کد خبر : 531269

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۱۴ زمان : ۱۰:۰۰

ارتش روسیه قدرتمندتر است یا ترکیه؟

روسیه در رتبه‌بندی کلی نظامی کشورهای جهان، بعد از امریکا در رتبه دوم قرار دارد و این در حالی است که ترکیه رتبه دهم را در اختیار دارد. با اینکه احتمال کمی وجود دارد که ترکیه و روسیه وارد رویارویی مستقیم نظامی شوند و مقامات هر دو کشور نیز بر این مسئله تاکید کرده‌اند اما […]

روسیه در رتبه‌بندی کلی نظامی کشورهای جهان، بعد از امریکا در رتبه دوم قرار دارد و این در حالی است که ترکیه رتبه دهم را در اختیار دارد.

با اینکه احتمال کمی وجود دارد که ترکیه و روسیه وارد رویارویی مستقیم نظامی شوند و مقامات هر دو کشور نیز بر این مسئله تاکید کرده‌اند اما بحث قدرت نظامی نسبی دو کشور به هم در فضای مجازی رونق گرفته است.

با بررسی اطلاعات جمع‌آوری شده توسط پایگاه اینترنتی شاخص قدرت‌آتش جهانی (Global Firepower Index) می‌توان فهمید که کدام کشور در صورت بروز هرگونه جنگ یا رویارویی نظامی پیروز از میدان بیرون آمده و کدام چیزی جز ویرانی و فنا نصیبش نخواهد شد. در این گزارش بخشی از مقایسه‌ اطلاعات نظامی دو کشور ارایه شده است.
بر اساس اطلاعات این پایگاه، روسیه در رتبه‌بندی کلی نظامی کشورهای جهان، بعد از امریکا در رتبه دوم قرار دارد و این در حالی است که ترکیه رتبه دهم را در اختیار دارد. این رتبه‌بندی میانگینی از امتیازهای کسب شده در بخش‌های مختلفی مانند نیروی انسانی، تجهیزات و ذخایر نظامی می‌باشد.
در صورت بروز رویارویی نظامی، روسیه قادر خواهد بود تا بیش از ۶۹ میلیون نفر نیروی انسانی موجود را به خدمت درآورد و این مقدار برای ترکیه ۴۱ میلیون نفر خواهد بود. این در حالی است که روسیه ۷۶۶هزار و ترکیه ۴۱۰ هزار خدمه نظامی فعال دارند. نیروهای ذخیره نیز برای روسیه ۲٫۵ میلیون نفر و برای ترکیه فقط ۱۸۶هزار نفر خواهد بود.
3865386 696 ارتش روسیه قدرتمندتر است یا ترکیه؟
از نظر تجهیزات نظامی روسیه بیش از ۱۵هزار دستگاه تانک در اختیار داشته که این مقدار برای ترکیه فقط حدود ۳۷۰۰ عدد می‌باشد. خودروهای نظامی و نفربرهای زرهی نیز با همین نسبت برای روسیه بیش از ۳۱هزار دستگاه و ترکیه حدود ۷۵۰۰ عدد می‌باشد.
طبق اطلاعات این وبگاه، شکاف قدرت در بخش توپخانه‌های خودکششی مشهودتر می‌باشد بگونه‌ای که روسیه نزدیک به شش هزار توپخانه و ترکیه فقط هزار عدد از این ادوات نظامی را در اختیار دارد. سامانه‌های موشکی معروف روسیه نیز حدود ۲۸۰۰ عدد در مقایسه با ۸۱۱ سامانه پرتاب موشک‌های متعدد ترکیه می‌باشد.
برتری نظامی مشهود روسیه در بخش دریایی و هوایی آشکارتر نیز می‌شود. هواپیماهای جنگی و نظامی روسیه تقریبا ۳۴۰۰ فروند بوده که این رقم برای ترکیه حدود هزار عدد می‌باشد. از نظر دریایی نیز روسیه ۳۵۲ و ترکیه ۱۱۵ شناور نظامی در اختیار دارد.
از نظر عوامل و فاکتورهای لوجستیکی نیز روسیه تولید کننده و صادرکننده نفت و گاز بوده درحالی که ترکیه وارد کننده صرف فرآورده‌های نفتی می‌باشد. بودجه نظامی ۱۸ میلیارد دلاری ترکیه هم قابل مقایسه با بودجه ۶۰ میلیارد دلاری روسیه نمی‌باشد.
در روزهای اخیر و درپی سرنگون شدن جنگنده سوخو ۲۴ نیروی هوافضای روسیه توسط ارتش ترکیه در مرز سوریه، تنش‌های سیاسی میان دو کشور به بالاترین حد خود رسیده؛ بگونه‌ای که روسیه حتی بخش‌های بزرگی از اقتصاد ترکیه را نیز تحریم کرده و وعده انتقام سختی را از ترکیه داده است.
منبع : جام نیوز
ارسال دیدگاه