کد خبر : 1595

تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۷ زمان : ۴:۰۰

چرا خانم‌ها پس از ازدواج چاق می‌شوند؟ (قسمت دوم)

قدم اول : وعده‌ غذایی مردانه اغلب خانمها وقتی ازدواج می‌کنند هرآنچه همسرشان می‌خورد در آن با وی شریک می‌شوند و هم‌اندازه و همراه او می‌خورند. یک متخصص تغذیه ذکر می‌کند : مردها جثه درشت‌تری دارند، بنابراین غذای بیشتری می‌خورند و زمانی که زنان در کنار مردان قرار می‌گیرند، غذایشان اضافه می‌شود. بسیاری از افراد […]

قدم اول : وعده‌ غذایی مردانه

اغلب خانمها وقتی ازدواج می‌کنند هرآنچه همسرشان می‌خورد در آن با وی شریک می‌شوند و هم‌اندازه و همراه او می‌خورند. یک متخصص تغذیه ذکر می‌کند : مردها جثه درشت‌تری دارند، بنابراین غذای بیشتری می‌خورند و زمانی که زنان در کنار مردان قرار می‌گیرند، غذایشان اضافه می‌شود.

بسیاری از افراد می‌پرسند،‌ ممکن است زن و مرد با هم زندگی کنند اما زن غذایش به اندازه مرد نباشد. بله اما این کار نیاز به مراقبت و هشیاری دارد. یکی از بهترین راه حلها این است که در تمام وعده های غذایی، مانند شوهرتان غذا نخورید. کافی است با او سر یک میز بنشینید و فقط سالاد بخورید و به جای اینکه یک غذای کامل را میل کنید، مقداری از حجم معده تان را با دسرها پر کنید.

همیشه سعی کنید در بشقابتان کمتر از همسرتان غذا بریزید و اصلا خود را با او مقایسه نکنید. همچنین از خوردن بشقاب دوم نیز بپرهیزید. زیرا عموماً مردها بشقاب دوم غذا را نیز می‌خورند.

یک زن ۳۶ ساله می‌گوید : با وجود اینکه بیشتر از دوران مجردی ام غذا میخورم، اما در دو سال اول زندگی مشترکمان هشت پوند وزن کم کردم. پیش از این هرگز لب به شام نمیزدم و با کمی تنقلات اشتهایم را از بین می‌بردم، اما حالا هر شب باید با شوهرم شام بخورم.

این یک عادت خوب است که زن و شوهر همراه یکدیگر سر میز بیا سفره غذا بنشینند و با هم غذا بخورند. اما برای اینکه خانمها بتوانند وزن خود را متعادل نگه دارند باید از روش غذا پخت خاصی نیز استفده کنند.

برای مثال، یک روز به سلیقه همسرشان غذای سرخ‌کرده و یا گوشت و سیب‌زمینی و انواع غذاهای پرکالری لذیذ را بپزند و البته خودشان کمتر از آن مصرف کنند و روز بعد سبزیجات مختلف را به طور آب‌پز برای غذا آماده کنند. به این ترتیب هرگز نه خود و نه همسرشان وزن متناسب خود را از دست نخواهندداد.

 

گام دوم : دمبل زدن را فراموش نکنید

اگر شما تنها بیست دقیقه وقت برای ورزش کردن داشته باشید، کدام یک از ورزش‌های زیر را انتخاب می‌کنید؟

« می‌دوید. سریع پیاده روی می‌کنید. روی تریدمیل می‌دوید. حرکات جهشی انجام می‌دهید. حرکات پا را تمرین می‌کنید. و یا دمبل می‌زنید؟

طبق آمار گرفته شده، اغلب مردم فعالیت‌های ایروبیک را برای انجام تمرینات ورزشی انتخاب می‌کنند زیرا بیشترین میزان کالری در این نوع از فعالیت می‌سوزد. ایروبیک همانطور که از نامش پیداست ورزش هوازی است که فرد در طول مدت زیاد با اکسیژن گیری فراوان آن را انجام می‌هد.

