کد خبر : 524911

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۹ زمان : ۱۶:۰۰

عقد شرعی و قانونی / اهمیت ازدواج دانشجویان و دانش‌آموزان

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، دختر و پسر دانشجو و دانش‌آموز می‌توانند با مقدمات ساده و کم خرج و بدون تشریفات نامزد شوند و عقد شرعی و قانونی کنند و رسماً همسر یکدیگر شوند اما «عروسی عرفی» را به تأخیر بیندازند. آنها می‌توانند با هم رفت و آمد و معاشرت داشته باشند و […]

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، دختر و پسر دانشجو و دانش‌آموز می‌توانند با مقدمات ساده و کم خرج و بدون تشریفات نامزد شوند و عقد شرعی و قانونی کنند و رسماً همسر یکدیگر شوند اما «عروسی عرفی» را به تأخیر بیندازند. آنها می‌توانند با هم رفت و آمد و معاشرت داشته باشند و به تحصیلات خود نیز ادامه دهند تا در فرصتی مناسب زندگی مشترک خود را آغاز کنند. در این صورت از انحرافات و زیان‌های مجرد بودن در امان خواهند ماند و از آرامش و فایده‌های همسرداری بهره‌مند خواهند شد.

اینکه بعضی‌ها می‌گویند: «اگر دختر و پسر نامزد شوند، حواسشان از درس پرت خواهد شد و دیگر به درسشان نمی‌رسند»، اشتباه محض است؛ بلکه برعکس وقتی آنها نامزد شدند، خیلی بهتر حواسشان به دست جمعی می‌شود. زیرا افکار پریشان و آلوده از سرشان بیرون می‌رود و دل و فکر و چشمشان از جاهای دیگر جدا و متوجه هم دیگر می‌شود، از طرف دیگر احساس مسئولیت بیشتری نسبت به زندگی آینده‌شان می‌کنند. در نتیجه، بهتر درس می‌خوانند تا زودتر زندگی‌شان را سر و سامان بدهند. البته این نکته را تأکید می‌کنیم که مقدمات اولیه نامزدی و عقد، نباید برای پسر و دختر خرج زیاد و دردسر به وجود آورد. اگر مراسم جشن عقد هم می‌خواهند بگیرند، باید ساده و بدون مخارج سنگین باشد. پدران و مادران نیز باید یاور نوجوانان باشند و در راه انداختن زندگی عزیزانشان سعی کنند و بکوشند هزینه و باری بر دوش آنان تحمیل نکرده و به بهانه «آداب و رسوم » سدی بر سر راه آنان ایجاد نکنند.

در این شرایط پدرها و مادرها می‌توانند در ازدواج دانشجویان و دانش‌آموزان نقش فراوانی داشته باشند و دختر و پسرشان را یاری کنند تا هم به تحصیل خود برسند، هم ازدواج کنند و از نعمت همسر بهره‌مند شوند و هم از زیان‌ها، مفاسد، و خطرات مجرد بودن محفوظ بمانند. والدین دختر و پسر باید عاقلانه بیندیشند و حساب کنند که ما فعلاً مخارج زندگی این دختر و پسر را داریم می‌دهیم، پس چه اشکالی دارد برای آنها همسر انتخاب کنیم و چند سال دیگر هم مخارج شان را تأمین کنیم تا تحصیلاتشان تمام شود و سر و سامان بگیرند و از ما جدا ،‌ مستقل و بی‌نیاز شوند. چه فرقی می‌کند، اگر چند سال دیگر هم مجرد بمانند باید خرجشان را بدهیم، پس بهتر است ازدواج کنند و ما باز همین خرج را چند سال دیگر ادامه دهیم. این شیوه بهتر است از آن روشی که فرزندان دلبندمان بدون همسر و تنها بمانند و از این دوران بهار جوانی، که فصل ازدواج است، بی‌بهره و یا دچار انحرافات، مفاسد، و بیماری‌های روحی و جسمی شوند.

اگر پدرها و مادرها این گونه فکر کنند، حتماً به نتیجه مطلوبی خواهند رسید. هر لطمه‌ای که به پسر و دختر بخورد، زیانش مستقیماً متوجه پدران و مادران است و آنها در قبال آن مسئول هستند و هر سعادتی هم نصیب فرزندان شود بهره و خوشبختی اش نصیب والدین خواهد شد. پس چه بهتر که به خاطر خشنودی خدا و برای سعادت فرزندانمان، که سعادت خودمان نیز هست، آنان را در این امر مهم یاری کنیم.

کتاب جوانان و انتخاب همسر / نوشته : علی‌اکبر مظاهری

ارسال دیدگاه