کد خبر : 5575

تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۶ زمان : ۷:۰۰

انواع اضطراب و راه درمان آن‌ها

خوانندگان مقالات هومیوپاتی می‌دانند که هومیوپاتی یک طب کل نگر است یعنی برای پزشک هومیوپات آنچه مهم است درمان بیمار است نه درمان بیماری‌های فرد! برای آگاهی بیشتر خوانندگان خاطرنشان می‌شود که یک بیمار ممکن است از چند بیماری متفاوت رنج ببرد و یک پزشک هومیوپات باید بتواند از میان داروهای بسیار زیادی که در […]

خوانندگان مقالات هومیوپاتی می‌دانند که هومیوپاتی یک طب کل نگر است یعنی برای پزشک هومیوپات آنچه مهم است درمان بیمار است نه درمان بیماری‌های فرد! برای آگاهی بیشتر خوانندگان خاطرنشان می‌شود که یک بیمار ممکن است از چند بیماری متفاوت رنج ببرد و یک پزشک هومیوپات باید بتواند از میان داروهای بسیار زیادی که در دسترس دارد، مشابه‌ترین دارو به کلیه‌ی علائم و بیماری‌های فرد را بیابد و تنها با تجویز آن دارو به معالجه فرد بیمار اقدام کند.

واضح است که چنین درمانی درمان ریشه ای است. منظور این است که مثلاً برای درمان اضطراب از دید یک هومیوپات نزدیک به ۲۵۰ نوع دارو وجود دارد که شاید آنچه این داروها را از یکدیگر متمایز می‌کند، ویژگی‌های بسیار جزئی در افراد باشد. به طور مثال اگر ۱۰ نفر با یک نوع اضطراب به یک هومیوپات مراجعه کنند، ممکن است به دلیل اختلافات جزئی موجود در شخصیت بیماران هر یک به دارویی متفاوت از دیگری برای درمان همان اضطراب نیاز داشته باشند. به همین دلیل همیشه صحبت راجع به درمان یک علامت خاص در هومیوپاتی کار دشواری است. با این حال در اینجا چند نمونه از شایع‌ترین انواع اضطراب را تعریف می‌کنیم تا خوانندگان با نحوه تشخیص آنها آشنا بشوند.

پیش از بیان انواعی چند از اضطراب ارائه‌ی یک تعریف جامع از واژه‌ی اضطراب ضروری به نظر می‌رسد. اضطراب هیجان ناخوشایندی است که با اصطلاحاتی چون نگرانی، دلشوره، وحشت، و ترس بیان می‌شود و همه ما انسان‌ها درجاتی از آن را گاه گاه تجربه می‌کنیم. حالا به چند نمونه از شایع‌ترین انواع اضطراب اشاره می‌شود.

 

اضطراب قبل از امتحان یا مصاحبه

اغلب دانش‌آموزان و دانشجویان با این مسأله مواجه‌اند و آن را تجربه کرده اند. جدا از اینکه این اضطراب تأثیر نامطلوبی در مرحله‌ی آماده‌سازی قبل از امتحان دارد، می‌تواند رد زمان امتحان یا مصاحبه نیز نتیجه را تغییر بدهد و این مسأله می‌تواند موجب افت اعتماد به نفس و عدم موفقیت بشود. این اضطراب می‌تواند با علائم جسمی خاصی همراه باشد. افرادی هستند که قبل از امتحان به اضطراب شدید دچار می شوند. این اضطراب ممکن است همراه با بروز تکرر ادرار باشد و یا ممکن است با مشکل گوارشی یعنی اسهال همراه بشود. این نشان می‌دهد که اختلالات روحی و روانی به راحتی می‌تواند وضعیت جسمی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد.

 

اضطراب حضوریافتن و یا صحبت کردن در جمع

برای بسیاری از افراد به خصوص افرادی که خجالتی هستند و یا کمتر به کارهای گروهی پرداخته و شخصیت بسته ای دارند، ظاهر شدن و یا صحبت کردن در جمع کار دشواری است. گاهی چنان اضطراب شدیدی به آنها دست می‌دهد که با علائمی چون تپش قلب شدید و حبس نفس توأم می‌شود و می‌تواند نتیجه را به کلی تغییر بدهد. این اضطراب می‌تواند در بعضی افراد به علت ترس از اشتباه کردن باشد. اما آنچه در بعضی افراد بیشتر اهمیت دارد این است که از نظر دیگران چگونهبه نظر می‌رسند و همین امر سبب ایجاد اضطراب در آنها می‌شود.

 

اضطراب بدون علت مشخص

شاید برای همه اتفاق افتاده باشد که گاهی برای اضطراب خود دلیلی پیدا نمی‌کنند. این احساس دلشوره برای مدتها در طول روز در فرد باقی می‌ماند و می‌تواند کارایی افراد را کاهس بدهد و سبب رنجش در آنها بشود.

 

اضطراب در زمانهای خاص شبانه روز

گاهی اضطراب در زمانهای مشخصی در طول شبانه روز به وجود می‌آید. مثلا بعضی افراد صبح‌ها با اضطراب بر می‌خیزند و برخی غروب‌ها دچار دلنگرانی می‌شوند. برخی شب ها به دلشوره دچار می شوند و بعضی افراد پس از نیمه های شب اضطراب را تجربه می‌کنند.

