کد خبر : 525768

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۳ زمان : ۱۰:۰۰

خواص شگفت‌انگیز ماهی که تا به حال نمی‌دانستید

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، ماهی ماده غذایی مفیدی است که به علت داشتن ارزش تغذیه‌ای بالا، غذایی کامل محسوب می‌شود. ماهی از منابع سیار خوب پروتئین است. چربی موجود در ماهی از نوع بخصوصی است که در حفظ سلامت انسان و پیشگیری از بیماری‌ها تأثیر فراوان دارد. ماهی حاوی ویتامین‌های گروه ب […]

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، ماهی ماده غذایی مفیدی است که به علت داشتن ارزش تغذیه‌ای بالا، غذایی کامل محسوب می‌شود. ماهی از منابع سیار خوب پروتئین است. چربی موجود در ماهی از نوع بخصوصی است که در حفظ سلامت انسان و پیشگیری از بیماری‌ها تأثیر فراوان دارد. ماهی حاوی ویتامین‌های گروه ب و منبع خوبی از املاح مانند آهن، روی، ید و فلوئور است. پروتئین موجود در ماهی دارای کیفیت بسیار خوبی است که در رشد کودکان و عمل ترمیم و نیز در ساختن ترشحات داخلی بدن (شامل آنزیم‌ها، هورمون‌ها و آنتی‌بادی) نقش مهمی دارد.

آنزیم‌ها و هورمون‌ها در انجام اعمال حیاتی بدن مؤثر هستند و موجب حفظ سلامت و ادامه حیات می‌شوند. آنتی‌بادی وظیفه حفاظت از بدن در برابر میکروب‌ها را برعهده دارد. ویتامین‌های گروه ب که در ماهی به مقدار قابل توجهی وجود دارد، در حفظ سلامت اعصاب و نیز سلامت و شادابی پوست مؤثر است و برخی از ویتامین‌های گروه ب در خون‌سازی نیز نقش دارند.

%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5 %D8%B4%DA%AF%D9%81%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%B2 %D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C خواص شگفت‌انگیز ماهی که تا به حال نمی‌دانستید

آهن موجود در ماهی بر عمل خون‌سازی تأثیر دارد. نوع آهن ماهی به گونه‌ای است که به آسانی در دستگاه گوارش جذب و صرف خون‌سازی می‌شود. ماهی نه تنها از منابع جذب آهن به حساب می‌آید بلکه وجود آن در غذا موجب افزایش جذب آهن گیاهی می‌شود.

کمبود آهن، باعث کم خونی و کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها و همچنین کاهش قدرت یادگیری به خصوص در کودکان می‌شود.

گفتنی است که ماهی از منابع غنی روی است. روی ۱ ماده معدنی است که در رشد تأثیر مهمی دارد و چنانچه کودکان در دوران رشد، در معرض کمبود این ماده معدنی قرار گیرند در رشدشان اختلال ایجاد شده و دچار کوتاهی قد میشوند. روی در بلوغ جنسی نوجوانان نیز مؤثرست. کمبود آن موجب اختلال در بلوغ و به تأخیر افتادن گروه جنسی خواهد شد. در سلامت پوست و رشد و سلامت موها و ناخن‌ها است تأثیر دارد.

ماده معدنی دیگری که در ماهی به خصوص انواع ماهی‌های دریایی به مقدار قابل توجهی وجود دارد، ید است که در رشد جسمی، سلامت اعصاب، سوخت و ساز مواد مغذی در بدن و تولید مثل مؤثر است و کمبود آن موجب بروز عوارضی از قبیل چاقی، اختلالات در رشد جسمی، و اختلال در رشد ذهنی می‌شود.

چنانچه مادر در دوران بارداری در معرض کمبود شدید ید قرار بگیرد و این کمبود درمان نشود نوزادش از نظر رشد جسمی و ذهنی دچار اختلال شده و برای تمام عمر عقب‌افتادگی ذهنی باقی خواهد ماند. بنابراین مصرف ماهی در تمام دوران زندگی به خصوص در دوران بارداری و شیردهی ضروری است.

ماهی از منابع خوب جذب فلوئور محسوب می‌شود. این ماده معدنی در استحکام دندان‌ها و پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها مؤثر است. ضمناً فلوئور در استحکام استخوان‌ها نیز تأثیر دارد و در پیشگیری از پوکی استخوان نقش مهمی به عهده دارد.

با وجود آنکه ماهی جز مواد حیوانی محسوب می‌شود ولی چربی موجود در آن با سایر انواع چربی‌های حیوانی متفاوت است و برخلاف سایر چربی‌های حیوانی نه تنها کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون را بالا نمی‌برد بلکه در کاهش این نوع چربی‌ها نیز مؤثر است و بدین ترتیب به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

به طور کلی چربی‌های موجود در ماهی از نوع منحصر به فردی است که در سایر غذاهای حیوانی و گیاهی به مقدار لازم یافت نمی‌شود و به علت دارا بودن ترکیبات خاص، سبب پیشگیری از لخته شدن خون می‌شود.

ماهی‌هایی که با استخوان مصرف می‌شوند مانند ماهی کیلکا و ساردین به علت دارابودن کلسیم، در رشد و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها تأثیر مهمی دارند. ضمناً ماهی در تکامل مغز و سیستم عصبی جنین مؤثر است.

ماهی در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها از جمله اختلالات قلبی و عروقی، سرطان، بیماری‌های التهابی مفصلی مانند آرتریت روماتوئید و روماتیسم، آسم، اختلالات عصبی، افزایش چربی‌های خون و اختلالات فشارخون مؤثر است. برای حفظ هرچه بیشتر خواص تغذیه‌ای ماهی، بهتر است از سرخ کردن آن احتراز کنیم و آن را به صورت بخارپز یا آب پز یا کباب شده مصرف کنیم. ماهی سرخ کرده به علت دارا بودن چربی زیاد باعث بروز چاقی و عوارض عصبی افزایش چربی‌های خون و افزایش فشار خون و اختلالات قلبی عروقی و در ضمن موجب تقلیل ارزش تغذیه‌ای ماهی و نیز دیر هضم شدن آن می‌شود.

مصرف ماهی ۲ تا ۳ بار در هفته و مجموعاً ۲۰۰ تا ۴۰۰ گرم آن در هفته توصیه می‌شود.

ارسال دیدگاه