کد خبر : 505114

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ زمان : ۰:۰۱

تهدیدات نرم سیاسی در قرآن کریم

«تهدیدات نرم سیاسی در قرآن کریم» تالیف محمدجواد جاوری به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۲ منتشر و روانه بازار نشر شده است. بنابراین گزارش، در معرفی این کتاب آمده: «امنیت یکی از حیاتی ‌ترین و ضروری‌ ترین دغدغه‌ها و نیازهای اصلی هر جامعه ‌ای است، به ‌طوری که بدون وجود امنیت ابعاد […]

«تهدیدات نرم سیاسی در قرآن کریم» تالیف محمدجواد جاوری به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۲ منتشر و روانه بازار نشر شده است.

بنابراین گزارش، در معرفی این کتاب آمده: «امنیت یکی از حیاتی ‌ترین و ضروری‌ ترین دغدغه‌ها و نیازهای اصلی هر جامعه ‌ای است، به ‌طوری که بدون وجود امنیت ابعاد دیگر زندگی تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت. به همین دلیل جوامع سعی نموده‌ اند با استفاده از ابزارها و راه‌های ممکن، خود را در مقابل تهدیدات حفظ نمایند. امروزه با متنوع شدن شیوه‌ های جنگ، صورتِ جنگ‌ ها از نبردهای رو در رو و نظامی به نبردهای اطلاعاتی و روانی و جنگ‌های نرم تبدیل شده است.

تهدید نرم مجموعه‌ اقداماتی است که باعث دگرگونی هویتِ فرهنگی و الگوهای رفتاریِ مورد قبولِ یک نظام سیاسی شود. در واقع تمام تحولاتی که موجب شود تا اهداف و ارزش ‌های حیاتی یک نظام سیاسی به خطر افتد یا باعث ایجاد تغییر و دگرگونی اساسی در عوامل تعیین کننده‌ هویت ملی و دینی یک کشور شود، تهدید نرم به‌ شمار می‌آید. هدف اصلی تهدید نرم، حذف باورمندی نخبگان و مردم در یک نظام سیاسی، سلب اراده و روحیه‌ مقاومت و در مجموع استحاله‌ی فرهنگی و سیاسی است.

تهدیدات نرم دارای عرصه‌هایی نظیر سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است. عرصه‌‌ی سیاسی یکی از مهم‌ترین عرصه ‌های تهدیدات نرم به شمار می ر‌ود که این تهدیدات وسیله‌ا‌ی مؤثر برای فشار بر کشورهای ضعیف، همیشه مورد استفاده‌ قدرت‌ های استکباری بوده است.

در این برهه‌ حساس تاریخی شناخت، بررسی، پیشگیری و مقابله با تهدیدات از اولویت‌های ضروری و حیاتی برای دفاع از هویت و موجودیت کشور است. دین مبین اسلام به ‌عنوان کامل‌ترین و جامع‌ترین ادیان الهی، تأکید و توجه ویژه‌ای نسبت به تهدیدات نرم معطوف داشته است. در این راستا قرآن کریم موارد متعددی از تهدیدات نرم را برشمرده و ضرورت توجه به آنها را به مسلمانان متذکر شده است.»

این گزارش می افزاید: مولف در این اثر کوشیده ماهیت، چگونگی، روش‌ ها و شیوه‌های تهدیدات نرم را در عرصه‌ی سیاسی از دیدگاه قرآن کریم بررسی و تبیین کند.

گفتنی است، کتاب «تهدیدات نرم سیاسی در قرآن کریم» در ۴۲۰ صفحه با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۳۰ هزار ریال منتشر شده است.

منبع : شبستان

ارسال دیدگاه