کد خبر : 533006

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۱ زمان : ۷:۳۵

تایید صلاحیت اصلاح‌طلبان و مستقلین ۸ برابر اصول‌گرایان

آخرین آمار و جزئیات از دلایل ردصلاحیت‌ها و عدم احراز صلاحیت‌های داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر می‌شود.

پرونده ۱۲۰۴ داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی در هیئت نظارت بر انتخابات مورد بررسی قرار گرفته که از این تعداد ۳۱۱۳ داوطلب ردصلاحیت، ۴۷۲۰ داوطلب تأیید صلاحیت، ۵۱۸ داوطلب نیز انصراف داده‌اند و ۳۵۲۸ داوطلب هم صلاحیت‌شان برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی از سوی هیئت نظارت بر انتخابات احراز نشده، این در حالی است که اصلاح‌طلبان و مستقلان نسبت به اصول‌گرایان ۸ برابر بیشتر صلاحیت‌شان تأیید شده است.

اگر مقایسه‌ای از نظر تأیید صلاحیت داوطلبان اصلاح‌طلب نسبت به اصول‌گرا داشته باشیم، می‌بینیم که تعداد اصلاح‌طلبانی که صلاحیت‌شان در هیئت نظارت بر انتخابات تأیید شده، ۲ برابر اصولگرایان است.

براساس این گزارش، برخی چهره‌های مشهور سیاسی هم به دلیل تشابه اسمی صلاحیت‌شان برای اعضای هیئت نظارت بر انتخابات احراز نشده است.

طبق این گزارش، ۷۹۵ داوطلب در هیئت‌های اجرایی ردصلاحیت شده‌اند که از این تعداد ۱۶۲ داوطلب نمایندگی در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اعتراض به ردصلاحیت‌شان شکایت نکرده‌اند.

عده‌ای از داوطلبان به دلیل اتهاماتی همچون قتل، سرقت، زنا، جعل سند، رشوه‌خواری و ارتشاء صلاحیت‌شان رد شده است.

به گزارش تسنیم، برخی از داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم به دلیل غیرایرانی بودن و یا داشتن تابعیت دوگانه ردصلاحیت شده‌اند. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران افراد غیرایرانی و یا دارای تابعیت دوگانه نمی‌توانند در هیچ‌کدام از انتخابات‌ نامزد شوند.

همچنین از حدود ۳۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره نهم که در انتخابات دوره دهم مجلس ثبت‌نام و ردصلاحیت شده‌اند، تعداد نمایندگان اصولگرا سهم بیشتری در ردصلاحیت‌ها را نسبت نمایندگان اصلاح‌طلبان به خود اختصاص داده‌‌اند.

نکته حائز اهمیت این است که اطلاعات تمامی داوطلبان اعم از تأیید صلاحیت‌شدگان، ردصلاحیت‌شدگان و یا آن دسته از داوطلبانی که صلاحیت‌شان احراز نشده به صورت لحظه به لحظه از مراجع چهارگانه(وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، ثبت احوال و وزارت دادگستری) به هیئت نظارت گزارش شده؛ علاوه بر این، افراد حقیقی و حراست سازمان‌ها و نهادها نیز گزارشات و مستندات لازم را درباره کاندیداها به هیئت نظارت ارائه می‌کنند.

براساس این گزارش، ۲۷۲۹ داوطلب در تهران ثبت‌نام کرده‌اند که ۵۶ داوطلب در مرحله اول انصراف دادند و ۸۵۲ داوطلب نیز صلاحیت‌شان تأیید و ۶۳۴ داوطلب هم ردصلاحیت شده‌اند و از طرفی ۱۱۴۱ داوطلب صلاحیت‌شان احراز نشده است. در تهران ۱۲۷ داوطلب در هیئت اجرایی ردصلاحیت شده‌اند که ۴۶ داوطلب بابت ردصلاحیت‌شان شکایتی نکرده‌اند.

برخی از داوطلبانی که صلاحیت‌شان احراز نشده، آدرس دقیقی برای تحقیقات در پرونده ثبت‌نام‌شان ارائه نکرده‌اند.

ارسال دیدگاه