کد خبر : 3378

تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۸ زمان : ۷:۳۲

درباره سیبری سرزمین یخبندان چه می‌دانید؟

درباره سیبری سرزمین یخبندان چه می‌دانید؟ وقتی نام سیبری یا سیبریه را می‌شنویم، ناخدآگاه در ذهن‌مان دشت‌های یخ‌زده و بی‌درخت و پوشیده از گلسنگ‌ها و کمپ‌های زندان معروف آن نقش می‌بندد؛ اما امروز این منطقه وسیع به طور کلی تغییرات زیادی کرده است. البته هنوز در آن دشت‌های یخ‌زده وجود دارد. اما زندانهایی مانند گذشته […]

درباره سیبری سرزمین یخبندان چه می‌دانید؟

وقتی نام سیبری یا سیبریه را می‌شنویم، ناخدآگاه در ذهن‌مان دشت‌های یخ‌زده و بی‌درخت و پوشیده از گلسنگ‌ها و کمپ‌های زندان معروف آن نقش می‌بندد؛ اما امروز این منطقه وسیع به طور کلی تغییرات زیادی کرده است. البته هنوز در آن دشت‌های یخ‌زده وجود دارد. اما زندانهایی مانند گذشته که محل تبعدی خلافکارترین انسانها بود به آن معنا دیده نمی‌شود. رشد جمعیت در همه جای دنیا سبب گردیده که حتی در این دشتهای بی آب و علف و سراسر برف و یخ، هزاران هزار انسان برای خودشان شهر و خانه و کاشانه فراهم کنند. در آنجا نیز مانند همه شهرها و کشورهای جهان مغازه، سینما، تئاتر، درمانگاه، و بخشهای دیگر لازم یک شهر وجود دارد. مردم به صورت عادی در آنجا زندگی می‌کنند.

 

موقعیت جغرافیایی سیبری

بهتر است ابتدا از موقعیت جغرافیایی این سرزمین پهناور مطالبی را بیان کنیم. باید گفت که بعضی از مردم این منطقه را سیبریه میَ‌گویند و بعضی‌ها سیبری تلفظ می‌کنند که کلمه انگلیسی آن به صورت سیبریا ، سیبری و سیبریه اشاره شده است.

سیبری دشت پهناوری است که همه سطح شمال آسیا را فرا گرفته و از کوهای اورال میان اروپا و آسیا تا اقیانوس کویر و از شمال به اقیانوس منجمد شمالی محدود است. پهنای روسیه به سوی شرق در سیبری است. و خاور دور روسیه در امتداد با آمریکای شمالی است. و دو مرزش با آلاسکا برخورد دادر. یعنی روسیه و آمریکا با همه دو مرز مشترک دارند. مساحت این دشت بسیار وسیع ۱۳۴۸۸۵۰۰ کیلومتر مربع است. در واقع ۶۷ درصد از مساحت روسیه را فرا گرفته است. تمام دشت‌های آن هموار است. فقط در مشرق آن کوههایی قرار دارد. رودخانه‌های آب یعنی سعی، لنا، و آمور در آن جریان دارند و به اقیانوس منجمد می‌ریزند.

این نکته را باید متذکر شد که سیبری آب و هوای بسیار سرد و خشکی دارد. در آنجا زمستان تقریبا همه روزهای سال را به خود اختصاص داده است. درجه حرارت این منطقه در بعضی از نقاط سیبری به سی تا پنجاه درجه زیر صفر می‌رسد.

در زمانی که سیبری جزو سرزمین روسیه شد، و حکومت تزارها بر آن حکم‌فرمایی می‌کردند، آمریکا، جمهوری دموکراتیک داشت. البته در مرزهای مشترک بین روسیه و آمریکاری شمالی شباهت‌هایی وجود داشته و دارد و مناطق مرزی با داد و ستد اجناس همچنین پیوند ازدواج با یکدیگر تبادل فرهنگی و اقتصادی داشته اند.

ارسال دیدگاه