 

اضطراب در تاریکی یا تنهایی

تاریکی در بعضی افراد می‌تواند دلیلی برای ترسیدن باشد. شاید به این دلیل که با چیزهایی ناشناخته مواجه بشوند. به هر حال با دلایل بسیار مختلف بعضی افراد وقتی در تاریکی قرار می‌گیرند دچار اضطراب میشوند. درحالیکه بعضی افراد ترجیح می‌دهند اوقات خود را بیشتر در تنهایی بگذرانند برخی در تنهایی دچار دلهره می‌شود.

 

اضطراب درباره آینده

در نظر بعضی افراد گذشته از بین رفته است، آینده هنوز نیامده، پس آنچه هنوز هست اکنون است. پس این در حالی است که بعضی افراد رد برابر آنچه هنوز در آینده اتفاق نیفتاده است، چنان دچار نگرانی و اضطراب هستند که لذت و فرصت زمان حال را از دست می‌دهند.

 

اضطراب نسبت به وضع سلامتی خود

منطق حکم یم‌کند که در صورت احساس بیماری برای بررسی بیشتر یادرمان اقدام کنیم اما بعضی افراد وقتی که پای صحبت بیماران می‌نشینند و یا درباره ویژگیهای یک بیماری خطرناک وعوارض حاصل از آن می‌شنوند یا می‌خوانند از اینکه دچار همان بیماری بشوند یا باشند دچار اضطراب و نگرانی غیرمنطقی می‌شوند و حتی اگر دچار آن بیماری هم نشوند مشکل روحی پیدا می‌کنند.

 

اضطراب در زمان پریود

اختلالات خلقی در حوالی پریود در خانم‌ها همچون تحریک‌پذیری، عصبانیت و زودرنجی بسیار شایع است اما نوعی اضطراب وجود دارد که در زمان پریود پدید می‌آید.

 

اضطراب دوره ای

بعضی از افراد دچار نوعی از علائم دوره ای می‌شوند طوری که هیچ دلیل قانع کننده ای برای آن پیدا نمی‌کنند و به صورت یک امر عادتی در فواصل زمانی مشخص تکرار می‌شود. نمونه بارز این علائم، دلشوره هایی است که در فواصل مشخص بدون دلیل خاص ظاهر می‌شوند اما مهمترین ویژگی‌های آنها این است که تابع دوره زمانی خاص هستند.

 

اضطراب در حضور غریبه ها

معمولاً برخورد با افراد جدید خصوصاً وقتی یک برخورد سرنوشت‌ساز باشد می‌تواند سبب نوعی نگرانی بشود. اما وقتی از حد معمول بگذرد و به یک تزلزل همراه با اضطراب تبدیل بشود میتواند نتیجه برخورد را علی رغم تمام توانایی فرد به کلی تغییر بدهد.

 

اضطراب در مسائل جزئی

مسائل بسیار بی‌اهمیت و ناچیز برای بعضی افراد با نگرانی قابل توجهی همراه است. این افراد معمولاً از کاه کوه می‌سازند. بنابراین بیش از حد معمول در برخورد با مسائل، ریزبین شده و مسائل به ظاهر جزئی برای آنها کاری بسیار نگران کننده می‌شود.

 

اضطراب در محل های خاص

غیر از اضطراب هایی که به موقعیت های زمانی مربوط می‌شود اضطرابهایی مربوط به محل هایی خاص نیز وجود دارد. به طور مثال بعضی از اینکه در محیط بسته قرار بگیرند و دچار کمبود اکسیژن بشوند یا اینکه نتوانند از آنجا بیرون بیاند و در آنجا حبس شوند، نگرانی شدیدی پیدا می‌کنند. این افراد شاید از سوارشدن بر آسانسور نیز طفره بروند و یا اگر به حمام یا دستشویی بروند از ترس اینکه مبادا در بر روی آنها بسته بشود و آنها در آنجا محبوس بشوند، در را نیمه باز می‌گذارند. این مشکل می‌تواند به هنگام سواردشن بر هواپیما نیز به وجود بیاید.

 

اضطراب به هنگام گرفتاری های شغلی

نگرانی از بابت صحیح و طبق برنامه صورت گرفتن کارها خصوصاً برای افرادی که نقش مدیریتی دارند وجود دارد و شاید در حد متعادل به بهبودی نتیجه کار نیز کمک کند. اما زماین که حالت شدید و بیمارگونه به خود می‌گیرد نتیجه ای کاملاً وارونه خواهدداشت. این افراد مجبور هستند فشار کاری زیادی را تحمل کرده، شب زنده داری کنند و حتی برای سرپانگه داشتن خود به انواع محرک ها روی بیاورند.

 

نگرانی برای دیگران

نگرانی درباره وضعیت سلامتی دیگران ویژگی اخلاقی پسندیده ای است اما وقتی از حد می‌گذرد بیمارگونه خواهدبود و سبب مختل شدن زندگی فرد می‌شود. چنین افرادی برای دیگران، بیش از وضعیت خود دچار نگرانی و دلواپسی می‌شوند.

ارسال دیدگاه