کد خبر : 532381

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۳۰ زمان : ۱۰:۰۰

آمریکا : تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران پابرجاست

“آدام زوبین” معاون وزیر خزانه داری  در امور تروریسم در سخنانی در شورای آتلانتیک به سخنرانی درباره موضوع توافق هسته‌ای با ایران پرداخت. وی گفت: روز اجرای توافق هسته‌ای با ایران [برجام] زمانی فرا خواهد رسید که آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کند که ایران گام‌های مرتبط هسته‌ای خود بر اساس برنامه جامع اقدام […]

“آدام زوبین” معاون وزیر خزانه داری  در امور تروریسم در سخنانی در شورای آتلانتیک به سخنرانی درباره موضوع توافق هسته‌ای با ایران پرداخت.
وی گفت: روز اجرای توافق هسته‌ای با ایران [برجام] زمانی فرا خواهد رسید که آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کند که ایران گام‌های مرتبط هسته‌ای خود بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک را انجام داده است. در صورتی که ایران به تعهدات خود بر اساس توافق عمل کند در آن صورت ما نیز به تعهدات خود عمل خواهیم کرد و تحریم‌هایی که در برنامه جامع اقدام مشترک مشخص شده برداشته خواهد شد.
معاون وزیر خزانه داری آمریکا اضافه کرد: پس از روز اجرای توافق، برای نخستین بار در چندین سال گذشته، افراد غیرآمریکایی قادر خواهند بود که بدون محدودیت نفت خام ایران را بدون ترس از تحریم‌های آمریکا خریداری کنند و برای اولین بار در چندین سال گذشته، ما اشخاص غیرآمریکایی را که در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری می‌کنند تحریم نخواهیم کرد.
وی افزود: هم اکنون تمام مشکلات اقتصادی ایران ریشه در تحریم‌ها ندارد، برای مثال، بانک جهانی رتبه ایران در جهان از لحاظ راحتی فعالیت‌های تجاری در این کشور را در جایگاه ۱۱۸ قرار داده است. برداشته شدن تحریم‌ها باعث برطرف شدن تمام چالش‌های سیستماتیک ایران نخواهد شد، اما ایران باید از جایی شروع کند و می‌تواند با اجرای کامل تعهدات تحت برجام آغاز کند
زوبین اضافه کرد که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (بخشی از وزارت خزانه‌داری آمریکا که تحریم‌های اقتصادی و تجاری را مدیریت و اجرا می‌کند) راهنمای شفاف و با جزئیاتی را منتشر خواهد کرد تا جامعه تجاری کاملاً تحریم‌هایی را که در روز اجرا برداشته خواهد شد و تحریم‌های غیرهسته‌ای که همچنان پا برجا باقی خواهند ماند درک کنند. اگر سؤالاتی باقی بماند افراد می‌توانند آن را با دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا مطرح کرده و ما به آنها پاسخ خواهیم داد.
معاون وزیر خزانه داری افزود: تمام اینها بدین معنا نیست که شرکت‌ها باید از معامله با ایران خودداری کنند. آمریکا مانع فعالیت‌های تجاری در ایران که منطبق با برجام است نخواهد شد. ما هم اکنون در حال پیشروی برای اجرای توافق هستیم. آمریکا به‌صورت تنگاتنگ با شرکای داخلی و بین‌المللی همکاری خواهد کرد تا این اطمینان حاصل شود که ایران به تعهدات خود عمل کرده و ما نیز این اطمینان را می‌دهیم که به تعهدات خود عمل می‌کنیم. ما امیدواریم که ایران به تعهدات خود عمل کند تا جامعه مدنی آنها مزایای اقتصادی بالقوه آن را مشاهده کنند. تنبیه کردن یا ممانعت کردن از فعالیت‌های تجاری در ایران که منطبق با برجام باشد جزو سیاست‌های ما قرار ندارد.

منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال دیدگاه