کد خبر : 525883

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۵ زمان : ۷:۵۹

اهمیت نماز جمعه

در روز جمعه ، تا در نماز جمعه حاضر نشده اى ، مسافرت مکن ، مگر آنکه سفر تو، براى جهاد در راه خدا باشد، یا براى کارى که چاره یى جز انجام آن نیست. حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در نامه ۶۹ نهج البلاغه می فرمایند: و لا تسافر فى یوم جمعه حتى تشهد […]

در روز جمعه ، تا در نماز جمعه حاضر نشده اى ، مسافرت مکن ، مگر آنکه سفر تو، براى جهاد در راه خدا باشد، یا براى کارى که چاره یى جز انجام آن نیست.

حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در نامه ۶۹ نهج البلاغه می فرمایند:

و لا تسافر فى یوم جمعه حتى تشهد الصلاه الا فاصلا فى سبیل الله و فى اءمر تعذربه .
ترجمه : در روز جمعه ، تا در نماز جمعه حاضر نشده اى ، مسافرت مکن ، مگر آنکه سفر تو، براى جهاد در راه خدا باشد، یا براى کارى که چاره یى جز انجام آن نیست .
شرح : مردم مسلمان ایران ، پس از پیروزى انقلاب اسلامى ، به ارزش و اهمیت نماز جمعه ، به خوبى پى بردند، و دانستند که این مراسم پر شکوه سیاسی و عبادى ، براى وحدت و پیوند مسلمانان ، چقدر با ارزش است .
اساسا خداوند متعال ، براى انکه مسلمانان با یکدیگر پیوند و همبستگى بیشترى پیدا کنند، و نسبت به همدیگر الفت و محبت داشته باشند، با شرایط ویژه ئى امر به برگزارى نماز جمعه فرموده است. در مراسم نماز جمعه مسلمانان در یک محل گرد مى آیند، با یکدیگر نزدیک و متحد مى شوند، مشکلات زندگى خود را بازگو مى کنند و به چاره جوئى مسائل یکدیگر مى پردازند، و شخصى فاضل و دانشمند و دلسوزى، به عنوان امام جماعت آنها را براى حل مشکلات فردى و اجتماعى راهنمائى مى کند.
این مراسم با شکوه الهى و اسلامى ، که هفته یى یکبار روزهاى جمعه انجام میگیرد، آنقدر ارزش و اهمیت دارد، که خداوند متعال و رسول اکرم (ص ) بارها مسلمانان را به شرکت در آن ، شفارش و ترغیب کرده و حتى سوره اى نیز در قرآن کریم بهمین نام نازل شده است.
امام علیه السلام ، براى نشان دادن اهمیت نماز جمعه ، تاءکید بسیار کرده است ، تا جایى که میفرماید: حتى کسى که میخواهد به مسافرت برود، اگر سفرش در روز جمعه باشد، باید آنقدر مسافرتش را عقب بیندازد،که وقت نماز جمعه فرا رسد، و پس از شرکت در آن، مسافرت خود را آغاز کند. مگر آنکه بخواهد براى جهاد در راه خدا و دفاع از اسلام، به جنگ کفار برود، یا انجام ندادن آن ، زیارتى جبران ناپذیر ببیند. مانند کسى که براى انجام معامله ئى ناچار است ، سر ساعت معین در شهر دیگرى باشد، و در غیر این صورت معامله بهم مى خورد، و زیان غیر قابل جبرانى مى بیند که معاش ‍ خانواده اش را مختل مى کند.

ارسال دیدگاه