کد خبر : 1809

تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۱ زمان : ۷:۰۰

تشخیص تخم مرغ فاسد ، پخته ، خام / نکات ریز خانه داری

تشخیص تخم مرغ کهنه و تازه یک راه برای تشخیص تازه یا کهنه بودن تخم مرغ آن است که تخم مرغ را قبل از شکستن درون ظرفی محتوی آب نمک سرد قرار دهید. چنانچه تخم مرغ ته ظرف رفت، تازه و سالم بوده و اگر به سطح آب آمد، کهنه و احتمالا فاسد است. خوب […]

تشخیص تخم مرغ کهنه و تازه

یک راه برای تشخیص تازه یا کهنه بودن تخم مرغ آن است که تخم مرغ را قبل از شکستن درون ظرفی محتوی آب نمک سرد قرار دهید. چنانچه تخم مرغ ته ظرف رفت، تازه و سالم بوده و اگر به سطح آب آمد، کهنه و احتمالا فاسد است.

خوب است که بدانید پوست تخم مرغ تازه دارای ظاهری زبر و خشن و گچ‌مانند است و هرچه تخم مرغ کهنه‌تر باشد، پوست آن صاف تر و درخشان تر است.

 

تشخیص تخم مرغ پخته و خام

۱- گاهی پیش می‌آید که تخم مرغی را پخته ولی مصرف نمی‌کنید و آن را در یخچال قرار می‌دهید. مشکل اینجاست که معمولا موقع استفاده نمی‌دانید که کدام یک از تخم مرغها پخته است و کدام خام. در اینگونه موارد پیشنهاد می‌کنیم تخم مرغ را روی سطح صافی قرار داده و بچرخانید. اگر مثل فرفره به دور خودش چرخید، سفت و پخته است. و اگر تغییر مسیر داد و یا بلافاصله دست از چرخیدن برداشت، خام و نپخته است.

۲- برای اطمینان از پخته یا خام بودن تخم مرغ‌ها می‌توانید این آزمایش ساده را نیز انجام دهید. دوباره تخم مرغها را بچرخانید؛ حال در حین چرخیدن، با نوک انگشت، هر یک از تخم مرغها را متوقف ساخته و سریع دست خود را بردارید. مشاهده خواهیدکرد که تخم مرغ پخته متوقف شده ولی تخم مرغ خام دوباره تلک‌تلک شروع به چرخیدن کرده و متوقف نمی‌شود.

 

تخم مرغهای سفید یا قهوه ای

پوسته برخی از تخم مرغ ها به رنگ سفید بوده و بعضی دیگر قهوه ای کم رنگ یا پوست پیازی، در هر صورت مسأله حائز اهمیت این است که اینگونه تخم مرغ ها از لحاظ کیفیت هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

ارسال دیدگاه