کد خبر : 1657

تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۹ زمان : ۷:۰۰

دوستان شما چه كسانی هستند؟

دوستانتان را ويرايش كنيد دوستیابی و داشتن دوست خوب يك نياز فطري است. با اينكه يكي از ضروریات زندگی وجود دوستان خوب و صميمی است، ولي نبايد در انتخاب آنها ملاكها و ويژگيهاي خاصي را كه با وجوه شخصيتي، اعتقادي، و اخلاقي ما همخواني دارند، ناديده گرفت. به خصوص در دوران نوجوانی و جوانی توجه […]

دوستانتان را ويرايش كنيد

دوستیابی و داشتن دوست خوب يك نياز فطري است. با اينكه يكي از ضروریات زندگی وجود دوستان خوب و صميمی است، ولي نبايد در انتخاب آنها ملاكها و ويژگيهاي خاصي را كه با وجوه شخصيتي، اعتقادي، و اخلاقي ما همخواني دارند، ناديده گرفت. به خصوص در دوران نوجوانی و جوانی توجه به عملكردها و رفتارهاي يك فرد به عنوان دوست بايد از طريق خود فرد و يا والدين مورد ارزيابي دقيق قرار گيرند؛ زيرا در اين سنين خلق و خو به شدت تحت تأثير دوستان قرار دارد.

 

دوستان شما چه كساني هستند؟

مشاوران شما چه كساني هستند؟ راهنمايان شما چه كساني هستند؟ به دوستانتان توجه كنيد و آنها را در ذهنتان بسنجيد. توجه داشته باشيد شما نمي توانيد اقوام و خويشان و بستگان را انتخاب كنيد. اما انتخاب دوست به دست خود شماست. وقتي ديدگاهها و اهداف و نيازهاي افراد مشترك باشد، گرايش ها و روابط بين آنها افزايش مي يابد و موجبات محبت و صميميت بين طرفين را تقويت مي‌نمايد. ولي آنچه مسلم است، اگر دوستي بر پايه رشد يكديگر شكل گرفته باشد، يكي از بهترين انواع دوستی است كه مي تواند در شرايط متفاوت زندگي، نقش حمايتگر و مؤثري داشته باشد.

همه ما در زندگي گاهي گيج و سردرگم مي شويم. گاهي آنقدر با دشواريها و ناملايمات در جنبه هاي مختلف زندگي دست و پنجه نرم مي كنيم كه تصميمگيري و نتيجه گيري درست برايمان مقدور نمي گردد. گاهي نيز نياز به همدلي و مشاوره داريم. در مواقعي ديگر مايليم كسي به حرف ما گوش دهد و احساسمان را درك كند و آرامش خاطر را به ما بازگرداند. در چنين مواردي مساعدت يك همراه و همدل صميمي و صديق چقدر مي تواند برايمان راهگشا باشد و بار فكري و هيجاني ما را كاهش دهد؟

در دوستی از نوع والاتر همه چيز رنگ و بوي ديگري دارد. احساس همدردی و مسئوليت پذيري و يكي بودن در طرفين به اوج خود مي رسد و تقويت مي گردد و آغاز حركت به سوي ايثار و از خود گذشتگي كه كاملترين و خالصانه ترين احساس بشري است در آن قوام مي يابد.

گذشته از انواع دوستيهای متعارف و معمول، همانگونه كه فراهم آوردن گنجينه اي از دوستان واقعی موجبات تكامل و اصلاح كاستيها مي گردد و به فرد روحيه و نشاط مي بخشد، روابطي كه بر مبناي اصول درست و در جهت رشد اخلاقيات و معنويات و كامل شدن طرفين نباشد، نمي توان آن را رابطه اي دوستانه تلقي نمود. چه بسا اين نوع روابط زمينه ساز انحطاط و سقوط و حتي رسوايي فرد در جنبه هاي مختلف زندگی گردد.

سهيلا خاضعی

ارسال دیدگاه