کد خبر : 527341

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۰۹ زمان : ۸:۰۰

ماهواره تهدیدی خاموش برای خانواده‌ها

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، استفاده از شبکه های مجازی مخلوطی از خوشبینی‌ها و بدبینی‌هایی است که بسیاری از کارشناسان حوزه های مربوطه را بر آن داشته است که به ارائه نظرات موافق و مخالف بپردازند. تاثیر گذاری این شبکه‌ها بر فرهنگ جامعه، نکته‌ای است که باعث نگرانی و دلواپسی بسیاری از کارشناسان […]

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، استفاده از شبکه های مجازی مخلوطی از خوشبینی‌ها و بدبینی‌هایی است که بسیاری از کارشناسان حوزه های مربوطه را بر آن داشته است که به ارائه نظرات موافق و مخالف بپردازند.

ماهواره ماهواره تهدیدی خاموش برای خانواده‌ها

تاثیر گذاری این شبکه‌ها بر فرهنگ جامعه، نکته‌ای است که باعث نگرانی و دلواپسی بسیاری از کارشناسان شده است، چرا که نتیجه تحقیقات نشان از اعتیاد برخی جوانان به این شبکه‌ها دارد و بسیاری از شهروندان به جای حضور واقعی در میان جمع خانواده ترجیح می‌دهند بیشترین ساعات روز خود را به گشت و گذار مجازی در شبکه‌های اینترنتی بپردازند.

این واقعیت که کشورهای غربی با راه اندازی این گونه شبکه‌های مجازی سعی در کم رنگ کردن فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی را دارند، کام بسیاری را تلخ کرده است چرا که آنان در تلاش هستند با تاثیر بر ایدئولوژی افراد جامعه ما، به مرور زمان فرهنگ خود را جایگزین کنند.

در این آشفته بازار دنیای مجازی آن هم از نوع غربیش جای خالی نرم افزارهای داخلی با رنگ و بوی بومی که در آن اندیشه اسلامی و داستان‌های کهن ایرانی – اسلامی که برگرفته از کتاب قرآن و احادیث ائمه معصومین و کتب کهن است، احساس می‌شود.

با تفاسیر ارائه شده در زمینه شبکه‌های مجازی باید به استفاده از ماهواره به عنوان تهدیدی دیگر که فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی را نشانه گرفته است، اشاره کرد.

استفاده از شبکه های ماهواره‌ای و دیدن سریال ها و فیلم‌های که هیچگونه سنخیتی با فرهنگ غالب جامعه ما ندارد باعث تغییرات اساسی در امور فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می‌شود. اینجا باید از عبارت «جنگ نرم رسانه ای» یاد کنیم که به کرات از رسانه‌های داخلی شنیده‌ایم هدف طراحان این جنگ، تولید محتوایی است که با فرهنگ جامعه ما همخوانی ندارد.

با نگاهی عمیق به برنامه‌های ماهواره می توان پی برد که هدف اصلی آنان ترویج خانواده‌های بی سامان و لجام گسیخته در مقابل ساختار سنتی خانواده و مورد تهدید قرار دادن ارزش های اخلاقی و اجتماعی خانواده ها، تعصب زدایی از کانون خانواده و ترویج بی تفاوتی نسبت به حریم، هویت زدایی ازمفهوم خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی مستقل و مؤثر، تضعیف اعتقادات مذهبی و دینی مخاطبان، از بین بردن قدرت تفکر و تعمق نسبت به مسایل سیاسی، اجتماعی، اعتقادی، افزایش جرایم توسط نمایش تصاویر خشونت بار و نزاع و کشتار، ارائه اخبار و اطلاعات ناروا و تحریف اخبار و شایعه پراکنی است.

بر کسی پوشیده نیست که ماهواره تهدیدی کاملا جدی است به همین منظور باید بهترین راه حل از سوی متولیان امر اندیشیده شود.

 مدیرکل اداره کل تبلیغات اسلامی البرز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: با توجه به پیشرفت های جامعه باید نگاه ما به ماهواره یک نگاه امنیتی و فرهنگی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید عباس مسعودی ادامه می‌دهد: در ظاهر ماهواره وسیله ای است که مردم به دید رفاهی به آن نگاه می‌کنند ولی وقتی عمیقا به این موضوع فکر کنیم به خوبی در می‌یابیم که ماهواره تهدیدی خاموش است.

مسعودی با اشاره به اینکه استفاده از ماهواره توسط نوجوانان و جوانان از سوی پدران و مادران مورد کم توجهی قرار گرفته است، می‌گوید: پدران و مادران در شرایط حساس کنونی که ایران اسلامی مورد هجمه های فرهنگی از سوی غرب است باید بیش از گذشته به این موضوعات حساس توجه نشان دهند و بدانند که بی توجهی به این امور باعث آسیب هایی می شود که به سادگی قابل جبران نیست.

