کد خبر : 1791

تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۱ زمان : ۷:۰۰

آیا شما لیاقت بهترین دوست خود را دارید؟!

مقدمه آیا شما واقعاً استحقاق بهترین دوست خود را دارید؟ آیا در طول روز که با او هستید به طرق مختلف به او نشان می‌دهید چقدر دوستش دارید و به این دوستی افتخار می‌کنید؟… یا شاید تصور می‌کنید که او به عنوان بهترین دوست، باید همیشه قدردانتان باشد و نگران آنکه مبادا شما را از […]

مقدمه

آیا شما واقعاً استحقاق بهترین دوست خود را دارید؟ آیا در طول روز که با او هستید به طرق مختلف به او نشان می‌دهید چقدر دوستش دارید و به این دوستی افتخار می‌کنید؟… یا شاید تصور می‌کنید که او به عنوان بهترین دوست، باید همیشه قدردانتان باشد و نگران آنکه مبادا شما را از دست بدهد؟ آیا به این حرف اعتقاد دارید که دوست نگاه داشتن سخت‌تر از دوست پیدا کردن است؟ اگر چنین است، آزمون زیر را با هم انجام دهید تا دریابید که آیا در این بخش، نقش ظریف خود را در ارتباط با دوست به خوبی ایفا می‌کنید یا خیر؟

 

سؤالات

۱- با بهترین دوستتان مشغول خرید هستید و او می‌خواهد شلواری را که اصلاً مناسبش نیست، را بخرد. شما چه می‌کنید؟

الف) به او می‌گویید که اگر از خوردن شکلات و شیرینیهای کاکائویی دست برداشته و غذاهای خانگی را به ساندویچهای بیرون ترجیح دهد، آنوقت این شلوار برایش مناسب خواهدبود. سپس آن را می‌خرید و به او می‌گویید که برایش نگاه می‌دارید تا به سایز دلخواه برسد.

ب) صادقانه و به آرامی نظر واقعی خود را به او می‌گویید: مطمئن نیستم که این شلوار تا چه اندازه برازنده و اندازه تو باشد، اما ظاهراً بیش از حد برایت تنگ است. حال خود دانی.

ج) حقیقت را به او نمی‌گویید، چون که می‌ترسید به احساسات او صدمه بزنید. پیش خود می‌گویید: چندان هم بد به نظر نمی‌آید.

 

۲- زمانی که هر دو نفرتان تصمیم می‌گیرید به تیم بسکتبال مدرسه بپیوندید و تنها شما موفق می‌شوید، به دوستتان می‌گویید:

الف) «تو باید بیشتر و سخت‌تر تمرین کنی». سپس راجع به تیم و مسائل و اتفاقات جالب داخل تیم با هیجان حرف می‌زنید.

ب) از او دعوت می‌کنید که آخر هفته‌ها را با شما به تمرین بپردازد و به او چندمورد ظریف و مهم را در طول بازی، یادآوری می‌کنید.

ج) تیم را ترک می‌کنید و از اینکه عضو تیمی باشید که دوستتان در آن نیست، به شدت امتناع می‌ورزید.

 

۳- بهترین دوستتان چندی است که با یک گروه دیگر (نه چندان جالب) مراوده دارد. عکس‌العمل شما به این کار:

الف) به او می‌گویید اگر همچنان بخواهد به دوستی خود با این گروه ادامه دهد، دیگر نمی‌توانید با او دوست باشید.

ب) به شدت تلاش می‌کنید تا دوستی خود را با او حفظ کنید و به او پیشنهاد می‌کنید که همچنان به دوستی خود ادامه دهد.

ج) از تمام دوستن دیگر خود می‌برید و به سختی تلاش می‌کنید تا وارد گروه دوستان جدید او شوید. اگر این، آنچیزی است که او می‌خواهد، پس شما هم برای اینکه او را از دست ندهید باید به او ملحق شوید.

