کد خبر : 5276

تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۶ زمان : ۶:۲۷

انتشار اطلاعات مذاکرات خیانت اسرائیل به آمریکا

گروه بین الملل،ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که انتشار اطلاعات مذاکرات هسته ای با ایران توسط اسرائیل خیانت به اعتماد واشنگتن به تل آویو است.به گزارش بولتن نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه آمریکا، هارف در نشست خبری خود با اشاره به سفر جان کری وزیر امور خارجه […]

گروه بین الملل،ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که انتشار اطلاعات مذاکرات هسته ای با ایران توسط اسرائیل خیانت به اعتماد واشنگتن به تل آویو است.به گزارش بولتن نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه آمریکا، هارف در نشست خبری خود با اشاره به سفر جان کری وزیر امور خارجه این کشور به ژنو برای ادامه رایزنی های هسته ای گفت: یقینا به دلیل اینکه زمان برای رسیدن به توافق هسته ای رو به اتمام است، بسختی تلاش می کنیم در سطح وزرا و معاونان سیاسی هیات ها به پیشرفت برسیم.

وی در پاسخ به این که آیا حضور نتانیاهو در واشنگتن و سخنرانیش در کنگره بر روند مذاکرات تاثیر می گذارد، گفت: ‘تمرکز ما در اتاق مذاکرات بر این است که آیا می توانیم برای رسیدن به توافق جامع پیشرفت کنیم، توافقی که یک سال آستانه رسیدن به توانایی ساخت سلاح هسته ای ایران را به تعویق اندازد و چهار مسیر ایران را برای رسیدن به مواد شکافت پذیر مورد نیاز ساخت بمب قطع کند.

‘ می دانیم اقدامات فنی زیادی باید انجام شود، می دانیم ایرانی ها و ما باید تصمیماتی بگیریم و بیشتر بر این امر تمرکز داریم. به نظر من وزیر خارجه نیز از این حقیقت مطلع است که برای رسیدن به توافق (سیاسی) تا پایان ماه مارس (۱۰ فروردین) تلاش می کنیم و باید برای رسیدن به پیشرفت به تلاش های خود ادامه می دهیم’.

وی در پاسخ به اینکه آیا مذاکرات همزمان با نوروز ادامه می یابد یا نه، گفت: این موضوع را از هیات ایرانی باید بپرسم، خود شما نیز می توانید این سوال را از آنها بپرسید.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در این مورد که کری خواستار محرمانه بودن مذاکرات شده است، گفت: ‘همانطور که وزیر امور خارجه گفته است، هنوز توافقی به دست نیامده است. تا وقتی بر روی همه چیز توافق نکنیم، توافقی حاصل نشده است و شایعات زیادی هست که افراد اظهارات نادرست یا بخشی از وقایع را مطرح می کنند.

‘ به نظر من ناامید کننده است که بعضی مقامات اسرائیلی می گفتند نتانیاهو اطلاعات حساس را (در سخنرانی کنگره) منتشر می کند’.

هارف ادامه داد: ‘به نظرم وزیر امور خارجه به این موضوع اشاره کرده است که ما مرتب اطلاعات حساس را در اختیار مقامات اسرائیلی قرار می دهیم تا آنها را از روند مذاکرات مطلع سازیم و نشان دهیم چطور به سمت رسیدن به توافق خوب پیش می رویم؛ زیرا بارها گفته ایم توافق بد را امضا نمی کنیم.

‘ می توانستیم در بازه های زمانی مختلفی این کار را بکنیم، اما نکردیم. بنابر این انتشار اطلاعات به هر شکلی به معنای خیانت به اعتماد ماست و به نظر من کری به این نکته اشاره کرده است’ .

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: اخیرا گزارش هایی در مورد اینکه ممکن است بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی خود اطلاعاتی را افشا کند، منتشر شد. می خواهم کاملا آشکارا اعلام کنم که آمریکا خواستار ادامه روند اطلاع رسانی به اسرائیل است اما افشای اطلاعات مشکلی برای ما خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که ‘آیا منظور از خیانت در اعتماد خیانت به اعتماد بین آمریکا و اسرائیل است؟ یا نشان دهنده اعتماد بین ایران و اعضای ۱+۵ منظور است’ گفت: مذاکرات با ایران به اعتماد مربوط نیست، بلکه راستی آزمایی است و ایران باید گام های معتبری را بردارد که نشان دهد گفته های خود را مبنی بر نساختن سلاح هسته ای و قصد نداشتن برای ساخت سلاح هسته ای تایید کند.

خبرنگار دیگری در مورد نشست خبری هفته گذشته منافقین و اطلاعات این نشست در مورد وجود تاسیسات هسته ای مخفی در ایران پرسید که هارف گفت: ما این گزارش را بررسی کرده ایم و به این نتیجه رسیدیم اطلاعات کافی برای تایید آن نداریم.

نتانیاهو قرار است امروز (سه شنبه) طی دعوتی که توسط جان بینر رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا و بدون مجوز کاخ سفید از وی صورت گرفت، در کنگره آمریکا سخنرانی کند.

این سخنرانی صرف نظر از تشدید تنش ها بین اوباما و نتانیاهو، اختلافاتی را در بین نمایندگان دمکرات و جمهوری خواه برانگیخته است.

تاکنون ۵۵ نفر از اعضای کنگره گفته اند در این سخنرانی شرکت نمی کنند. در میان تحریم کنندگان سخنرانی نتانیاهو، ۴۹ نفر دمکرات هستند. ۲۹نفر دیگر از نمایندگان نیز هنوز تصمیمی برای شرکت در این سخنرانی نگرفته اند و کاملا مردد هستند.

.

منبع : بولتون نیوز

ارسال دیدگاه