کد خبر : 528568

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۲۸ زمان : ۴:۰۰

بزرگترین خانه خشتی جهان در رفسنجان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه این خانه توسط حاج آقا علی، معروف به زعیم الله رفسنجانی، بزرگترین تاجر ایرانی، در سال ۱۱۳۶هجری خورشیدی بنا شده، گفت: این بنا در فاصله ی شش کیلومتری شهر رفسنجان واقع شده و به خانه وقفی شهرت داشته است. محمد جهانشاهی افزود: […]

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه این خانه توسط حاج آقا علی، معروف به زعیم الله رفسنجانی، بزرگترین تاجر ایرانی، در سال ۱۱۳۶هجری خورشیدی بنا شده، گفت: این بنا در فاصله ی شش کیلومتری شهر رفسنجان واقع شده و به خانه وقفی شهرت داشته است.

3694917 349 بزرگترین خانه خشتی جهان در رفسنجان

محمد جهانشاهی افزود: این خانه خشتی، دارای هشتاد و شش اتاق (هفت دری، پنج دری، سه دری و پستو) است که در چهار بخش اصلی ساختمان حوضخانه، شاه نشین، پاییزی و زمستانی احداث شده اند.

3694916 932 بزرگترین خانه خشتی جهان در رفسنجان

وی تالار حوضخانه را یکی از بخش های خانه حاج آقا علی اعلام و خاطرنشان کرد: این بخش وسیعترین فضای سرپوشیده خانه است.

3694915 397 بزرگترین خانه خشتی جهان در رفسنجان

جهانشاهی با اعلام اینکه نمای داخلی این بخش با اندود گچ و گچ بری‌های برجسته و طرح‌های اسلیمی تزیین شده ، تصریح کرد: مصالح به کار رفته در این خانه خشت و گل است.

3694914 872 بزرگترین خانه خشتی جهان در رفسنجان

وی یادآور شد: معماران ایرانی این خانه را با اصولی ساخته اند که بتواند با وجود گرمای نسبتاً زیاد رفسنجان، خشکی هوا، بادهای متغیر و وجود شن‌های روان در این منطقه، فضایی متبوع و خنک داشته باشد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال دیدگاه