کد خبر : 525508

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۹ زمان : ۸:۰۸

دلیل صبحانه نخوردن کودک و راهکار برای آن

« من صبحانه نمی‌خورم » این جمله‌ای است که معمولاً از دهان فرزندانمان هنگام صبح می‌شنویم. اما عکس‌العمل شما چیست؟ آیا با او دعوا می‌کنید؟ به زور غذا را لقمه می‌کنید و در دهانش می‌گذارید (البته با کمی چاشنی قربان صدقه رفتن)؟ یا با او حرف می‌زنید و اهمیت صبحانه خوردن را برایش توضیح می‌دهید؟ […]

صبحانه خوردن کودک دلیل صبحانه نخوردن کودک و راهکار برای آن

« من صبحانه نمی‌خورم »

این جمله‌ای است که معمولاً از دهان فرزندانمان هنگام صبح می‌شنویم. اما عکس‌العمل شما چیست؟ آیا با او دعوا می‌کنید؟ به زور غذا را لقمه می‌کنید و در دهانش می‌گذارید (البته با کمی چاشنی قربان صدقه رفتن)؟ یا با او حرف می‌زنید و اهمیت صبحانه خوردن را برایش توضیح می‌دهید؟

بله راه آخری بهترین راه است. معمولاً بچه‌ها نمی‌دانند صبحانه در کارکرد و رشد بدن و مغزشان چقدر مؤثر است.

طبق بررسی‌های انجام شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۲۵% دانش‌آموزان که وارد مدرسه می‌شوند، دچار سوءتغذیه هستند و این بیشتر به علت نداشتن ۱ برنامه غذایی مناسب و منظم در خانه و مدرسه است. سوءتغذیه موجب کم شدن قدرت یادگیری، بی‌قراری، اضطراب، هیجان و بی‌حوصلگی در دانش‌آموزان می‌شود. بیش از یک‌سوم کالری‌های مورد نیاز بدن می‌تواند از غذاهای میان وعده‌ای تأمین شود، به شرط اینکه از مواد مغذی و دارای انرژی غذایی استفاده کنیم. صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است که علیرغم اهمیت آن، اغلب دانش‌آموزان به شدت به آن بی‌توجهی نشان می‌دهند. درصد افت تحصیلی در دانش‌آموزانی که به خوردن صبحانه عادت ندارند است، نسبت به سایر دانش‌آموزان بیشتر است.

شیر تنها غذایی است که دارای مقدار زیادی کلسیم می‌باشد. به همین دلیل است که بچه‌ها باید روزانه حدود ۱ لیتر شیر، یا به صورت خالص یا به شکل پنیر و ماست بخورند و اگر در ۱ روز یا ۱ هفته کمتر از مقدار مورد نیاز بدنشان شیر مصرف کردند باید حتماً در روزها و هفته‌های بعدی مقدار بیشتری بخورند.

برای شیر می‌توان جانشین‌هایی را در نظر گرفت؛ مثلاً اگر فرزندتان مقدار کمی شیر بخورد، می‌توانید برای تهیه ناهار یا شام از غلات خشک و پخته استفاده کنید. این غلات هنگام ترکیب با شیر مقدار زیادی شیر را جذب می‌کنند. از این راه می‌توان شیر بیشتر به طفل خوراند.

از شیر می‌توان انواع غذاهای مختلف مثل شیر برنج را تهیه کرد. هنگام تهیه سوپ سبزی و سوپ جوجه یا جو نیز می‌توان به جای آب از شیر استفاده کرد. پس بهتر است شیر به صورت خالص مصرف شود ولی اگر کودک شما دوست دارد شیرکاکائو، شیرقهوه و یا شیر عسل بخورد و آن را بهتر از شیر خالص می‌خورد، می‌توانید کمی از مواد مذکور را به شیر اضافه کرده و به او بدهید، ولی توجه را داشته باشید که شیر را زیاد شیرین نکنید چون شیرینی زیاد اشتهای کودک تا از بین می‌برد.

برای تشویق کودکتان به خوردن شیر میتوانید از وسایل مختلف استفاده کنید؛ مثلاً شیر را با نی‌های بلوری عروسک دار به او بدهید. خواهید دید که کودک شما چقدر بهتر و راغب‌تر شیر را می‌نوشد.

شیر یکی از مواد غذایی حاوی ویتامین ث است که هنگام صبحانه بر اطفال توصیه می‌شود.

خوردن پنیر کم چرب، که باعث سهولت هضم می‌شود و همچنین نان و سبزیجات خام و جوانه گندم نیز منبع کاملی برای تأمین نیازهای بدن است.

 

کودکان چه باید بخورند؟

انجیر خشک، توت خشک، بادام، پسته، فندق، گردو، انواع برگه‌ها، کشمش، کنجد، خرما، نخودچی، انواع میوه‌ها، سبزیجاتی مثل هویج و گوجه‌فرنگی، نان، پنیر، تخم مرغ آب پز، و انواع کیک و کلوچه از جمله موادی است که کارشناسان برای استفاده در مدرسه به عنوان میان وعده توصیه کرده‌اند.

پفک و چیپس به علت استفاده از روغن‌های چندبار مصرف شده، لواشک به علت استفاده از میوه‌های کپک زده و گندیده، سوسیس و کالباس به علت تهیه غیر بهداشتی در مدارس و انواع شکلات و آب نبات به علت داشتن مواد رنگی توصیه نمی‌شود.

شما مادر عزیز، می‌توانید حتی ساندویچ‌های کوچک نان و پنیر و سبزی، نان و ۱ تکه مرغ آب پز و گوجه‌فرنگی، نان و پنیر و گردو، نان و کتلت و گوجه‌فرنگی، و نان و تخم مرغ آب پز برای کودکتان تهیه کنید تا هم ۱ میان وعده خوب و مقوی را به او داده باشید و هم او را تا هنگام ناهار پرانرژی و با نشاط نگهدارید. خوردن مرغ، گوشت، ماهی، و تخم‌مرغ برای کودکانی که در سن رشد و بلوغ می‌باشند، بسیار ضروری است. در ۱ هفته حداقل ۱ بار باید از هر کدام از مواد بالا در تغذیه کودک استفاده کرد. چون ساختمان بدن خود ما نیز از پروتئین است، پس مصرف به صورت مداوم باید صورت بگیرد. سبزی‌ها دارای مواد معدنی و الیاف سلولزی هستند، که مصرف آنها هم ویتامین بدن را تأمین و هم به هضم روده‌ای کمک شایانی می‌کند.

میوه‌ها نیز کار سبزی‌ها را در بدن انجام می‌دهند. مصرف میوه‌های خشک مثل آلو، انجیر، و خرمای ریزشده همراه با سالاد برای فرزندان ما بسیار مفید است.

در این مطلب به طور هم‌زمان هم با فواید مواد غذایی مهم آشنا شدید و هم به اهمیت فوق‌العاده خوراندن صبحانه به کودکان پی بردید

ارسال دیدگاه