کد خبر : 531554

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۱۷ زمان : ۲۰:۰۰

عراقچی: از نظر ما موضوع PMD کاملا خاتمه یافته

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و رئیس ستاد پیگیری برجام در گفت‌وگو با بخش خبر ساعت ۱۴ در خصوص دومین نشست کمیسیون مشترک که روز گذشته در وین برگزار شد، گفت: دیروز مشورت‌های بسیار مفصلی را با کشورهای ۱+۵ در خصوص پیش نویسی که آنها برای ارائه به شورای حکام […]

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و رئیس ستاد پیگیری برجام در گفت‌وگو با بخش خبر ساعت ۱۴ در خصوص دومین نشست کمیسیون مشترک که روز گذشته در وین برگزار شد، گفت: دیروز مشورت‌های بسیار مفصلی را با کشورهای ۱+۵ در خصوص پیش نویسی که آنها برای ارائه به شورای حکام آماده کرده بودند، داشتیم.

وی افزود: طبعا از آنجایی که این پیش نویس و قطعنامه مربوط به ایران خواهد بود، مشورت‌هایی که با ما داشتند بسیار نزدیک بود، نقطه نظرات خودمان را پیش از این به آنها گفته بودیم، هم به صورت علنی و هم در جلسات مختلف و دیروز هم در خصوص این پیش نویس بحث مفصلی داشتیم.

عراقچی اضافه کرد: نتیجه‌ای که از این بحث‌ها حاصل شد و آنها نیز دیدگاه‌های ما را نهایتا مدنظر قرار دادند، در پیش نویس هم قبلا این کار را کرده بودند و هم دیروز نکاتی که ما مدنظر داشتیم را مجددا با هم مطرح کردیم و مورد نظر قرار گرفت.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: این پیش‌نویس امروز به عنوان سند رسمی در شورای حکام آژانس به عنوان پیشنهاد ۱+۵ ثبت شده و روز ۲۴ آذر در مورد آن رای گیری خواهد شد.

رئیس ستاد پیگیری برجام خاطرنشان کرد: مفاد این پیش‌نویس کاملا روشن است و بحث PMD را به صورت صریح و مستقیم می‌بندد و بسته شده اعلام می‌کند. علاوه بر این اجرای نقشه راه بین ایران و آژانس را کامل اعلام می‌کند و توجه می‌کند به اینکه تمام اقداماتی که در نقشه راه بوده، الان انجام و کامل شده و دستور کار شورای حکام را عوض می‌کند.

وی توضیح داد: دستور کاری که در گذشته وجود داشت اجرای موافقتنامه پادمان و NPT در ایران و مفاد قطعنامه‌های شورای امنیت – آن ۶ قطعنامه‌ای که لغو خواهد شد – بود که این دستور کار را لغو می‌کند و یک دستور کار جدید تحت عنوان اجرای برجام اضافه می‌کند و از همه اینها مهمتر، ۱۲ قطعنامه قبلی شورای حکام را که به موضوع ایران می‌پرداخت و قطعنامه‌های بسیار سنگینی هم بود که کارشناسان می‌توانند وارد محتوای آن شوند و نظر بدهد را لغو می‌کند.

وی تصریح کرد: بنابراین وقتی این قطعنامه تصویب شود، از نظر ما موضوع PMD کاملا خاتمه یافته است.

عراقچی در خصوص گزارش آژانس و اینکه آیا این گزارش ارزیابی نهایی است؟ خاطرنشان کرد: اینکه آژانس در کار فنی خودش طی سال‌های آینده بر صلح آمیز بودن برنامه ایران طبق برجام و تعهدات ایران طبق برجام، نظارت کند این کار را در آینده خواهد کرد، اینکه جمع بندی بکند که هیچ فعالیت اعلام نشده‌ای در ایران وجود ندارد، آن هم پروسه خودش را در آینده دارد. همانطور که این پروسه درباره خیلی از کشورهای دیگر هم طی می‌شود.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: اینکه ظرف چند سال به آن جمع بندی هم برسد، برای ما اصلا مهم نیست، چون برجام بر مبنای جمع بندی آژانس بنا نشده، مراحل برجام طی خواهد شد تا ۱۰ سال که خاتمه پیدا می‌کند. در این فاصله اگر جمع بندی آژانس واصل شود، بعضی از تحریم‌ها زودتر برداشته خواهد شد و واصل هم نشود آن تحریم‌ها در زمان خودش برداشته خواهد شد.

وی یادآور شد: بنابراین بحث آینده را کاملا از PMD که مربوط به گذشته است باید جدا بکنیم.

عراقچی گفت: آقای آمانو گزارش نهایی خودش را در مورد PMD داده و در آنجا قضاوت کرده که در گذشته ایران هیچ برنامه غیرصلح آمیزی وجود نداشته است. آمانو می‌گوید حداکثر مطالعاتی صورت گرفته که اولا این را هم ما قبول نداریم و گفته‌ایم که همچنین چیزی نبوده، ولی بر فرض هم که ادعای آمانو صحت داشته باشد، حتی آن هم خلاف NPT نیست.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: تمام گذشته ایران که مدعی بودند برنامه نظامی هسته‌ای وجود دارد، همه اینها پاک شده و شورای حکام هم به عنوان نهاد تصمیم‌گیر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی براساس گزارشی که آقای آمانو داده این پرونده را مختومه اعلام می‌کند.

منبع : خبرگزاری فارس
ارسال دیدگاه