دبیر : تغذیه و تحرک دو عامل بزرگ و مهم در زندگی همه افراد است ولی در کهنسالان به این دو نکته باید توجه بیشتری شود. در تغذیه این افراد باید همه گونه‌های ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم به حد وفور باشد. کهنسالان نباید از خوردن میوه و […]

مجبه اینترنتی تازه های جهان : دکتر ترانه دبیر : تغذیه و تحرک دو عامل بزرگ و مهم در زندگی همه افراد است ولی در کهنسالان به این دو نکته باید توجه بیشتری شود. در تغذیه این افراد باید همه گونه‌های ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم به حد وفور باشد. کهنسالان نباید از خوردن میوه و سبزی دریغ کنند سعی کنند سبزیجات سبز تیره مانند کاهو، اسفناج، کدو، خیار، و همچنین سبزی‌هایی که رنگ قرمز دارند مثل گوجه فرنگی، گیلاس، لبو و از رنگ‌های

نارنجی به دلیل بتا کراتین موجود در آنها مانند هویج، طالبی، زردآلو استفاده‌کنند.

در استفاده از میوه جات و سبزیجات از دسته‌ها و گروه‌های رنگارنگ طبیعت استفاده کنید. شیر و ماست کم چرب یا بدون چربی حتماً در رژیم روزانه جای دهید. اگر از گوشت استفاده می‌کنید سعی کنید بیشتر از ماهی استفاده کنید و گوشت اصلی را ماهی قرار دهید، زیرا ماهی سرشار از پتاسیم و املاح معدنی بسیار مفید است. از حبوبات و خشکبار مثل بادام زیاد استفاده کنید؛ البته حبوبات را قبل از پخت حتماً مدتی خیس کنید تا تولید نفخ نکند.

سالمندان باید به جویدن غذا فوق‌العاده توجه کنند و سعی شود که غذا خوب جویده شود که فشار به سیستم هضم نیاورد. از نوشیدن آب غافل نشوید. یبوست در سالمندان بیشتر است زیرا تحرک آنها کمتر است. نوشیدن آب زیاد برای ضدعفونی و سلامتی سالمندان بسیار مفید است.

 

تحرک

پژوهشگران دریافتند که ماهیچه‌های بدن اگر به کار کشیده نشوند رفته رفته لاغر و ناتوان شده و قدرت خود را از دست می‌دهند. ماهیچه‌ها از یاخته‌های ماهیچه‌ای درست شده‌اند و این یاخته ها هستند که اگر چند هفته بدون تحرک بمانند توان خود را که انقباض و انبساط است از دست داده و ماهیچه‌ها از کار می‌افتند.

ورزش‌هایی که به افراد کهنسال داده شده نشان دهنده بازگشت توان ماهیچه‌ها است و افراد سال‌خورده اگر به کار بدنی و ورزش نپردازند، توان ماهیچه‌ای خود را از دست می‌دهند. فضانوردان که مدتی در فضا در حال بی‌وزنی و بدون کشش و جاذبه زندگی می‌کند، هنگام برگشت به زمین به زحمت قادر به حرکت و راه رفتن هستند و زمانی چند نیاز است تا به کمک ورزش، توان جسمی خود را بازیابند. حرکات بدنی ناشی از انقباضهای ماهیچه‌ای است و این انقباضها نیز فرمان یاخته‌های عصبی که از مغز و نخاع فرمان می‌گیرند قرار دارند. در سال‌خوردگان بافت و یاخته‌های ماهیچه‌ای و همچنین یاخته‌های عصبی کاهش می‌یابد و این کاهش باعث دگرگونی کار ماهیچه‌ها می‌شود که نتیجه آن ناتوانی است. آغاز به ورزش در سالمندان باید خیلی تدریجی و زیر نظر کارشناس انجام شود.

ورزش‌های بسیار سبک مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری بر این گروه توصیه می‌شود. باید در نظر داشت که ورزش‌های سنگین مانند وزنه‌برداری ممکن است فشار خون را با شتاب، بالا برده و باعث ناراحتی در کهنسالان شود. در حالی که ورزش‌های سبک نه فقط فشار خون را بالا نمی‌برند بلکه گاهی باعث پایین آوردن آن نیز می‌شوند. ورزش‌های سبک ضربان قلب را توان می‌بخشد و موجب می‌شود که خون بیشتری به ریه‌ها برسد و دم زدن به راحتی انجام پذیرد.

 

 خارش در کهنسالان

اگر سن شما ( پدر یا مادرتان ) ۷۰ سال به بالا است از اینکه خارش بدنتان شما را ناراحت می‌کند تعجب نکنید؛ زیرا در حدود ۳۰ تا ۴۰% سالمندان دچار خارش بدن هستند که اگر این خارش علت عفونی و عمومی نداشته باشد یکی از علل زیر باعث آن می‌شود.

گرمای بیش از حد محل سکونت که باعث خشکی پوست و خارش آن می‌شود. مصرف زیاد مواد صابونی و شوینده باعث تحریک و خشک شدن پوست و خارش می‌شود. تماس بدن با زیرپوش‌های نایلونی گاهی پوست را تحریک می‌کند و خارش بروز می‌نماید. درمان این گونه خارش‌ها که معمولاً عارضه‌ای عفونی و عمومی بدن در آنها دخالت ندارد با پمادها و یا روغن‌های نرم‌کننده برتر می‌شود. اگر با این نوع درمان خارش از میان نرفت باید به پزشک خود مراجعه کند تا با معاینه و نرم بدن و در صورت لزوم آزمایش خون، علت را پیدا نماید.

در اینجا جا دارد روغنی را معرفی کنم و سالمندان عزیز می‌توانند بعد از استحمام از آن استفاده کنند و به تمام بدن بمالند. سعی کنید در هنگام شستن بدن به جای صابون، از شامپو بدن و چه استفاده کنید. البته با این فرمول که ۳ قاشق غذاخوری شامپوی بدن بچه را با ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون اصل در شیشه‌ای استرلیزه و تمیز ریخته و تکان دهید و برای شستشوی بدن از این محلول استفاده کنید. آب گرم استفاده نکنید وقتی آب بدن را بعد از استحمام با ۱ حوله نرم کمی خشک کردید به طوری که بدن هنوز کمی رطوبت داشته باشد از روغن نرم کننده پوست که در زیر شرح داده می‌شود استفاده کنید و به تمام بدن ماساژ دهید و لباس بپوشید.

 

روغن نرم کننده بدن

۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل

۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون اصل

۲ قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین

طرز تهیه:

تمام این سه نوع روغن را به تعداد مساوی در شیشه‌ای استرلیزه و تمیز ریخته مخلوط کنید و شیشه را تکان دهید. در رمان شما باز است. سعی کنید این روغن را قبل از استفاده در حمام قرار دهید تا با گرمای حمام، روغن کمی گرم شود و سپس به بدن بمالید.

ارسال دیدگاه