کد خبر : 530790

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۶ زمان : ۱۸:۰۰

۵ درصد ایرانی‌ها آمریکا را پایبند برجام می‌دانند

مذاکره کنندگان هسته‌ای ایران برای تقویت و اجرای برجام روز سه‌شنبه به وین رفتند اما جدیدترین نظرسنجی یک مؤسسه امریکایی نشان می‌دهد بیشتر ایرانی‌ها به پایبندی امریکا به توافق هسته‌ای ایران و۱+۵ خوشبین نیستند و تنها ۵ درصد مطمئنند امریکا به تعهدات خود در برجام پایبند خواهد ماند. ایران و ۱+۵ پس از یک دهه […]

مذاکره کنندگان هسته‌ای ایران برای تقویت و اجرای برجام روز سه‌شنبه به وین رفتند اما جدیدترین نظرسنجی یک مؤسسه امریکایی نشان می‌دهد بیشتر ایرانی‌ها به پایبندی امریکا به توافق هسته‌ای ایران و۱+۵ خوشبین نیستند و تنها ۵ درصد مطمئنند امریکا به تعهدات خود در برجام پایبند خواهد ماند.

ایران و ۱+۵ پس از یک دهه کشمکش بر سر برنامه هسته‌ای ایران پایان دادند ولی ایرانی‌ها همچنان به تعهدات امریکا در اجرای توافق هسته‌ای اعتماد ندارند. مؤسسه افکارسنجی گالوپ ضمن انتشار آخرین نظرسنجی‌های این مؤسسه نوشته است: « بیش از دوسوم مردم ایران از تلاش تیم مذاکره کننده ایرانی در گفت وگوهای هسته‌ای حمایت کرده و برجام را یک دستاورد بزرگ و توافقی خوب برای ایران می‌دانند.» بر اساس این نظرسنجی که در مصاحبه رودر رو با هزار و یک نفر و از بین افراد بالای ۱۵ سال در ماه سپتامبر انجام شده است، بیش از دوسوم ایرانیان توافق هسته‌ای را توافقی خوب می‌دانند. همچنین ۶۸ درصد در پاسخ به این پرسش که «آیا رهبری ایران توافق خوبی برای کشورتان انجام داده؟» گفته‌اند بله. فقط ۱۰ درصد گفته‌اند «نه» و ۲۲ درصد هم یا گفته‌اند نمی‌دانیم یا اینکه از جواب دادن امتناع کرده‌اند. همچنین ۴۲ درصد گفته‌اند توافق برجام وضع اقتصادی شان را بهتر خواهد کرد و ۴۱ درصد گفته‌اند برجام وضع اقتصادی شان را بدتر خواهد کرد. گالوپ در ادامه نوشت: با کورسوی امید وضع اقتصادی ایرانی‌ها به دنبال شان محدود شدن تحریم‌ها در یک‌سال گذشته کمی بهبود پیدا کرده است ولی ایرانی‌ها الان منتظر هستند ببینند چه پیش خواهد آمد.
نتایج نظرسنجی مذکور همچنین نشان داده است شمار زیادی از مردم ایران (۵۶ درصد) گفته‌اند حصول این توافقنامه زمینه بهبود روابط ایران با کشورهای غربی را فراهم کرده و البته گالوپ ادعا کرده ۵۱ درصد ایرانی‌ها نیز امیدوارند توافق مذکور به بهبود روابط ایران و امریکا بینجامد. با این وجود، نظرسنجی تأیید می‌کند که ۴۷ درصد ایرانی‌ها شیوه رهبری امریکا را نمی‌پذیرند.  همچنین مؤسسه گالوپ به این نکته نیز اشاره کرده است که هنوز شمار کسانی که در ایران از واشنگتن و رهبری سیاسی امریکا حمایت می‌کنند بسیار ناچیز است و فقط ۱۹ درصد از مردم ایران در مورد اداره کنندگان کاخ سفید نظر مثبتی ارائه داده‌اند. براساس این نظرسنجی، فقط ۵ درصد ایرانی‌ها کاملاً مطمئن هستند که امریکا به تعهدات خود در برجام پایبند می‌ماند. ۴۰ درصد اطمینان کمی دارند، ۱۸ درصد چندان اطمینانی ندارند و ۲۳ درصد هم کاملاً مطمئن هستند امریکا به برجام پایبند نخواهد ماند.  این درحالی است که به رغم توافق هسته‌ای، باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا ۱۱ نوامبر قانون وضعیت فوق‌العاده علیه ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد و بی‌اعتمادی‌ به این کشور در ارتباط با اجرای برجام بیش از پیش افزایش یافت. تمدید این فرمان با روح توافق برجام در تضاد بود چرا که در کنار محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران لغو تحریم‌ها علیه ایران نیز به عنوان یکی از اصول و مبانی اساسی در برجام تعریف شده است.

برجام الزام‌آور نیست
در شرایطی که انتظار می‌رفت به تناسب سیاست‌های راستی آزمایی ایران، کشورهای غربی نیز گام‌هایی اساسی را برای لغو تحریم‌ها اجرا کنند ولی مقامات غربی همچنان به الزام آور بودن این توافق اصرار دارند تا از زیر بار تعهدات خود شانه خالی کنند. پایگاه اینترنتی نشنال ریویو روز چهارشنبه نوشت: وزارت خارجه امریکا اذعان کرده است توافق هسته‌ای ایران قانوناً الزام‌آور نیست. این پایگاه اینترنتی در گزارشی به قلم جول گِرک نوشت: «دولت اوباما طی نامه‌ای به مایک پومپئو عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان امریکا اذعان کرد باراک اوباما از مقامات ایرانی نخواسته است توافق هسته‌ای را امضا کنند و این توافق از نظر قانونی الزام آور نیست.» جولیا فریفیلد، معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور قانونگذاری در روز نوزدهم ماه نوامبر در نامه‌ای اعلام کرد: «طرح جامع اقدام مشترک یک معاهده یا توافقنامه اجرایی نیست و یک سند امضا شده محسوب نمی‌شود.»

آژانس نظرات تیم هسته‌ای را در نظر می‌گیرد 
حمید بعیدی‌نژاد رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران در صفحه اینستاگرام خود درمورد دیدار هیئت ایرانی در وین با تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشت: «آژانس بین‌المللی اتمی اعلام کرد که حتی‌الامکان نظرات تیم مذاکره کننده ایران را در گزارش نهایی مدیر کل آژانس در نظر می‌گیرد.» بعیدی‌نژاد در این یادداشت افزود: «در جلسه اخیر تیم ایرانی با تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین محورهای جمع بندی آژانس از مجموعه یافته‌های خود از موضوع پی ام دی (PMD) قبل از ارائه گزارش نهایی که قرار است روز اول دسامبر (۱۰ آذر) در وین منتشر شود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

منبع : روزنامه جوان
ارسال دیدگاه