کد خبر : 348876

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۱ زمان : ۷:۱۶

درباره گیاه ثعلب چه می‌دانید؟

ثعلب گیاهی است علفی و پایا و دارای دو غده زیرزمینی به هم پیوسته؛ یکی توخالی مربوط به گیاهی که روییده و دیگری توپر مربوط به گیاهی که بعداً خواهدرویید. گل‌های آن خوشه‌ای زیبا و به رنگ صورتی یا سفید با خطوط و نقطه های بنفش یا ارغوانی است. غده توپر گیاه ثعلب، دارای نشاسته، […]

ثعلب گیاهی است علفی و پایا و دارای دو غده زیرزمینی به هم پیوسته؛ یکی توخالی مربوط به گیاهی که روییده و دیگری توپر مربوط به گیاهی که بعداً خواهدرویید. گل‌های آن خوشه‌ای زیبا و به رنگ صورتی یا سفید با خطوط و نقطه های بنفش یا ارغوانی است. غده توپر گیاه ثعلب، دارای نشاسته، قند و مقدار زیادی لعاب است که خوراکی می‌باشد.

از غده های زیرزمینی گیاه مزبور، آردی تهیه می‌کنند که در تهیه بستنی و شیرینی مصرف فراوان دارد. آرد ثعلب علاوه بر اینکه در مداوا و تغذیه به کار می‌رود، همه ساله مقدار زیادی از آن صادر شده و کارخانجات غذاسازی و داروسازی خریدار آن هستند. برای تهیه آرد ثعلب کافی است که غده های زیرزمینی گیاه را شسته و در آبجوش قرار داده و بخیسانید تا ورم نماید. بعد آن را خشک کرده و آسیاب نمایید. طعم این آرد کمی شیرین و دارای خاصیت چسبندگی بوده و مزه آن کمی تند است و بویی شبیه به بوی خمیر ترش دارد.

خوب است بدانید تاکنون ۲۵ نوع از گیاه ثعلب شناخته شده که تنها ده گونه آن در ایران (آذربایجان، کردستان، لرستان، خراسان، سواحل دریای مازندران و نواحی البرز) فراوان بوده و به طور خودرو می‌روید.

به عنوان یک گل زینتی نیز می‌توان انواع گیاه ثعلب را در باغچه ها پرورش داد.

ارسال دیدگاه