کد خبر : 525300

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۵ زمان : ۱۰:۰۶

گذری بر زندگی پروفسور حسابی

گذری بر زندگی پروفسور حسابی پروفسور حسابی به همسر و فرزندان خود عشق می‌ورزید و به آنها احترام می‌گذاشت. ایشان با وجود مشغله بسیار، همواره می‌کوشید از هر فرصتی برای تبادل نظر و هم‌نشینی با آنها استفاده کند. او هر شب ۲ ساعت را به آموزش مطالب گوناگون و پاسخ‌گویی به سؤالات درسی فرزندانش و […]

hassabi pic گذری بر زندگی پروفسور حسابی

گذری بر زندگی پروفسور حسابی

پروفسور حسابی به همسر و فرزندان خود عشق می‌ورزید و به آنها احترام می‌گذاشت. ایشان با وجود مشغله بسیار، همواره می‌کوشید از هر فرصتی برای تبادل نظر و هم‌نشینی با آنها استفاده کند.

او هر شب ۲ ساعت را به آموزش مطالب گوناگون و پاسخ‌گویی به سؤالات درسی فرزندانش و همچنین ساعتی را به آموزش فرزندان همسایگان اختصاص می‌داد.

 

سرگرمی‌های منزل

تعمیرات برق و آب، رسیدگی به باغچه‌ها، امور ساختمانی منزل، تعمیر اتومبیل، ساخت دستگاه‌ها و آزمایش ابتکارات در کارگاه منزل.

 

مسافرت‌های پروفسور حسابی

سفر به تمامی شهرستان‌ها و روستاهای کشور تا حد توان و به مدت ۹ روز در تعطیلات نوروز و حدود ۲ ماه در هنگام تعطیلات تابستانی، مسافرت به کشورهای خارجی از جمله: فرانسه، انگلستان، ایتالیا، اتریش، آلمان، سوییس، اسکاندیناوی، کانادا، آمریکا، سوریه، روسیه، مصر، عربستان، اردن، ترکیه، الجزایر، چین، ژاپن، هند، و کشورهای آسیای میانه: هنگ‌کنگ، تایلند، تایوان، سنگاپور، همچنین آلاسکا و تمام کشورهای اروپای شرقی.

 

بیانی زیبا در مورد استاد پروفسور حسابی

نظر یکی از اساتید ( یکی از شاگردان پروفسور حسابی ) :

پروفسور حسابی، با ۳ نسل کار و تلاش خستگی‌ناپذیر، ۷ نسل استاد و دانشجو را برای کشور تربیت کرد.

ایشان درس خواندن جدی و جدی بودن را به ما آموخت.

دکتر حسابی علاوه بر فیزیک، به شاگردانش زبان خارجی علمی را نیز می‌آموخت.

وی کم و کوتاه سخن می‌گفت، بیشتر گوش می‌داد و بیشتر تعقل می‌کرد.

پروفسور حسابی، ایستادگی و مبارزه علمی را به شکل علمی و با متانت و تعقل انجام میداد، وقت را تلف نمی‌کرد و از تمام لحظات استفاده می‌نمود.

 

پروفسور حسابی در سال ۱۳۵۰ به عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران ملقب شد و در سال ۱۳۶۶ در کنگره که به مناسبت بزرگداشت استاد برپا شده بود، از خدمات ایشان به عنوان «پدر فیزیک ایران» قدردانی به عمل آمد. استاد پروفسور حسابی همچنین در سال ۱۹۹۰ میلادی به عنوان « مرد اول علمی جهان » برگزیده شد.

و سرانجام پروفسور سید محمود حسابی، پس از ۹۰ سال عمر پربار و کسب افتخارات گوناگون، در دوازدهم شهریور ماه سال ۱۳۷۱ در بیمارستان دانشگاه ژنو و به هنگام معالجه قلبی بدرود حیات گفت.

مقبره پروفسور حسابی بنا به خواسته ایشان در زادگاه خانوادگی و در شهر دانشگاهی تفرش قرار دارد.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد

ارسال دیدگاه