کد خبر : 1910

تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۵ زمان : ۷:۰۰

دلیل سرگیجه و درمان سرگیجه

احساس چرخیدن محیط اطراف به دور خود را سرگیجه می‌گویند. اگر دلایل مشخصی برای سرگیجه تان ندارید ممکن است این علامت مربوط به بیماریهایی مانند مغز و اعصاب، داخلی، قلب و عروق، و یا گوش باشد که در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید تا پس از معاینات و آزمایشهای تخصصی درمان لازم صورت […]

احساس چرخیدن محیط اطراف به دور خود را سرگیجه می‌گویند. اگر دلایل مشخصی برای سرگیجه تان ندارید ممکن است این علامت مربوط به بیماریهایی مانند مغز و اعصاب، داخلی، قلب و عروق، و یا گوش باشد که در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید تا پس از معاینات و آزمایشهای تخصصی درمان لازم صورت گیرد. اگر چنین مشکلی پیش آمد، می‌توانید مطابق توضیحات زیر عمل کنید:

 

۱- آیا پس از سرگیجه، یک یا چند علامت از علائم زیر را مشاهده می‌کنید؟

– اختلال یا مشکل در تکلم

– از دست دادن کامل یا بخشی از بینایی در یک و یا هر دو چشم به طور موقت

– احساس ضعف در بازو یا پا و یا هر دو

– احساس بی حسی یا سوزنی سوزنی شدن در بخشی از سطح بدن

اگر جواب مثبت است این سؤال مطرح است که آیا اکنون همه علائم کاملاً از بین رفته است؟ در اینجا اگر جواب مثبت باشد، ممکن است به یک بیماری به نام TIA مبتلا شده باشید. در این بیماری تراوش خون به مغز به طور موقت لحظه ای مختل می‌شود. بهتر است سریعاً جهت تستهای تخصصی و درمان به پزشک متخصص داخلی یا نورولوژیست (مغز و اعصاب) و یا قلب و عروق مراجعه کنید؛ ولی در صورت منفی بودن جواب ممکن است بیمار به سکته مغزی مبتلا شده باشد که در این حالت وضعیت اورژانسی است و بیمار باید فوراً به بیمارستان منتقل شود تا پس از اثبات بیماری از طریق تستهای تخصصی مانند سی‌ تس اسکن، ام آر آی و غیره از سوی متخصص داخلی یا نورولوژیست، درمان او سریعاً شروع شود.

 

۲- در صورت منفی بودن جواب سؤال مطر در بند ۱، سؤال دیگری مطرح می‌شود که آیا با سرچیجه، استفراغ هم وجود داشته و یا در کنترل تعادل بدن اختلالی پیش آمده است؟

در صورت مثبت بودن جواب، ممکن است یکی از دو حالت زیر وجود داشته باشد:

– ابتلا به یک بیماری عفونی گوش میانی که باید برای تشخیص و درمان به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمود.

– ابتلا به بیماری مربوط به مغز و اعصاب که در این صورت جهت تشخیص و درمان باید به یک متخصص داخلی و یا نورولوژیست مراجعه کرد.

 

۳- در صورت منفی بودن جواب، سؤال دیگری مطرح می‌شود. آیا وقتی که سرتان را به یک طرف برمی‌گردانید و در جهت بالا نگاه می‌کنید سرگیجه شما بازمی‌گردد؟ در اینجا اگر جواب مثبت باشد، امکان ابتلا به بیماری آرتروز شدید گردن وجود دارد که جهت تشخیص و درمان باید به یکی از متخصصان ارتوپد، توانبخشی، بیماریهای داخلی و یا روماتولوژیست مراجعه کرد.

 

دکتر جهانبخش راد ( متخصص داخلی )

ارسال دیدگاه