کد خبر : 530729

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۶ زمان : ۸:۱۹

افت ۱۱ درصدی تجارت ایران و اروپا پس از امضای برجام

آمارهای منتشر شده از سوی پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورواستات) نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران با اتحادیه اروپا در دو ماهه پس از امضای توافق جامع هسته‌ای افت قابل توجهی داشته است. ایران و گروه ۵+۱ در جولای ۲۰۱۵ به توافقی برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران دست یافتند که اگرچه این توافق هنوز […]

آمارهای منتشر شده از سوی پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورواستات) نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران با اتحادیه اروپا در دو ماهه پس از امضای توافق جامع هسته‌ای افت قابل توجهی داشته است.
ایران و گروه ۵+۱ در جولای ۲۰۱۵ به توافقی برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران دست یافتند که اگرچه این توافق هنوز اجرایی نشده است اما تحلیلگران انتظار داشتند جو مثبت ایجاد شده در اثر این توافق بتواند مبادلات تجاری ایران با کشورهای اروپایی را افزایش دهد.
به رغم این توافق و با وجود رفت و آمدهای هیئت‌های متعدد اقتصادی اروپا به ایران، مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در طی ماه‌های اوت و سپتامبر افت ۱۱درصدی داشته است.
مبادلات تجاری دو طرف که در ماه‌های اوت و سپتامبر ۲۰۱۴ بالغ بر ۱/۲۸۸ میلیارد یورو گزارش شده بود در مدت مشابه سال جاری به ۱/۱۴۳ میلیارد یورو کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش واردات اروپا از ایران در ماه‌های اوت و سپتامبر امسال ۲۷ درصد کاهش یافته و به ۱۶۸ میلیون یورو رسیده است. کشورهای اروپایی در مدت مشابه سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۲۳۳ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بودند.
صادرات اتحادیه اروپا به ایران نیز در ماه‌های اوت و سپتامبر امسال با افت هشت درصدی مواجه شده است. اتحادیه اروپا در ماه‌های اوت و سپتامبر سال گذشته ۱/۰۵۵ میلیارد یورو  کالا به ایران صادر کرده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به ۹۷۵ میلیون یورو کاهش یافته است.

منبع : جام نیوز
ارسال دیدگاه