کد خبر : 529530

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۱۴ زمان : ۸:۰۰

حفظ سلامتی قلب انسان در گرو خودمراقبتی

حفظ سلامتی قلب انسان در گرو نهادینه شدن فرهنگ خودمراقبتی است. به اعتقاد کارشناسان بیماری های قلبی و عروقی به عنوان مهمترین عامل مرگ میر در ایران با خود مراقبتی قابل پیشگیری یا حداقل افزایش سن بروز این بیماری است. در حالی که میانگین سن بروز بیماری های قلب و عروق در جهان ۵۰ تا […]

قلب حفظ سلامتی قلب انسان در گرو خودمراقبتی

حفظ سلامتی قلب انسان در گرو نهادینه شدن فرهنگ خودمراقبتی است.
به اعتقاد کارشناسان بیماری های قلبی و عروقی به عنوان مهمترین عامل مرگ میر در ایران با خود مراقبتی قابل پیشگیری یا حداقل افزایش سن بروز این بیماری است.
در حالی که میانگین سن بروز بیماری های قلب و عروق در جهان ۵۰ تا ۵۵ سال است این میانگین در ایران ۴۰ تا ۴۵ سال است که زنگ خطری برای اصلاح شیوه زندگی است.
یک بیمار قلبی و عروقی ساکن شهر دوگنبدان گفت: سال ها پیش به دلیل نوسان فشارخون به پزشک متخصص معرفی شدم.
محمد احمدی افزود: به دلیل کوتاهی در مراجعه به پزشک اکنون به دلیل سکته قلبی در اکنون بخشی از توانایی دستان خود را از دست دادم.
وی از مردم خواست برای حفظ سلامتی خود هر ساله به پزشک مراجعه کنند.
یک بیمار قلبی و عروقی اظهار کرد: پزشکان مصرف قلیان را عامل اصلی بروز بیماری قلبی در او می دانند.
خدیجه نظری با اشاره به این که تا آخر عمر باید هر روز داروهای قلب مصرف کند انسان نباید سلامتی خود را با هیچ چیزی عوض کند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت:نتایج بررسی های انجام شده در طرح بیماریابی نشان می دهد بیش از ۱۸ در صد جمعیت بالای ۳۰ سال مناطق روستایی این شهرستان بیماری فشار خون دارند.
ستار اسدپور افزود: ۹ درصد از جمعیت شهری شهرستان گچساران از بیماری فشارخون بالا رنج می برد.
وی اظهار کرد: با توجه به این عارضه فشارخون نقش اثرگذاری در ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی دارد از مردم خواست برای سنجش و کنترل فشارخون خود اقدام کنند.
اسدپور بیان کرد: کنترل وزن یکی از مهمترین راه های پیشگیری از فشارخون است.
مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران ابراز داشت: آمار بالای ابتلا به اضافه وزن( ۳۵ درصد مردان و ۵۰ درصد بانوان) در کهگیلویه و بویراحمد هشداری برای پیشگیری از عوارض جبران ناپذیر این بیماری های قلبی و عروقی است.
وی ورزش منظم روزانه به ویژه پیاده روی تند به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته را از راهکارهای کنترل وزن بیان کرد.
وی با اشاره به بیماران بستری در بیمارستان ها به دلیل بیماری فشارخون و آسیب دیدگی جدی اعضای حیاتی بدن آنها مانند قلب، مغز، چشم و کلیه برلزوم توجه به پیشگیری از این بیماری تاکید کرد.
وی گفت: فشارخون کمتراز ۹۰ میلی متر جیوه و بالای ۱۴۰ میلیمتر جیوه بیماری محسوب می شود.
اسدپور اظهار کرد:مراجعه به پزشک و سنجش فشارخون افراد بالای ۳۰ سال و کودکان دارای اضافه وزن یا دارای زمینه ارثی برای تشخیص به موقع این بیماری و پیشگیری از عوارض بعدی آن ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۰درصد عامل مرگ و میر در این استان بیماری های قلبی و عروقی است.
رضا چمن افزود: این بیماری شایع ترین علت مرگ و میر در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: در یک ساله گذشته یکهزار نفر در این استان به دلیل بیماری های قلبی جان خود را از دست دادند.
وی اظهار کرد: کم تحرکی،مصرف سیگار و قلیان به ویژه در بین بانوان، استفاده از غذاهای پرنمک، گوشت قرمز و روغن های حیوانی از عمده ترین دلایل بروز بیماری های قلبی و عروقی در این استان است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:مصرف انواع میوه و سبزی، گوشت سفید،کاهش استرس در محیط کار و کاهش مصرف نوشابه های گازدار برای کاهش بیماری های قلبی و عروقی ضروری است.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

ارسال دیدگاه