کد خبر : 380951

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۷ زمان : ۷:۲۲

تورم پس از هجده ماه افزایش یافت

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان؛ نرخ رشد تورم دقیقا از آبان سال ۹۲ شروع به افت کرد و از ۴۰٫۴ درصد نرخ رشد ثبت شده در مهر این سال آرام آرام از این شتاب افزایش قیمت‌ها کاسته شد تا در فروردین ۹۴ به ۱۵٫۵ درصد رسید. فروردین گویا نقطه پایان کاهش نرخ رشد سالانه […]

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان؛ نرخ رشد تورم دقیقا از آبان سال ۹۲ شروع به افت کرد و از ۴۰٫۴ درصد نرخ رشد ثبت شده در مهر این سال آرام آرام از این شتاب افزایش قیمت‌ها کاسته شد تا در فروردین ۹۴ به ۱۵٫۵ درصد رسید.

فروردین گویا نقطه پایان کاهش نرخ رشد سالانه تورم بود، چراکه در اردیبهشت نرخ رشد بدون تغییر بر همان پایه ۱۵٫۵ درصد باقی ماند و سرانجام در خرداد ماه با ۰٫۱ درصد افزایش تورم سالانه منتهی به سومین ماه سال ۱۵٫۶ درصد برآورد شد.اما این افزایش نرخ رشد به تورم میانگین سالانه باز می‌گردد. در بررسی آمار نرخ رشد تورم نقطه به نقطه افزایش نرخ رشد خیلی پیشتر اتفاق افتاد. اگرچه تورم نقطه به نقطه از سال ۹۲ شروع به کاهش کرد اما شهریور سال بعد از آن این روند افت متوقف شد و در ۹ ماه گذشته بر نرخ رشد تورم نقطه به نقطه افزوده شده است.این اتفاق به دلیل رفع اثر شوک‌ها بروز کرده است. یعنی پس از آنکه شوک‌های وارد شده به اقتصاد از بین رفت و متعاقب آن تورم انتظاری کاهش یافت، تورم نیز به هسته خود نزدیک شد و همانطور که مسئولان بارها اعلام کرده‌اند کمتر شدن نرخ تورم از این پس کار بسیار دشواری خواهد بود.امسال به بیان خود مقامات عالیرتبه کشور سال سختی برای اقتصاد ایران خواهد بود؛ سالی که کنترل رشد قیمت‌ها بسیار دشوار است و در مقابل به راه انداختن تولید نیز همت زیادی می طلبد.

با این حال دولت بنا را بر آن گذاشته که با افزایش تسهیلات و تهاتر بدهی‌های خود به بخش خصوصی، تولید را به حرکت وا دارد تا در مقابل با افزایش عرضه در کشور، قیمت‌ها که تابع نظام عرضه و تقاضاست کنترل شود.بررسی دو ساله نرخ رشد تورم اگرچه کارنامه موفقی را به لحاظ عددی دارد اما از این پس دیگر تورم انتظاری و یا اثر شوک‌های ناگهانی وجود ندراد که با تخلیه آن، رشد قیمت‌ها در کشور نیز تعدیل شود. لذا دولت برای توفیق در این بخش لازم است انضباط مالی خود را افزایش دهد.

منبع: تابناک

ارسال دیدگاه