زمانی که کسی ایروبیک تمرین می‌کند، میزان زیادی چربی در زیر پوستش کاهش می‌یابد اما مطلب بسیار مهم‌تر افت بافتهای عضلانی است که اندام را از فرم خارج می‌کند.

دمبل زدن یک روز در میان باعث می‌شود فرد چربی بیشتری را بسوزاند و حتی در آن روز طی خواب نیز چربی می‌سوزاند. اما دلیل چیست؟

وقتی شما دمبل می‌زنید،‌ روی عضلات خود کار کرده‌اید و هر یک پوند عضله حدود ۳۵ تا ۵۰ کالری مصرف می‌کند؛ حال آنکه هر پوند چربی تنها دو کالری ناچیز می‌سوزاند.

در نتیجه وقتی فردی بافتهای چربی‌اش را به عضله تبدیل می‌کند به این ترتیب سوخت کالری در بدنش بالا می‌رود و به راحتی وزن کم می‌کند، به علاوه تناسب اندامش نیز همواره حفظ می‌شود.

ربرتا کلبی پرستاری است که همواره در دهه سی زندگی‌اش از چاقی رنج می‌برد. دو سال قبل ناگهان تصمیم گرفت هفته‌ای سه روز، یک روز در میان ورزش کند. او می‌دانست فردی که اینگونه تمرینات منظمی انجام دهد، متابولیسم بدنش نظم می‌یابد.

او ابتدا رژیم غذایی ضمن ورزش را برای خودش طراحی کرد. نکته مهم در غذا خوردن، سیری روانی است. هر فردی یک نوع سیری فیزیکی و روانی دارد. وقتی فردی شروع به غذاخوردن می‌کند، طی مدت زمان خاصی به سیری روانی دست می‌یابد که در افراد مختلف، متفاوت است.

هر فرد برای اینکه بتواند در این مدت زمان غذای کمتری بخورد، باید غذا را خوب بجود و دوم اینکه با قاشق و وسایل کم‌ظرفیت چون چنگال یا قاشق مرباخوری غذا را به دهان بگذارد تا آنکه آن مدت سیری روانی پر و کامل شود و فرد از لحاظ روحی احساس سیری کند.

ربرتا با علم به این مطلب غذای خود را تنظیم و بعد، یک روز در میان بیست دقیقه ورزش کرد. او وزنه زدن را نیز در برنامه خود داشت. او پس از دو سال موفق شد به تناسب اندام دهه بیست زندگی‌اش دست پیدا کند.

او با کاهش میزان زیادی چربی، چربی بدنش را به ۱۸ درصد رساند. میانگین چربی در بدن خانم‌ها در دهه سی زندگی‌شان سی درصد است. او می‌گوید: ورزشهای سنگین، متابولیسم بدنم را کاملاً عوض کرد. هم اکنون می‌توانم اگر گاهی احساس اشتهای بیشتری می‌کنم، بیشتر غذا بخورم. چربی‌های شکمم آب شده و دور کمرم کم شده و دستها و پاهایم نه‌تنها تناسب یافته‌اند،‌ بلکه قدرت بیشتری هم برای کارکردن دارم.

 

گام سوم : وزن تولد

در دوران بارداری مقداری اضافه وزن امری طبیعی است. اما از چاقی مفرط باید اجتناب کرد. البته متخصصان اصلا به مادران باردار پیشنهاد نمی‌کنند که رژیم بگیرند، ولی بیشتر زن‌ها در سه ماهه اول بارداری به روزی ۳۰۰ کالری مازاد احتیاج دارند.

در طول ۱۹ هفته اول دوره بارداری، خانمها باید بیش از هفت تا ده پوند وزن اضافه کنند. متخصان عموماً به مادران توصیه میکنند به طور نرمال هفته ای نیم کیلو وزن که مطابق یک پوند است، اضافه وزن داشته باشند. البته هر فرد باید با پزشک خودش در این مباره مشورت کند.

