کد خبر : 2036

تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۰ زمان : ۷:۰۰

دانستنی های نماز ( کلید بهشت )

نماز و قرآن زنده شدن نماز سبب زنده شدن قرآن است، زیرا هر نمازگزار مجبور است در نمازهای هفده رکعتی خود روزی ده بار سوره حمد را بخواند و به دنبال آن، یکی دیگر از سوره‌های قرآن را. طبیعی است تلاوت دو سوره از قرآن در هر رکعت، مانع به فراموشی سپرده شدن قرآن در […]

نماز و قرآن

زنده شدن نماز سبب زنده شدن قرآن است، زیرا هر نمازگزار مجبور است در نمازهای هفده رکعتی خود روزی ده بار سوره حمد را بخواند و به دنبال آن، یکی دیگر از سوره‌های قرآن را. طبیعی است تلاوت دو سوره از قرآن در هر رکعت، مانع به فراموشی سپرده شدن قرآن در جامعه می‌شود.

به علاوه قرآن و نماز بارها در کنار هم آمده اند. در سوره فاطر می‌خوانیم: «کسانی که قرآن تلاوت می‌کنند و نماز به پا می‌دارند.»

قرآن ما را به نماز دعوت می‌کند؛ و نماز ما را با قرآن آشنا می کند.

 

نماز و نظم

در زمان‌بندی اوقات نماز، در منظم بودن صفوف آن در نمازجماعت، در باهم‌سجده‌رفتن، با هم نشستن و با هم قیام کردن، در همه اینها سیمای نظم را مشاهده می‌کنیم.

 

قبله

نمازگزار باید رو به قبله بایستد و جهت و خط خود را روشن کند، البته قبله و جهت او را باید خداوند تعیین کند، نه خودش و نه طاغوت‌ها.

قبله رمز شناسایی مسلمین از دیگران است؛ از این جهت به مسلمین اهل قبله می‌گویند. مسلمانان با هر سلیقه و تفکر و از هر نسل و نژادی باید جهت واحدی داشته باشند.

اگر مال و مقام هر لحظه دل ما را به سویی می‌کشد، هنگام نماز باید دل از همه بکنیم. کسی که جسم خود را رو به سوی خدا کرد، امادگی آن را پیدا می کند که قلب و روح خود را متوجه صاحب خانه کند.

 

معامله پرسود

خداوند متعال می‌فرماید: « شما مرا یاد کنید، من هم شما را یاد می‌کنم.»

یاد ما، برای خدا سودی ندارد؛ ولی یاد او از ما، لطفش را نصیب‌مان می‌فرماید. لغزش ما را می‌بخشد. دعای ما را می‌پذیرد و مشکل ما را حل می‌کند. لطف او برای ما بی‌نهایت ارزش دارد. پس در نماز که یاد خدا می‌کنیم، کالای پرارزشی را گرفته‌ایم.

 

اولین سؤال

در حدیث می‌خوانیم اولین چیزی که در قیامت مورد سؤال و حساب قرار می‌گیرد، نماز است.

آری، اولین واجب بر هر مکلفی قبل از روزه و خمس و زکات و حج و…، نماز است و طبیعی است که در قیامت نیز در اولین فرصت، از اولین تکلیف سؤال می‌شود.

 

نفاق

خداوند در سوره‌ نسا می‌فرماید : « منافقین با کسالت و تنبلی نماز می‌خوانند.»

نماز آنها برای نفاق است و نمازی عاشقانه و بانشاط نیست.

ارسال دیدگاه