کد خبر : 181577

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۲ زمان : ۸:۲۹

گلف استریم چیست؟

گلف استریم رودخانه عظیم و مرموزی است که در اقیانوس اطلس جاری است و یکی از عظیم‌ترین جریان‌های آب دنیا محسوب می‌شود. این جریان در هر ساعت نزدیک صد میلیارد متر مکعب آب را با سرعتی بهت‌آور در میان تنگه های کرانه فلوریدا سرازیر می‌کند و رودخانه‌های عظیم آمازون و می سی سی پی در […]

گلف استریم رودخانه عظیم و مرموزی است که در اقیانوس اطلس جاری است و یکی از عظیم‌ترین جریان‌های آب دنیا محسوب می‌شود. این جریان در هر ساعت نزدیک صد میلیارد متر مکعب آب را با سرعتی بهت‌آور در میان تنگه های کرانه فلوریدا سرازیر می‌کند و رودخانه‌های عظیم آمازون و می سی سی پی در برابر عظمت این جریان آب گرم به منزله روزهای کوچکی هستند. حرارت جریان آب گرم گلف استریم مساوی حرارتی است که از سوزاندن ۲۰۰۰۰۰۰ تن ذغال به دست یم‌آید. شدت و قدرت حرارت این جریان به حدی است که می‌تواند هوای تمام ممالک شمالی اروپا را گرم کند. اگر فرضاً ۱۵ درجه از حرارت این رودخانه کاسته شود، احتمالاً تمام ممالک شمالی اروپا مخصوصاً انگلستان مسکن اسکیموها خواهدشد.

علت وجود گلف استریم چیست؟

در اثر وزش باد ثابتی از آمریکا به سوی مغرب آب‌های گرم خلیج مکزیک روی هم انباشته شده در نتیجه سطح آب‌های گرم خلیج مکزیک نسبت به اقیانوس مجاور اندکی بلندتر می‌شود. این آب‌ها از بین شکاف تنگه فلوریدا و کوبا که دارای ۲۹ مایل عرض و ۲۵۰ پا عمق می‌باشد، با سرعت عبور کرده و مسافرت ۵۰۰۰ مایلی خود را به سمت کشورهای اسکاندیناوی شروع می‌کند. هنگامی که جریان گلف استریم به اروپا می‌رسد، به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود و قسمت شمالی آن به اقیانوس هند شمالی ریخته و قسمت جنوبی آن مجدداً مسیر بادهای گرم آمریکا را پیش می‌گیرد و به طرف خلیج مکزیک رهسپار گشته و مجدداً حرارت اولیه خود را به دست می‌آورد.

ارسال دیدگاه