مدیرکل اداره کل تبلیغات اسلامی البرز می‌افزاید: احترام به پدر و مادر و بزرگترها جایی در فیلم‌ها و شبکه های ماهواره ای ندارد به همین منظور باید والدین نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهند و با استفاده از ماهواره موجبات از هم گسیختگی خانواده را فراهم نکنند.

این مسئول یادآور می‌شود: شبکه های اجتماعی مجموعه ای از امکانات را در اختیار افراد می‌گذارد که باید با آگاهی دادن به شهروندان موجبات استفاده صحیح از این شبکه را فراهم کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مسعودی در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولان فرهنگی تدبیری برای ترویج فرهنگ دینی در این نرم افزارهای ارتباطی اندیشیده اند یا خیر؟ می‌گوید: تاثیرگذاری شبکه های مجازی بر کسی پوشیده نیست باید مسئولان باید برای اشاعه فرهنگ دینی در میان جوانان از این فرصت ها استفاده کنند.

وی غفلت از تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی و همچنین ماهواره را خطرناک دانسته و می‌افزاید: غفلت در این زمینه آسیب‌های را به پیکر جامعه وارد می کند و باعث ایجاد اختلاف در میان جوانان و خانواده می‌شود.

نرم افزارهای داخلی فرهنگ زیبایی دینی را اشاعه دهند

مدیرکل اداره کل تبلیغات اسلامی البرز بیان می‌کند: شبکه‌های مجازی وجود دارد و نمی‌توانیم این واقعیت را کتمان کنیم به همین منظور باید با ارائه بهترین راه حل از سوی کارشناسان، فرهنگ صحیح استفاده از آن ها را اشاعه دهیم.

وی در ادامه می‌گوید: باید کارشناسان با ساخت نرم افزارهای ایرانی جوانان را ترغیب کنند که از نمونه‌های ساخت وطن استفاده کنند در نرم افزارهای داخلی می‌توانیم فرهنگ زیبایی دینی که حاوی مضامین اخلاقی فراوان است را در میان جوانان اشاعه دهیم.

این مسئول ارائه اطلاعات با کیفیت در نرم افزارهای ارتباطی را ضروری دانسته و می‌افزاید: جوانان در سطح وسیعی از شبکه‌های مجازی اجتماعی استفاده می‌کنند کارشناسان دینی درصدد هستند که بهترین اطلاعات در زمینه فرهنگ دینی را در نرم افزارهای داخلی ارائه کنند.

وی با اشاره به رسالت سازمان تبلیغات اسلامی در جامعه می‌گوید: ترویج اسلام و آشنا کردن مردم با ارزش‌های دینی و دور کردن آنها از اخلاق ناپسند در فضای تبلیغی چهره به چهره یکی از وظایف سازمان تبلیغات اسلامی است.

وی یادآور می شود: در سال‌های اخیر مبلغان متخصص دوره های مختلف را آموزش دیده‌اند و با حضور در مساجد و در میان مردم به اشاعه فرهنگ دینی و ارزش‌های ناب محمدی می‌پردازند.

نگاه مسئولان به اعتبارات فرهنگی نگاهی مناسب نیست

وی از ورود مبلغان دینی به دانشگاها خبر می‌دهد و می‌گوید: در فضاهای مختلف از جمله مدرسه و دانشگاه مبلغان مشغول به فعالیت هستند و با برپایی گفتمان های دینی مفاهیم اجتماعی و دینی به جوانان آموزش داده می‌شود.

این مسئول به کم بودن اعتبارات فرهنگی اشاره می‌کند و می‌گوید: دولت باید در این بخش تجدید نظر کند و با تخصیص اعتبارات فرهنگی مناسب متولیان گسترش فرهنگ اسلامی در جامعه را بیشتر یاری دهد.

حجت الاسلام مسعودی در پایان می‌افزاید: متاسفانه نگاه مسئولان به اعتبارات فرهنگی نگاهی مناسب نیست و بسیاری بر این باورند که اعتبارات فرهنگی اعتبارات هزینه ای است در صورتی که باید این باور در میان مسئولان به ویژه مسئولان فرهنگی تقویت شود که هزینه در حوزه فرهنگ تبدیل به سرمایه می‌شود.

در پایان؛ با تمامی تفاسیر ارائه شده در پایان باید گفت: در کشور بسیاری از سازمان ها متولی فرهنگ هستند، ولی به نظر می‌رسد تمرکز لازم در اجرای فعالیت‌های فرهنگی در کشور وجود ندارد و جزیره ای عمل کردن و عدم مدیریت صحیح و موازی کاری در میان دستگاه‌های فرهنگی به وفور به چشم می‌خورد، مسئولان باید با ارائه بهترین راه حل ها مانع گسترش برنامه‌های ماهواره ای که بنیان خانواده را تحت الشعاع قرار می‌دهد، بشوند و از یاد نبرند که اگر از این فرصت به خوبی استفاده نشود آسیب ها به سادگی قابل جبران نیست.

منبع : خبرگزاری مهر
ارسال دیدگاه