کد خبر : 531870

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۲۳ زمان : ۱۰:۰۰

جای خالی سیستم آموزش پزشکی در کشور

مرتضی غریبی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در خصوص آموزش‌های پزشکی و آموزش‌های نوین در بحث طب اورژانس متأسفانه آن چیزی که در کشور ما وجود دارد با چیزی که در دنیا هست، تفاوت وجود دارد. بعد از دوره رنسانس که […]

پزشکی جای خالی سیستم آموزش پزشکی در کشور
مرتضی غریبی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در خصوص آموزش‌های پزشکی و آموزش‌های نوین در بحث طب اورژانس متأسفانه آن چیزی که در کشور ما وجود دارد با چیزی که در دنیا هست، تفاوت وجود دارد. بعد از دوره رنسانس که بحث صنعتی شدن پیش آمد ما با یک سیستم مدیریتی بسته مواجه شدیم که با یک ارزیابی خشک همراه بود.
وی گفت: متأسفانه این سیستم بسته در سلسله مراتب آموزشی در دانشگاه‌ها نیز دقیقاً پیاده شد، نمونه آن در برخوردهای خشک و زننده و تحقیر‌آمیز با رزیدنت‌های سال پایین و نهایت انترن‌های که در بخش‌های درمانی مشغول هستند می‌بینیم.
وی بیان کرد: مسأله‌ای که در رشته طب اورژانس مطرح است، این می‌باشد که با وجود که این رشته بیشتر از مباحث صرف تئوری، مهارت‌های قابل توجه بالینی را می‌طلبد اما باید در کنار این مهارت‌ها بحث مدیریتی را نیز به دانشجویان آموزش دهیم تا زمانی که فردی با تخصص طب اورژانس از یک مرکز دانشگاهی خارج می‌شود، توانایی مدیریت و رهبری یک سازمان (محلی که خدمت می‌کند) را داشته باشد.
غریبی در پایان با اشاره به سیستم مدیریتی کایزن در ژاپن گفت: ژاپنی‌ها یک سیستم مدیریتی کایزن بعد از جنگ جهانی دوم راه‌اندازی کردند که در آن از تمام اعضای مجموعه خواستند تا ایده‌هایی که به ذهنشان می‌رسد را به صورت پیشنهاد هفتگی به سیستمی که در آن مشغول هستند، بدهند هر کدام از این ایده‌ها نیز که برنده می‌شد جوایزی به صاحبان ایده‌ها تعلق می‌گرفت این کار باعث شد که خلاقیت‌ها و ایده‌ها شکوفا شود. به تدریج ژاپن را تبدیل به بزرگترین قطب علمی نماید، ژاپنی‌ها در حال تولید علم و فروش آن هستند، ما نیز باید سعی کنیم جایی برای بحث مدیریت در سیستم آموزشی باز کنیم و غیر این صورت با رزیدنت‌هایی روبرو خواهیم شد که به دلیل این که آموزش مدیریتی ندیده‌اند توانایی اداره سازمان خود را نخواهند داد.
ارسال دیدگاه