کد خبر : 29279

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۳ زمان : ۶:۵۸

اعتکاف، برجسته‌ترین مظهر بندگی در پیشگاه ربوبی

اعتکاف فصلی برای بارش باران رحمت الهی و شستشوی آلودگی های گناه و تطهیر صحیفه ایمان و نورانی ساختن دل و صفا بخشیدن به روح و مجالی برای بار یافتن به بارگاه جلال ربانی و بالاخره ، اعتکاف برجسته ترین مظهر بندگی در پیشگاه الهی است. سنت حسنه اعتکاف با آن جایگاه ویژه و برکات […]

اعتکاف فصلی برای بارش باران رحمت الهی و شستشوی آلودگی های گناه و تطهیر صحیفه ایمان و نورانی ساختن دل و صفا بخشیدن به روح و مجالی برای بار یافتن به بارگاه جلال ربانی و بالاخره ، اعتکاف برجسته ترین مظهر بندگی در پیشگاه الهی است.

سنت حسنه اعتکاف با آن جایگاه ویژه و برکات وافره در طول قرون و اعصار گذشته در میان مسلمین آن چنانکه باید جایگاه خود را نیافته و غبار محجوریت چهره درخشان آن را پوشانده است.

یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی و باقیات و صالحات حضرت امام خمینی (ره) ، احیای این سنت حسنه است.

اعتکاف نبی مکرم اسلام (ص) در دهه آخر ماه مبارک رمضان در هر سال مشهور و مسلم بین شیعه و سنی است ، حتی نقل شده سالی که آن حضرت درگیر جنگ بدر بودند سال بعد قضا آن را به جا آورد یعنی ۲۰ روز ماه مبارک رمضان را اعتکاف نمود، ۱۰ روز برای همان سال و ۱۰ روز بعنوان قضای اعتکاف سال گذشته بود.

همسران پیامبر (ص) نیز به همراه پیامبر هم اعتکاف می نمودند و این دلالت بر مطلوبیت اعتکاف خانمها دارد . همچنانکه امام صـادق(ع) در این باره فرموده اند ‘ اعتکاف زنان همانند اعتکاف مردان است’.

در ایران اسلامی هم فریضه اعتکاف فراز و نشیبی داشت، در عصر صفوی و مرحوم شیخ بهایی رونق داشت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم به ویژه سالهای اخیر در ایام البیض ماه رجب حال و هوای خاصی به خود گرفته است.

اعتکاف از آنجا که عملی است که مطابقت با هدف کلی نظام آفرینش دارد لذا مثل سایر عبادت از اهمیت بسزایی بر خوردار است ، منتهی نکته قابل توجه آن است که اعتکاف تنها یک عبادت نیست بلکه مجموعه ای از بهترین عبادت است.

روزه ، نماز ، حضور در مسجد، دعا، تهجد تلاوت قرآن و… از جمله کارهایی است که معتکفان در طول روزهای مقرر به آنها مشغول هستند.

مردم مومن و خداجوی استان البرز نیز همزمان با دیگر خداجویان و متقربان از شب گذشته با حضور در مساجد تعیین شده؛ ایام اعتکاف را به مدت سه روز آغاز کردند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان البرز با اشاره به اختصاص ۱۵۰ مسجد در این استان برای پذیرایی از معتکفان گفت: امسال حدود۱۵ هزار نفر که بیشتر جوانان و نوجوانان هستند در این مراسم معنوی حضور دارند.

حجت الاسلام سید عباس مسعودی، سخنرانی روحانیون دراین مساجد ، برگزاری حلقه های معرفت، برگزاری محافل انس با قرآن و مداحی را از جمله برنامه های معنوی سه روز اعتکاف در استان برشمرد.

سال گذشته در ایام اعتکاف حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در حدود ۱۳۰ مسجد استان حضور یافتند.

منبع : ایرنا

ارسال دیدگاه