کد خبر : 2315

تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۲ زمان : ۷:۰۰

مهمترین خواص درمانی گیاه بنفشه

بنفشه گیاهی است علفی و یک ساله که ریشه اصلی‌اش پایدار است و در مزرعه ها به فراوانی می‌روید. ساقه‌اش کم و بیش شاخ‌شاخ و گره‌دار است و بلندی آن به ده تا سی سانتیمتر می‌رسد. گل این گیاه از اوایل زمستان تا اواخر تابستان باز می‌شود.       قسمتهای مورداستفاده : گل‌ها ، […]

بنفشه گیاهی است علفی و یک ساله که ریشه اصلی‌اش پایدار است و در مزرعه ها به فراوانی می‌روید. ساقه‌اش کم و بیش شاخ‌شاخ و گره‌دار است و بلندی آن به ده تا سی سانتیمتر می‌رسد. گل این گیاه از اوایل زمستان تا اواخر تابستان باز می‌شود.

 

viola odorata 01 مهمترین خواص درمانی گیاه بنفشه

 

 

قسمتهای مورداستفاده : گل‌ها ، گیاه گلدار

از قرن هفدهم تا امروز افراد جوامع مختلف بنفشه را اگرنه به عنوان اکسیر همه دردها، دست کم به عنوان یکی از مؤثرترین گیاهان در برابر بیماری‌های جلدی (لک و پیس، اگزما) و به خصوص درمان اگزمای پوست سر به کار برده‌اند. برخی آن را برای درمان عفونتهای ریوی و روماتیسم عروقی نیز تجویز کرده ‌اند.

 

مهمترین خواص درمانی بنفشه

 

ادرارآور و مسهل

۳۰ گرم گیاه تازه یا ۵۰ گرم گیاه خشک شده را به مدت ۱۵ دقیقه در ۱ لیتر آب بجوشانید. به عنوان ادرارآور و مسهل به مقدار ۳ فنجان در روز پس از غذا بنوشید.

 

صاف کننده خون و نیز درمان لک و پیس

۱۵ تا ۲۰ گرم گل و برگ خشک شده را چند ساعتی در نیم لیتر آب بخوابانید و سپس بجوشانید. آن را صاف کنید و شکر فراوان بزنید. به عنوان صاف کننده خون و نیز برای درمان لک و پیس و اگزمای پوست سر به مدت ۲ تا ۳ هفته هر روز صبح ناشتا ۱ فنجان بنوشید.

 

درمان گریپ و تب

مقدار ۵۰ گرم گل بنفشه خشک را در ۱ لیتر آب سرد بریزید و بجوشانید. ۱ ربع بعد، بگذارید خنک بشود و سپس با عسل شیرین کنید و هر روز ۳ تا ۵ فنجان از آن را با فاصله ۳ تا ۴ ساعت بنوشید. شربت فوق علاوه بر گریپ، برونشیت و سیاه سرفه را نیز درمان می‌کند.

 

درمان آنژین و ورم گلو

غرغره کردن با شربت شیرین نشده گل بنفشه روی ۳ بار درمان آنژین و ورم گلو است.

 

درمان برفک دهان

شستشوی دهان با شربت شیرین نشده بنفشه، درمان برفک دهان است.

 

درمان میگرن و سردرد

نوشیدن روزی ۳ تا ۴ فنجان از شربت شیرین شده با عسل، درمان این نوع ناراحتی‌ها است.

 

درمان ورم لثه ها

شست‌وشو با شربت شیرین نشده گل بنفشه درمان ورم لثه ها است و آنها را محکم می‌کند.

 

درمان زکام

نوشیدن شربت بنفشه هر روز تا ۵ فنجان همانطور که در قسمت گریپ و تب شرح داده شد، درمان کننده زکام است.

 

گردآوری : علی احمدی نسب

ارسال دیدگاه