پس از وضع حمل، خیلی از خانمها با مشکل کاهش دادن آن وزن اضافه مواجه می‌شند. کلید حل این معما تنها و تنها ورزش کردن است. معمولاً خانمها پس از زایمان دچار نوعی خستگی روحی و جسمی می‌شوند که در این حالت به خوردن غذای بیشتر پناه می‌برند، اما این صحیح نیست. آنها برای بازیافتن سلامتی‌شان باید به جای خوردن بیش از حد، ورزش کردن را آغاز کنند.

یک پزشک می‌گوید: اگر ر دوران بارداری یا کمی پس از وضع حمل،‌ بانوان ورزش کنند، متابولیسم بدنشان بالا می‌رود و در نتیجه برنامه غذایی‌شان منظم می‌شود.

استیسی روبرت مادر دو کودک اظهار می‌کند که تمرینات منظم در کلاس ورزش به او کمک کرد تا ۳۰ پوند اضافه وزنش را پس از به دنیا آوردن کودک دومش به راحتی پایین بیاورد. او می‌گوید: من واقعاً مایلم که ورزش کنم و در کنار آن هرچه را که دوست دارم و اشتهایم می‌کشد، بخورم. هر هفته خودم را وزن می‌کنم و وقتی که متوجه کاهش آن می‌شوم، اشتیاق بیشتری نسبت به ادامه تمریناتم پیدا می‌کنم.

 

قدم چهارم : هرچه میخواهید بخورید

یک متخصص تغذیه توصیه می‌کند: هرگاه هوس کردید چیزی را بخورید، به طور کنترل شده آن را میل کنید. اما هرگز خود را به طور کامل از ماده غذایی خاصی منع نکنید که در این صورت حالت حرص و ولع نسبت به غذاها در شما ایجاد خواهدشد که شاید یک روز دیگر تحمل و خودداریتان تمام شود.

هرگاه میل شما مثلاً به پسته شام برد، یک مشت از آن را بخورید تا این حرص در شما از بین برود و از زندگیتان نیز لذت ببرید. زیرا خوردن، یکی از لذتهای دنیاست.

او همچنین پیشنهاد می‌کند که پنج تا شش وعده غذای کم‌حجم بخورید؛ از مصرف دو تا سه ئعده غذای پرحجم اجتناب کنید. زیرا که تعدد تغذیه سطح انرژی بدن را نظم می‌بخشد.

 

قدم پنجم : تنظیم وقت

وقتی یک خانم، فرزند و همسرش را در کنار خود دارد و در محیط کار، دوستانش به او علاقه‌مندند و رئیس همواره از او احساس رضایت می‌کند، پوشیدن لباس‌های گشادتر برای پوشاندن چاقی کار ساده‌ای می‌شود، زیرا که او تمام این چیزهای رضایت بخش را در اطراف خود دارد.

اغلب خانمها می‌پرسند: چه کسی وقت کافی دارد که هم کارمند و مادر خوبی باشد و هم ورزش هم بکند؟

مشکل دقیقاً همین جاست. وقتی فردی کالری زیای مصرف می‌کند، و حرکتی نداشته باشد، حتماً بر وزنش افزوده خواهدشد. در این حالت، روزانه صد کالری کمتر سوخت می‌کند و در هر سال ده پوند چاق می‌شود و کم‌کم این حالت بر روح و جسم فرد اثر می‌گذارد.

النا دورفمن ۳۴ ساله که عکاس است و مقدار زیادی از وقتش را در اداره می‌گذراند، برای اینکه بتواند هم ورزش کند و هم در اوقات فراغت با دوستانش مراوده داشته باشد، با عده ای از دوستانش قرار گذاشت که به جای جمع شدن کنار یکدیگر و چای و شیرینی خوردن، همگی به پیاده روی و یا دوچرخه‌سواری بروند. در این حالت او، هم روابط اجتماعی خود را حفظ کرد و هم توانست با یک برنامه دقیق ورزشی، سلامتی خود را تضمین کند.

نوشته‌ی : استیسی کالینو

ترجمه‌ی : میترا علی‌شهبازی

ارسال دیدگاه