 

۴- به محض اینکه والدین دوستتان از شهر خارج می‌شوند، با هم یک پارتی بزرگ به راه می‌اندازید؛ اما بر خلاف تصورتان آنها زودتر از موعد مقرر به خانه بازمی‌گردند و با صحنه‌ای از خانه به‌هم‌ریخته مواجه می‌شوند. عکس‌العمل شما:

الف) سریع از خانه خارج می‌شوید. این مشکلی است که دوستتان باید خودش به تنهایی آن را حل کند.

ب) همانجا در کنار او می‌مانید و پیامدهای این مساله را می‌پذیرید، چون شما از برگزارکنندگان این جشن بوده اید.

ج) مسئولیت را تمام و کمال می‌پذیرید و به آنها می‌گویید که جشن، پیشنهاد شما بوده و عواقب آن نیز فقط متوجه شما خواهدبود.

 

۵- کلاس تاریخ شما یکی است. دوستتان چندان در این درس موفق نیست و امتحان را به خوبی نگذرانده است. اما شما برعکس به خوبی آن را پاس کرده اید. چگونه با این موضوع برخورد می‌کنید؟

الف) نمرات هر امتحان، تست و کارهای کلاسی را به دوستتان نشان می‌دهید و از او انتظار دارید که در هیجان شما شریک باشد.

ب) به او پیشنهاد می‌دهید که برای امتحان بعدی با همدیگر دست بخوانید. درس‌خواندن دو نفره همیشه به ارتقای سطح نمرات کمک می‌کند.

ج) از خود می‌گذرید و تمام انرژی خود را صرف آموزش به او می‌کنید تا او نیز بتواند نمرانی نظیر شما به دست آورد.

 

امتیازات

سؤال ۱   الف: ۷   ب: ۱۰   ج: ۵

سؤال ۲   الف: ۵   ب: ۱۰   ج: ۷

سؤال ۳   الف: ۱۰   ب: ۷   ج: ۵

سؤال ۴   الف: ۵   ب: ۱۰   ج: ۷

سؤال ۵   الف: ۵   ب: ۱۰   ج: ۷

 

تفسیر امتیازات

بین ۳۵ تا ۵۰ امتیاز

شما در زمینه دوستی و وفاداری بهترین هستید. زمانی که بحث یک ارتباط خوب و صمیمی با توجه به نیازهای دو طرف پیش می‌اید، شما بی‌چون‌وچرا برترین هستید. شما دوستی مهربان، دلسوز، و در دوستی ثابت‌قدم هستید. شما بر خلاف خیلی‌ها که تصور می‌کنند دوستی واقعی یعنی انجام دادن هر کاری که برای طرف خوشایند باشد، معتقدید که یک دوست خوب باید بتواند دوستش را از سقوط به سراشیبی‌ها منع کرده و همیشه و در همه جا یار و یاورش باشد. آفرین بر این دوستی!

 

بین ۲۰ تا ۳۵ امتیاز

ممکن است از نظر برخی، این ایثارگری‌ها نمونه باشد، اما همیشه هم نور فدای دیگران کردن بدون کوچک‌ترین توضیحی، به نفع او نیست. در بسیاری از این موارد، چنین کارهایی نتیجه عکس دارد. سطح توقع دوست شما بالا رفته و با هم به گونه ای متفاوت رفتار می‌کنید. یک دوست خوب در عین حالی که همیشه برای دوستش حاضر است، اما نکات بد اخلاقی و بسیاری دیگر از مسائل ظریف را نیز با مهارتی تمام به او گوشزد می‌کند.

 

کمتر از ۲۰ امتیاز

شما فقط اسماً دوست هستید! در واقع از نظر شما او باید قدرتان را بداند و در تمام شادی‌های شما سهیم باشد بدون اینکه خودش شاد باشد! دوستی از منظر شما یک خیابان یک‌طرفه است که فقط او حق عبور دارد تا به شما در انتهای خیابان رسیده و مراقب باشد که از دستتان ندهد. درحالیکه شما با دیگر دوستان خوش هستید. مراقب باشید، بالاخره پس از مدتی صبر او هم تمام شده و به طریقی از شما می‌برد که دیگر امکان بازگشت وجود ندارد! سعی کنید کمی در رفتارهای خود تجدیدنظر کنید!

 

نوشته : دانیل بونیلو   ترجمه : شیلا

ارسال دیدگاه